کد خبر: ۵۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
دکتر مهدی زارع:
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان گفت:تأکید رهبری برای دور نگه داشتن دانشگاه ها از بازی های سیاسی نه به معنای سیاسی شدن دانشگاه ها بلکه به معنای جلوگیری از سیاه کاری های بی مورد و بی هدف در محیط مقدس دانشگاه ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید فارس، دکتر مهدی زارع، دکترای روابط بین الملل و مدیر گروه دانشکده حقوق و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در گفتگوی تفصیلی درخصوص سخنان مقام معظم رهبری در جمع اساتید با سایت بسیج اساتید فارس به سوالاتی که در تحلیل فرمایشات مقام معظم رهبری مطرح می­­شود پاسخ گفت:

چرا رهبری بر دور نگهداشتن دانشگاهها به فضای سیاسی بازی جناح ها و احزاب تأکید دارند؟

امروز نقش نخبگان برای ایجاد موازنه بین قدرت دولت و احزاب سیاسی به عنوان نقشی تعریف شده پذیرفته شده است. اما متأسفانه برخی جریان های سیاسی تمایلی برای ایفای نقش توسط نخبگان دانشگاهی ندارند و اتفاقاً تمایل دارند که پایگاه علمی کشور به عنوان سکوی پرش پیشرفت آنها نقش ایفا کند.

تأکید رهبری برای دور نگه داشتن دانشگاه ها از بازی های سیاسی نه به معنای سیاسی شدن دانشگاه ها بلکه به معنای جلوگیری از سیاه کاری های بی مورد و بی هدف در محیط مقدس دانشگاه ها است.

قطعاً در محیط متشنج خاورمیانه و تلاش دشمنان برای رخنه در حوزه های امنیتی دانشگاه ها نقطه هدف مطامع پلید استعمارگران قدیم و جدید می باشد، که هوشیاری بیشتر مسئولان را می طلبد.

دلیل تأکید مقام معظم رهبری بر رشد و پیشرفت علمی کشور چیست و آیا می توان گفت که رشد و پیشرفت علمی باعث ایجاد اقتدار نظام خواهد شد چطور؟

صدرصد، امروزه و با تحول شگفت انگیز عرصه روابط بین الملل، میزان قدرت تنها سخت افزاری نیست بلکه ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار هست. به گونه ای که حتی برخی مؤلفه های نرم را مؤثرتر از مؤلفه های سخت به حساب می آورند. رشد و پیشرفت علمی کشور قطعاً باعث ارتقای پرستیژ علمی کشور و افزایش قدرت چانه ­زنی مقامات در عرصه های متنوع سیاسی، نظامی و حتی فرهنگی خواهد شد. قطعا کشوری که فاقد مؤلفه­ های پیشرفت علمی است نمی تواند نقش مهمی را برای خود در نظر بگیرد و ادعای الگو شدن را داشته باشد.

چرا دشمن برعدم رشد و پیشرفت علمی اساتید و دانشگاهها سرمایه گذاری می کند؟

امروزه تا اسم دشمن می­آید عده­ ای عصبانی می­ شوند، در حالی که این یک قاعده قطعی عرصه روابط بین الملل استکه ما در یک محیط آنار شیک و بی­نظم بین المللی بازی می­ کنیم.

توماس هابزمر می­ گوید: انسان­ها، گرگ انسان­ها هستند. ما در نظام بین الملل دشمنانی داریم که با هویت نظام اسلامی، مشکل اساسی دارند و درصدد تغییر نظام اسلامی هستند، و طبیعتاً به شدت درصدد مانع شدن برای هرگونه نقش­آفرینی کشور ما در عرصه­ های منطقه ­ای و جهانی هستند. از این رو پیشرفت علمی کشور یکی از ابزارهای مهم برای عرض اندام ایران اسلامی و ارائه الگوی موفق مردم سالاری دینی پیشرفته در منطقه و جهان می باشد. به همین دلیل دشمنان دیرینه این مرزوبوم با تمام قدرت خود به صحنه آمده­اند تا جلوی این پیشرفت را بگیرند. البته نباید در این میان از نقش دشمن درونی یعنی هوای نفس، رقابتهای ناسالم و تخریبی سیاسی و جناحی و جهل فردی و اجتماعی، غافل شد، چرا که ترکیب جهل خارجی با جهل داخلی مانع پیشرفت کشور خواهد شد.

دلیل تأکید مقام معظم رهبری بر اسلامی شدن دروس علوم انسانی چیست؟

امروزه علوم انسانی بر محوریت امانسیم و دوری از نگاه به وحی شکل گرفته است و این دقیقاً نقطه مقابل فلسفه انقلاب اسلامی است.

علوم انسانی امروز، علومی عرفی و سکولار هست که در آن نقش دین، کاملاً به حاشیه رانده شده است پس بدون شک می توان گفت این علوم همخوانی منطقی و منسجمی با آرمانهای انقلاب و امام نخواهد داشت و بدین دلیل، رهبری مصرانه تأکید بر گذر از این مرحله و تلاش بر تئوری پردازی علوم انسانی با محوریت اسلام و وحی را دارند که این خود باعث جیغ بنفش سکولارها می شود.

چرا رهبری همزمان با تأکید بر رشد و پیشرفت علمی بر اقتصاد مقاومتی نیز تأکید می کنند؟

امروزه، دشمن با تمام قوا و قدرت برای درهم کوبیدن نظام اسلامی به صحنه آمده است که یکی از ابزارهای دشمن تحریم­های همه جانبه اقتصادی است. تحریم مورد نظر دشمن، فلج کردن اقتصاد کشور و نابود کردن شالوده های مستحکم اعتماد عمومی مردم نسبت به حاکمیت است.

رهبر انقلاب اگرچه از تیم مذاکره کننده هسته ای، حمایت مستمری داشته و آنها را در رسیدن به هدف برداشتن تحریم ها یاری نموده­اند اما معظم له تمایل ندارند تمام تخم مرغ های نظام در سبد مذاکرات و مسأله رفع تحریم­ها گذاشته شود. چراکه اولاً ممکن است مذاکرات به نتیجه نرسد و ثانیاً درصورت به نتیجه رسیدن آنها از راههای دیگر مانند تروریسم، حقوق بشر و تحریم­ های جدیدی وارد گردونه اقتصادی تعامل ایران با منطقه و دنیا شوند. لهذا ایشان در همه سخنانشان تأکید دارند که چشم امید از بیرون مرزها به داخل کشور برگردانید و با تقویت ارزش­های اخلاقی مانند پرهیز از اسراف و تبذیر و اتکاء بر مصرف داخلی، اقتصاد کشور را در برابر تکانه های دشمنان بیمه سازید.

با این اوصاف نهادهای ارزشی و انقلابی و پایگاه های علمی نباید به این امر به عنوان شعار بلکه به عنوان یک نقشه راه نگاه کنند و به تئوری­پردازی و شاخص سازی و تعریف عملیاتی مفاهیم بپردازند.

چه رابطه ای می توان بین این دو پیدا کرد؟

توسعه پایدار از جمله اهداف والایی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران، تلاش­های مستمری برای نیل بدان صورت گرفته است. عدم موفقیت در دستیابی به توسعه پایدار ناشی از بی­ توجهی به توازن و تعامل پیشرفت در عرصه­های متنوع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. طبیعتاً تعهد اخلاقی برای مشارکت و همکاری اجتماعی و مبتنی بر ارزشهای اسلامی و انسانی است و بدون دانایی و فنآوری و تولید دانش و کارآمد کردن علم و هنر امکان­پذیر نیست، موضوعی که رهبر فرزانه انقلاب تحت عنوان جنبش نرم­ افزاری از آن یاد کرده ­اند.

بنده تصورم این است که اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری همان توسعه پایدار است که به تعادل و توازن پیشرفت­ ها می ­پردازد. یعنی تأکید ایشان بر درونزا بودن تولید علم و ارتباط علم با صنعت از یک سو و اتصال نظام علمی و آموزشی کشور با مالکیتو اساس فرهنگی و تاریخی از سوی دیگر، می­تواند زایشگر محصول مبارکی به نام اقتصاد مقاومتی باشد. بدین جهت ایشان همیشه نگاهی چند بعدی و چند وجهی به مسأله اقتصاد مقاومتی داشته ­اند.

چرا رهبر اساتید را فرماندهان جنگ نرم  می خوانند؟

همانگونه که اشاره کردیم، صحنه نبرد امروز، تنها سخت افزار نیست بلکه ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است. اگر پاسداران سلحشور و ارتشیان قهرمان، فرماندهان جنگ سخت باشند، قطعاً اساتید دانشگاه ها که در نبرد نرم افزاری دشمن به تربیت افسران این جبهه (دانشجویان) می­پردازند، قطعاً فرماندهان این عرصه هستند. این نامگذاری منطقی، حساب شده و بدور از غلو بوده و نقش اساتید دانشگاهها را دراین عرصه، نمایان­تر و وظیفه آنها را سنگین ­تر می­کند.


انتهای خبر/224224


نام:
ایمیل:
* نظر: