کد خبر: ۶۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
گرامیداشت سالروز عفاف و حجاب در شیراز/
مراسم گرامیداشت سالروز عفاف و حجاب با حضور فرهنگیان عضو شبکه حجاب و عفاف در شیراز برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، مهدوی دبیر قرارگاه امربه معروف و نهی از منکر استان فارس در ابتدای مراسم گرامیداشت سالروز عفاف و حجاب در جمع فرهنگیان عضو شبکه حجاب و عفاف به تشریح طرح نجم پرداخت و گفت طرح نجم و یا به عبارت دیگر "نظام جامع معروف" یک دوره آموزشی چهار روزه می باشد که برای تاثیرگذاری بیشتر ویژه نخبگان، معلمین و اساتید دانشگاه و بصورت کارگاهی اجرا می گردد و اصل آموزش احیا فطرت انسانی است. در طرح نجم اعضا در قالب گروه های 20 الی 24 نفره به بیان خوبیهای خود برای یکدیگر می پردازند و ضمن بازگو کردن خصوصیات اخلاقی و صفات برجسته خود به بحث و تبادل نظر بصورت کارگاهی و زیر نظر یک استاد مجرب می نمایند. و به عبارت دیگر این کارگاه آموزشی به نوعی به توسعه خوبیهای یک فرد در جامعه می پردازد.
بازخوانی ضمیر پاک انسانی در مسیر زندگی فطری

مهدوی ضمن گرامیداشت سالروز حجاب و عفاف اظهار داشت: ما برای نهادینه نمودن هر نوع رفتاری در جامعه و زندگی خود می بایست زیر ساخت هایی را برای آن مهیا نماییم.

وی افزود: حجاب از سبد فرهنگی خانواده بر می خیزد در خانواده اگر به نوع رفتار و اعمالی که با چادر و با حجاب خود داریم(مثلا بعد از یک روز طولانی و خسته کننده که به خانه بر می گردیم در مقابل نگاه کودک خود چادر را به صورت مرتب تا زده و در جای مناسب قرار دهیم) دقت نماییم تمام رفتار ما در زندگی خود و فرزندانمان نهادینه می گردد.

مهدوی ادامه داد: اگر سبد فرهنگی یک خانواده سالم و دارای حرکت رو به جلو باشد می تواند در زیر ساخت های ما که یکی از چارچوب های آن حجاب است و در رفتار ما نیز تاثیر گذار باشد.

دبیر قرارگاه امربه معروف و نهی از منکر استان تصریح کرد: در خصوص مسئله بدحجابی که در جامعه امروز با آن مواجه هستیم باید به رفتار خودمان در گذشته رجوع کنیم.

مهدوی تاکید کرد: صحبت کردن در مورد حجاب و اهمیت و ضرورت آن مشکلی را رفع نمی کند. ما به دنبال برطرف کردن مشکلات در سبد فرهنگی جامعه و زیر ساخت اصل حجاب که رفتارهای ما در زندگی و تفکر و ذهنیتی که ما داریم بر اساس آن است هستیم.

بنابراین شکل گیری هر رفتار اجتماعی در سبد فرهنگی خانواده است سبد فرهنگی خانواده یک چیز را در انسان نهادینه می کند در هر سمت و سویی که باشد و آن فکر و ذهن انسان را نسبت به مسیر خانواده ترسیم می کند.

مگر کسی که از مسیر خانواده دور باشد یعنی از خانواده خارج شده باشد و تحت تاثیر سبد فرهنگی خانواده قرار نگیرد و با خانواده در تناقض باشد و یا اینکه رفتار ما با توجه به ارزشهایمان از لحاظ ظاهر درست است ولی از لحاظ رفتاری نادرست است. ذهن و فکر کودک ترسیم می کند که چادر باعث اذیت و دست و پاگیر است.

این نوع رفتارها که در تناقض با اصل است فکر و ذهن کودک را عوض می کند و اگر ما بخواهیم در جهت ارزش های اسلامی و فضائل دینی حرکت کنیم بایستی فکر و عقل را تنظیم کنیم تا با فکر درست و اثر رفتار ما در فرزند فکر و ذهن کودک آماده حجاب برتر می شود.

در هر امر و حرکتی اگر عقل ذهن و فکرمان را آماده آن حرکت نکنیم قطعا تاثیر منفی در حرکت و رفتار ما دارد.

در قدم اول بایستی عقل فکر و ذهن را نسبت به ارزشها در زندگی داشته باشیم تا بتوانیم تاثیرگذاری خوبی در جامعه مدرسه و زندگی داشته باشیم.

مهدوی با بیان اینکه اگر بتوانیم تعالی در تفکر داشته باشیم تکامل در عمل هم پیدا می کنیم و اگر ما تعامل و استفاده درست از عقل داشته باشیم تعالی در رفتار را پیدا می کنیم تصریح کرد: بر اساس دین مبین اسلام این تناقض هایی که میان رفتار تفکر و ذهن در جامعه وجود دارد باعث این ناهنجاری های اجتماعی می شود و این برگرفته از خانواده و مدرسه است بنابراین توجه به این نکته ضروری است و می بایست ذهن و فکر را آماده کرد.

بر اساس فرامین دین مبین اسلام و بر اساس فطرتی که انسان دارد بایستی این را تنظیم کرد تا تکامل درعمل داشته باشیم اگر از عقل و ذهن و فکر غافل شویم و بدون تفکر کار کردیم و اگر بدون تفکر و ذهن سالم کار کردیم قطعا عمل ما هم به بیراهه می رود .

وی با بیان سخنی از امام علی(ع) که می فرمایند عقل انسان به میزان عفت و قناعت انسان است تصریح کرد: اگر زندگی ما از عقل و از تفکر خارج شد ما می توانیم بگوییم که عفت نداریم و لو اینکه چادر هم داشته باشیم.

دریچه اصلی برای احیای عفاف همان عفت است که منجر به حیا می شود منجر به پوشیدگی چشم و منجر به نوع زینت زن و مرد می شود. پس نگاه ما به عفت منجر به حجاب صحیح می شود .

تعالی در تفکر(ذهن را آماده کنیم) تکامل در عمل می آورد و تکامل در عمل عفت در زندگی را موجب می شود و آن نیز کنترل در نگاه، معاشرت، زینت، کلام را می آورد.

وی خطاب به معلمان گفت: اگر می خواهیم خود و دانش آموزان و فرزندان خود را به تعالی برسانیم و یک تکامل درعمل برای آنها داشته باشیم بایستی در قدم اول تعالی در تفکر داشته باشیم و ذهن مان را آماده بکنیم ما اگر تفکر و ذهن مان را اسلامی نکنیم هیچ تکاملی در عمل مان نخواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: عفاف و حجاب برگرفته از تفکر است اگر می خواهیم تاثیر گذار باشیم بایستی تفکرها را عوض کنیم.

با توجه به اینکه مراجع و منابع تغییر کرده و تفکرها را تغییر داده است و وقتی تفکر عوض می شود ما می بینیم که در ارزشها و اهداف مان مشکل پیدا می کنیم. بنابراین می بایست برای تغییر تفکرها روش هایمان را تغییر بدهیم.

مهدوی متذکر شد: امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه واجب و الهی است که صددرصد محبت و دوست داشتن است اگر امر به معروف و نهی از منکر دوست داشتن نباشد مود قبول نیست و تاثیرگذاری لازم را ندارد.

وی با اشاره به اقدام برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر گفت در قدم اول ما باید برای مردم این گفتمان را ایجاد بکنیم که امر به معروف و نهی از منکر دوست داشتن است و خودخواهی نیست و در قدم دوم باید روش ما در امر به معروف و نهی از منکر مانند آینه باشد یعنی باید کرامت انسانی و آبروی شخص حفظ شود.

برای موفقیت در پیاده سازی امر به معروف و نهی از منکر در مدارس می بایست اگر دانش آموزی مرتکب منکر شد بر روی معروف او تکیه کنیم و نسبت به منکری که انجام می دهد بی احساس باشیم تا تاثیر لازم را بر او بگذاریم.

یکی از روش های بزرگ کردن معروفات تلقین است تلقین خوبی ها و بزرگ کردن خوبی ها، تا خود به خود بدی ها را پوشش داده و از بین ببرد.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر تنها فریضه واجبی است که قضا ندارد و بقاء پایه های دین بر این اصل است و یک واجب دینی است افزود: حداقل تاثیر امر به معروف این است که گناهکار محدود می شود و دیگر نمی تواند راحت در خیابان پرسه بزند و گناه خود را به رخ دیگران بکشد.

مهدوی ضمن بیان روش های امر به معروف و نهی از منکر گفت: وظیفه مردم فقط تذکر لسانی است و افزود: ترک امر به معروف و نهی از منکر اثرات زیان بار زیادی دارد که از آن جمله منجر می شود که اشرار حاکم شوند و خوبی ها از جامعه دور شود و پایه های دین سست شود و....

وی در پایان با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: اگر امر به معروف انجام بدهید و کسی را به خوبی دعوت کنید تا زمانی که آن خوبی در حال انجام است شما در خیر و ثواب آن شریک هستید و اگر نسبت به منکری بی تفاوت باشیم و آن شخص را از آن منکر و گناه دور نکنیم و تا زمانی که گناه انجام می شود ما وظیفه مان را انجام نداده و مقصریم و در گناه او شریک هستیم.

/انتهای پیام/224224

برچسب ها: حجاب و عفاف
نام:
ایمیل:
* نظر: