جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۲:۱۳:۵۴
کد خبر: ۶۱۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
کیا:
نویسنده حوزه دفاع مقدس گفت: فرهنگ پایداری، یکی از آثار صدور انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس به جهانیان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج هنرمندان فارس، مقاومت وپایداری از جمله ژانرهایی است که مورد توجه نویسندگان وشاعران بسیاری قرارگرفته است. نویسندگان استان فارس نیز در نگارش داستان هایی بامضمون پایداری به جایگاه حائز اهمیتی دست یافته اند، ازجمله این نویسندگان می توان به" بیژن کیا" اشاره نمود.

وی کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز می باشد که از سال 67 فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را در زادگاهش آغاز کرد.

 

کیا در جشنواره های فرهنگی هنری بسیاری به رتبه های قابل توجهی دست یافته است که ازجمله آن می توان به  نفر دوم جشنواره سراسری «مردان سرزمین من» در 1384، برگزیده جایزه ادبی یوسف، رسول آفتاب و دوازدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس اشاره نمود. . وی همچنین موفق به دریافت لوح تقدیر و کسب مقام دوم از جشنواره بین المللی "سلام بر نصرالله" بخاطر نگارش داستان "نصرالله...نصرالله" شده است.

این نویسنده شیرازی در عرصه فیلمنامه نویسی و فیلمسازی نیز فعالیت نموده است که می توان برگزیده شدن فیلمنامه"  دیروز، امروز، فردا" در سال73و مسئولیت انجمن سینمای جوان  را درکارنامه ی فیلمسازی وی دید.  

 

وی درحال حاضر مسئول انجمن فیلم بسیج هنرمندان فارس و دبیر چهارمین جشنواره فیلم بسیج هنرمندان فارس با عنوان" سکانس بیداری" می باشد.

کیا، دومین مهمان ازسلسله نشست های خبری بسیج رسانه فارس به بهانه جشنواره مطبوعات و دفاع مقدس بود. وی در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره مطبوعات و رسانه در حوزه دفاع مقدس برای اولین بار است که برگزار می‌شود و امیدوارم آثار برگزیده چاپ شود و به تولید برسد.

 

 

ترجمه و انتشار آثارجشنواره هادرسطح جهانی

دبیر جشنواره فیلم سکانس بیداری بسیج هنرمندان فارس گفت: جشنواره ها می توانند به ثبت و نشر فرهنگ ما کمک کنند اما به شرطی که یک فکر استراتژیک پشت آن‌ها باشد و کار ادامه یابد و فقط در مرحله جشنواره متوقف نشود یعنی پس از جشنواره آثار تولیدی باید ترجمه و در سطح جهانی توزیع شود.

 

محدودیت وتنگناهای سینمایی/ چرخش درآثار

کیا آشنایی خود با فضای فیلم را ازسال67 اعلام نمود وافزود: با فضای هنری به ‌ویژه در عرصه‌های فیلم نامه نویسی از سال ۶۷ با حضور در انجمن سینمای جوان برخورد مستقیم پیداکردم؛ در سال‌های 69 تا 72 چند فیلم کوتاه 8میلیمتری کار کردم که یکی از فیلمنامه‌هایم در سال 70 مقام برگزیده کشوری را کسب کرد و در کتاب «پروانه سفید» که مجموعه فیلم نامه های برگزیده سال 70 بود، چاپ شد و در سال ۷۳ نیز فیلمنامه «دیروز، امروز و فردا» برگزیده کشوری شد.

 

مدرس فیلمنامه نویسی انجمن سینمای جوان تنگناهای عرصه فیلم را یکی از علل فاصله گیری خود از این عرصه عنوان و ابراز داشت: به دلیل اینکه در سینما کار جمعی است و مقتضیات خاص خودش و محدودیت‌ها و تنگناهایی دارد به ادبیات رو آوردم و هرچند از فیلمسازی فاصله گرفتم اما با دوستان فیلمساز ارتباط دارم و می بینم که در سینما هنوز تنگناها و مشکلات زیادی وجود دارد.

 

کیا افزود: در سال ۷۳ چرخشی در آثار من ایجاد شد و از کار فیلمسازی وارد کار ادبیات شدم و در همین سال اولین تجربه جدی داستان نویسی را با داستان کوتاهی که در نشریه جوانان چاپ شد، داشتم.

 

پتانسیل نهفته در ادبیات پایداری

 

نویسنده کتاب مردیل، تشکیل بنیادحفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در سال76 را یکی از فضاهای مناسب برای تولید آثار با مضمون دفاع مقدس دانست و گفت:  عنوان اولین کتابم در عرصه ادبیات پایداری «مردیل» بود، این کتاب که از سوی کنگره سرداران و چهارده هزار شهید استان فارس به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهید طمراس چگینی منتشر شد به شرح خاطراتی از بردار، خواهر، مادر، بستگان، دوستان و همرزمان این شهید اختصاص دارد که این خاطرات در قالب داستان روایت شده و با شعری در رثای شهید به پایان می‌رسد؛ عنوان «مردیل» هم مرد یَل خوانده می شود و هم می تواند مخفف مرد ایل باشد زیرا شهید چگینی از عشایر بودند.

 

وی خاطرنشان کرد: پس از چاپ «مردیل» متوجه شدم پتانسیل زیادی در عرصه دفاع مقدس و ادبیات پایداری وجود دارد که تا حد زیادی نهفته است بنابراین کار را ادامه دادم و کتاب بعدی من «احمد احمد یاسر» بود که در دوازدهمین جشنواره دفاع مقدس در سال ۸۲ برگزیده شد.

 

 

کیا انتشار کتاب" مارش نظامی در راهروی بیمارستان" را چرخشی در آثار خود عنوان نمود و تصریح نمود: از اینجا چرخشی در آثارم ایجاد شد به گونه‌ای که فضا هنوز فضای دفاع مقدس و پایداری است اما با اولین داستان‌هایی روبرو می شویم که ضمن بیان فضای دفاع مقدس اما مکان جغرافیایی آن ایران نیست و ممکن است در یک بیمارستان در یک آلمان و یا در یک کشور دیگر باشد به عبارتی انعکاس دفاع مقدس را در تاریخ معاصر خود بررسی می کنیم که ببینیم این موج تا کجاها حرکت کرده است.

 

تاثیر منطقه و جهان اسلام از انقلاب اسلامی ودفاع مقدس

 

وی حوادث و رویدادهای منطقه و جهان اسلام را متاثر از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران دانست عنوان داشت: بخشی از اتفاقات یک جامعه وسیع‌تر به‌ویژه در منطقه و جهان اسلام متاثر از بحث دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران است بنابراین سعی کردم رویکرد نوتری را مدنظر قرار دهم و تلاش کنم ادبیات پایداری را در مرزهای جغرافیایی و تاریخی منجمد و محدود به هشت سال نکنم.

 

کیا که ارائه دهنده طرح پیشنهادی باشگاه سینمایی هفت بوده است با اشاره به حادثه یازده سپتامبر یادآور شد: پس از این حادثه، اربابان رسانه‌های غربی آن را در همان مرزها و حیطه خود نگه نداشتند بلکه از ابزار رسانه به بهترین و دقیق‌ترین شکل استفاده کردند و بلافاصله با یک حجم بسیار زیاد از فعالیت های رسانه‌ای و با موجی از فیلم‌های سینمایی روبرو شدیم از جمله اینکه با فاصله کمی فیلم WTO از الیور استون تولید می شود یا فیلمی که با محوریت حادثه یازده سپتامبر، یازده داستان دارد ساخته می‌شود.

 

عضو شورای مرکزی بررسی فیلمنامه حوزه هنری فارس با بیان اینکه در شیراز کتابی به نام «آبی ماوراء بحار» با موضوع حادثه یازده سپتامبر نوشته می شود که نویسنده آن همشهری ما بوده و اکنون در آمریکاست، این سوال را مطرح کرد که ببینید ضریب نفوذ تا کجاست؟!

وی با اشاره به اتفاقی که در نیویورک افتاده و در شیراز راجع به آن کتاب نوشته می شود، این پرسش‌ها را مطرح کرد که آیا نباید ما بتوانیم در زمینه اتفاقاتی که برای ما افتاده کار کنیم تا انعکاس جهانی پیدا کند؟ یا اینکه باید بنشینیم و فقط برای هم درد دل کنیم؟ آیا نباید یک انعکاس جهانی و تصویر واقعی از ما ارئه شود؛ از آنچه که بودیم و هستیم و اتفاقاتی که برای ما افتاده است را نشان دهیم و کارهایمان را گسترش دهیم؟ ضریب نفوذ ما چقدر است؟ آیا توانسته‌ایم حتی تا کشور همسایه کارهایمان را نفوذ دهیم؟

 

 جشنواره ها به ثبت و نشر فرهنگ ما کمک کنند/ ادبیات پایداری را در مرزهای جغرافیایی و تاریخی منجمد و محدود به هشت سال نمی کنم/ باید به اثرات انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس در وقایع جهانی توجه کرد

مخاطب شناسی و قدرت اثر هنری دو شرط شناخت ادبیات مقاومت به جهانیان

کیا شناخت جهان نسبت به فرهنگ و تفکرات مارا منوط به دوشرط اساسی دانست و عنوان داشت: اگر می خواهیم جهان نسبت به ما شناختی پیدا کند و ما را بشناسد، باید بتوانیم با جهان حرف بزنیم که دو شرط دارد یکی اینکه مخاطب را بشناسیم و با مخاطب شناسی، ببینیم با چه زبانی باید با مخاطب صحبت کرد و دوم باید به فکر قدرت اثر هنری خود باشیم که بحث کیفیت مطرح می‌شود.

 

وی در ادامه حضور نداشتن آثار و تولیدات ایرانی در عرصه جهانی را یک نقطه ضعف دانست و گفت: پتانسیل جهانی شدن آثار به شدت وجود دارد و باید به‌گونه‌ای کار کنیم که یک اثر بتواند قابلیت ترجمه پیدا کند و بحث کمیت و کیفیت را باهم ارتقاء دهیم نه اینکه سازمانی فرهنگی رسالتش فقط این باشد که کتاب هایی را تولید کند سپس دپو شود.

 

 

ماهیت دفاع مقدس

این نویسنده دفاع مقدس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چکیده دفاع مقدس چیست و چه چیزی دفاع مقدس را دفاع مقدس کرد، گفت: دفاع مقدس چیزی جز انگیزه های اخلاقی، انسانی و دینی نبوده است.

 

کیا با بیان اینکه فرهنگ پایداری، یکی از آثار صدور انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس به جهانیان است ابراز داشت:  نوع برخورد ما بسیار مهم است چراکه دیده شده در مواقعی فیلمنامه ای را با دلسوزی درمورد جانباز شیمیایی که مدت ها در خانه بستری است و شرایط خوبی ندارد، می‌نویسیم اما یادمان می‌رود اکنون عده‌ای متاثر از حرکت این جانباز شیمیایی در عراق و سوریه از حرم‌های اهل بیت(ع) دفاع می کنند. این جانباز شیمیایی این جاست اما باید انعکاس حرکت او را در جاهای دیگر ببینیم. همچنین باید توجه کرد که تا چند سال گذشته در الجزیره بحث تشیع را نداشتیم اما اکنون به تشیع گرایش پیدا کرده اند و این از آثار صدور انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس است.

 

وی با اشاره به مولفه‌هایی که برای ادبیات پایداری وجود دارد، گفت: مشخص ترین ویژگی ادبیات پایداری که ما را از سایرین متمایز می کند، بعد اخلاقی آن است؛ بسیاری از کشورها ادبیات پایداری دارند اما اخلاق در آن رعایت نشده است؛ ویژگی دیگر ادبیات پایداری آرمان‌گرا بودن آن است و نقطه ضعف آن شعاری بودنش است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در فضای مدرن، آرمان گرایی وجود ندارد اما در ادبیات کلاسیک یا پست مدرن و ترانس مدرن، آرمان می تواند وجود داشته باشد و بیشتر کارهای پائولو کوییلو آرمان‌گرا است.

 

دیدگاه استراتژیک درمدیریت فرهنگی

 

این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکیدبر دیدگاه استراتژیک وراهبردی در مدیریت های فرهنگی گفت: مدیر فرهنگی باید دیدگاه استراتژیک و راهبردی داشته باشد و نباید هنر و ادبیات پایداری و دفاع مقدس را در یک بسته مکانی و زمانی هشت ۸سال دفاع مقدس در مرزهای ایران منجمد کند.

 وی در عین حال با بیان اینکه نباید به روزمرگی عادت کرد خاطرنشان ساخت: کتاب هایی با مشخصات زمانی و مکانی دفاع مقدس هم ارزشمند هستند اما ممکن است رفتار منِ مدیر فرهنگی و هنرمند ضرر بزند و مخاطب ما از این آثار اشباع شود و کششی به آن نشان ندهد بنابراین اگر نگاه ها سطحی باشد شکننده است و کارها به سمت تکراری شدن و در نتیجه دپو شدن کتاب ها پیش می رود.

کیا افزود: شرایط کنونی برای همه ما دست و پاگیر است اما ما خودمان بخشی از شرایط هستیم بنابراین می توانیم حداقل بخشی از آن را تغییر دهیم از این رو من از فضای مجازی استفاده کرده و بازخوردهای کتاب هایم را می گیرم و متوقف نمی شوم.

کیا با اشاره به چاپ عکس جوان بوسنیایی با سربند رزمندگان دفاع مقدس برروی مجله سوره مهر عنوان داشت: شهید آوینی در مجله سوره یک عکسی روی جلد یکی از شماره های مجله چاپ کرده است که یک مدافع بوسنیایی با چشمان آبی و موهای روشن یک سربند دقیقا عین سربند رزمندگان ما دارد و این نشان دهنده حرکتی است که دارد اتفاق می افتد اما مدیر فرهنگی و هنرمند ما ممکن است این حرکت را نبیند.

 

مطالبات فرهنگی اصحاب رسانه از مدیران فرهنگی

کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه هنرمند و فرد رسانه ای کشور ما باید رصد کند که چه استحاله‌هایی در جهان اتفاق می افتد، گفت: باید فضایی ایجاد کنیم که اصحاب رسانه مطالبات جدیدی از مدیران و فضاهای فرهنگی داشته باشند و فضایی ایجاد شود که حرف‌های نویی بیان شود و به این نکته توجه کنیم که اکنون فرهنگ جهانی در چه وضعیتی قرار دارد و چه نیازهایی وجود داد.

 

تولید و ترجمه آثار باکیفیت بالا، راهکار برون رفت از جبهه رسانه ای دشمن

 

نویسنده مقاله" مهندسی فرهنگ یا مهندسی فرهنگی" با اشاره به تولید آثار توهین‌آمیز در جبهه رسانه‌ای دشمن علیه فرهنگ و تمدن ایران و ایرانی، گفت: وقتی چنین آثاری تولید می شود ما ناراحت می شویم و می‌دانیم هیچگاه فرهنگ ما به شکلی که معرفی شده نبوده است ولی کاری انجام نمی دهیم و فقط صرفا ناراحت می‌شویم اما راهکار برون رفت از این ناراحتی‌ها، تولید آثار با کیفیت بالا و سپس ترجمه آن است تا بتوانیم بر مخاطب داخلی تاثیر گذاشته و با مخاطب خارج از کشور ارتباط برقرار کنیم و فرهنگ حقیقی خود را به شکل صحیحی معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی شارلی ابدو کاریکاتور موهن را کشید، من در عین حال که بسیار ناراحت شدم، با نوشتن داستان «جشنی برای یک نفر» و قرار دادن آن در وبلاگم این عمل قبیح او را پاسخ دادم.

 

کیا درمورد کارهای دیگر خود توضیح داد: کتاب «صد و دو» کار بعدی من خواهد بود که برگرفته از مدت زمانی است که برج های دوقلو فرومی‌ریزد و در قالب رمان روی قضیه یازده سپتامبرکار می‌کنم گرچه کار مستندگرا نیست اما مستندات را می‌خوانم و سوال هایی را مطرح می کنم که چطور برخی وسایل رایانه در آن حرارت ذوب نشده است و چرا ساختمان به شکل مهندسی تخریب، پایین می‌آید یا اینکه چرا بخش قابل توجهی از افراد خاص مرخصی بوده اند؟!

 

 

مدرس فیلمنامه نویسی موسسه آموزش عالی هنر شیراز برپایی کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی داستان‌نویسی در سطح شهر را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: با این دوره‌ها فضایی ایجاد شد که توانستیم یک سری نویسنده‌های جوان را شناسایی کنیم و یک موج جدیدی در حال شکل گیری است.

 

کیا افزود: با دوره های آموزشی داستان‌نویسی به زودی با نسل جدید داستان نویس‌های شیراز و فارس روبرو خواهید شد؛ نسلی که تکنیک را می شناسد، می داند چگونه محتوا را با تکنیک آغشته کند و نسلی که این دغدغه را دارد که بتواند حرف خود را در گستره های وسیع‌تر و اشل‌های بزرگتر بزند و تنها به مقام آوردن در جشنواره‌ها اکتفا نکند.

 

 

هنراستراتزیک، ادبیات یا سینما!؟

مسئول انجمن فیلم بسیج هنرمندان فارس با بیان اینکه هنر استراتژیک تنها سینما نیست گفت: درست است که سینما هنر استراتژیک می‌باشد اما خاستگاه آن بیشتر در فضای غرب است چراکه سال ها پیشینه تصویرگری، نقاشی و عکاسی داشته‌اند و مفاهیم این حوزه برای آنان کامل‌تر است و ارتباط بیشتری برقرار کرده‌اند و هرچند تصویرگری از ایران به غرب رفته است اما بعد از هجوم اعراب تصویرگری ما در محاق می‌رود و فقط در تصاویر و صور خیالی شعر خودش را نشان می‌دهد درصورتی که غربی‌ها شمایل نگاری مذهبی دارند.

 

 

کیا بابیان اینکه هنر استراتژیک ما ادبیات است تصریح نمود: هنر استراتژیک ما با توجه به جنس حرفی که می خواهیم بزنیم، ادبیات است یعنی برای اینکه بخش عمده سخنان ما که عینی نیست بلکه ذهنی و ممکن است ماورایی باشد یا در آن خیلی ذهنیت وجود داشته باشد بنابراین به ادبیات رو آورده ایم که ریشه آن قبل از اسلام است چنانکه اولین و قدیمی تریم شعر آریایی، گادهای زدتشت می‌باشد که در فضای دینی سروده شده است.

 

کیا با اشاره به غفلت از هنر ادبیات به عنوان یک هنر استراتزیک بیان داشت: تصویرگری مفهومی است که در مفاهیم ادبی قرار می گیرد و در کنار ادبیات، می‌توانیم از تصویر استفاده کنیم، ما هنوز می دانیم که گوته تحت تاثیر حافظ، ویکتورهوگو تحت تاثیر سعدی و فیتز جرالد تحت تاثیر خیام است. هنوز بخش عمده شناخت خارجی ها از ما از روی شناخت ادبیات ما است یعنی ما را با حافظ و سعدی می شناسند و ادبیات ما بر آنان بسیار تاثیر داشته و نام یکی از روسای جمهور فرانسه هم سعدی بوده است.

 

تولید داریم اما چرخه تولید نداریم

کیا با اشاره به اینکه چرخه تولید اثر ادبی در کشور چرخه‌ی ضعیفی است اظهار داشت: در تولید محتوی و آثار پتانسیل بسیار زیادی داریم اما مشکل اینجاست که چرخه تولید و فکر نداریم که از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم. یعنی در کشور ما تفکر راهبردی فرهنگی یا وجود ندارد یا بسیار ضعیف است که باید اصلاح شود.

وی افزود: چرخه تولید آثار ادبی و هنری از مرحله پیش تولید شروع می شود و تولید، چاپ، بازاریابی، توزیع، ارزشیابی و بازخورد گرفتن را شامل می شود.

کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز بخشی از نداشتن چرخه تولید را بخاطر کم‌کاری دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه سه رسالت آموزش، نقد و تئوری‌پردازی را برعهده دارد که فقط کارهای آموزش را انجام می‌دهد و آن هم در سطح کارها و آثار کلاسیک باقی مانده است؛ آموزش لازم است اما کافی نیست و باید برای امروز هم کاری کرد و تئوری انقلاب اسلامی، اصول آن و اصول نقد آن هم توسط دانشگاه ارائه شود.

کیا با بیان اینکه انتشارات قوی و بین المللی در شیراز داریم اما ضریب نفود آن ها کم است و چرخه تولید ناقص می‌باشد، گفت: باید کتاب را به چالش بکشیم و همانطور که در ورزش برنامه نود داریم در عرصه فرهنگی و تولید کتاب هم به یک برنامه نود نیاز داریم.

 

در هیچکدام از نهادهای فرهنگی و اجتماعی مرحله پیش تولید وجود ندارد

کیا با بیان اینکه مرحله پیش تولید در ادبیات وجود ندارد، تصریح کرد: در هیچکدام از نهادهای فرهنگی و اجتماعی مرحله پیش تولید وجود ندارد اما ضروری است چرخه تولید شکل بگیرد هم در نهادهای فرهنگی دولتی و هم در نهادهای غیردولتی و به یک جلسه نقد یا رونمایی اکتفا نشود.

وی از اینکه اطلاعات کافی در مرحله پیش‌تولید ادبیات در دسترس نویسندگان نیست انتقاد و ابراز کرد: برای کتاب «وینسنس و گرگ خندان» مجبور شدم به اتاق های چت سرخپوستان و بومیان آمریکا بروم تا بتوانم فرهنگ آن‌ها را بشناسم و بدانم مراسم قصه خوانی یازده ژوئن چیست؟ دود مقدس از نظر آن‌ها چیست؟ کلاغ در نزد آنان چه معنایی دارد؟

 

وی با یادآوری این نکته که درگذشته مردم ما هم کتابخوان بوده‌اند و هم فرهنگ شفاهی قوی داشته‌اند تصریح نمود: چرخه تولید نشان می‌دهد که یک کتاب چقدر خواننده داشته و می‌توانیم کار را اصلاح کنیم و یک قدم جلو برویم اما اکنون به دلیل نداشتن چرخه تولید در اغلب کارهایمان یک قدم به جلو می‌رویم و دوباره یک قدم به عقب برمی‌گردیم.

 

کیا با اشاره به نهادهایی مانند باشگاه مخاطبان درچرخه تولید تاکیدکرد: فرض می کنیم در چرخه تولید، مرحله توزیع و پخش هم قوی شد آنگاه جای باشگاه خوانندگان کتاب خالی است که بازخوردها را بگیرد تا این بازخوردها دوباره در مرحله پیش تولید قرار گیرند که نقاط قوت و ضعف اثر مشخص شده و برای اثر بعدی نویسنده مورد توجه باشد.

 

نام کتاب «نامبر وان» را به پرواز ناتمام تغییر دادند

این نویسنده حوزه دفاع مقدس درپاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا ممیزی کتاب گریبان ادبیات پایداری هم گرفته است، خاطرنشان کرد: اسم اولیه کتاب "پرواز ناتمام"، "نامبر وان" بود و فلسفه انتخاب نام نامبر وان این بود که داستان رمان که مستند است در فضای دانشگاه‌های آمریکا در ایالت تگزاس روایت شده است و در آنجا هرکسی را با یک لقبی صدا می‌زنند و یک خلبان توانمند ایرانی به نام بیژن عاصم به دلیل توانمندی و قابلیتی که داشته نمرات برتر را کسب می‌کند و به نامبر وان مشهور می‌شود اما در اینجا مسئولین فرهنگی به بهانه اینکه "نامبر وان" نامی خارجی است گفتند، باید نام کتاب تغییر کند و چندین پیشنهاد شد که "پرواز ناتمام" مورد قبول واقع گشت درحالی که از نظر منِ نویسنده کتاب هم این نام فلسفه‌ای ندارد و "پرواز ناتمام" چه معنی‌ای می‌دهد وقتی که قهرمان داستان کارش را تمام و کمال انجام داده است؟!

 

 

گیرنده نشان فتح هنوز ناشناخته است!

نویسنده کتاب" پروازناتمام" با بیان اینکه شخصیت اصلی این داستان خلبانی است که درشیراز زندگی می کند با لحنی انتقادآمیز خطاب به اصحاب رسانه گفت: چرا شما نباید هنوز شخصیت کسی که نشان فتح از دستان مقام معظم رهبری دریافت کرده است را بشناسید در حالی که در یکی از خیابان‌های شهر شما و به تنهایی زندگی می‌کند!

 

وی ضمن اظهار تاسف از اینکه تاکنون هیچ جلسه معرفی نقد یا رونمایی با حضور قهرمان داستان "پرواز ناتمام" برگزار نشده است، یادآور شد: در روزهای آغازین جنگ تحمیلی به دلیل اینکه دشمنان کاملا به نقاط ضعف سیستم هوایی ما آگاهی داشتند، بسیار حملات گسترده‌ای انجام دادند اما بعد از مدتی کسانی مثل عاصم تلاش کردند و سیستم جدیدی را به کار گرفتند که در ارتقای توان دفاعی و حمله هوایی ما بسیار موثر بود.

 

 

دیده شدن برگزیدگان جشنواره‌ها یک جریان برد برد را شکل می‌دهد

دبیرچهارمین جشنواره سکانس بیداری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درخصوص واکنش مسئولین فرهنگی استان نسبت به کسب مقام‌های برتر جشنواره‌های کشوری گفت: بهتر است در این خصوص چیزی نگویم! ما نویسنده های خوب و موفق زیادی داریم که برای هیچکدام کاری نشده است. انتظار دیده شدن کسانی که در جشنواره ها برای استان افتخار کسب می‌کنند فقط برای دیده شدن آن افراد نیست بلکه می توان یک جریان برد- برد شکل داد.

وی ادامه داد: وقتی اثر هنری و ادبی یک عضو جامعه جدی گرفته شود، از یک طرف فضا برای کنکاش روی آن اثر ایجاد می‌شود و نقاط مثبت و منفی آن مشخص شده و به همین ترتیب آثار رشد می کنند و به ایجاد چرخه تولید کمک می‌شود و از طرف دیگر نشان می دهد که سازمان های فرهنگی کشور و شهر فعال هستند و اگر اثری مقام می آورد، انگیزه بیشتری برای سایرین پیدا می شود اما اکنون آثار حتی به جلسات نقد و تحلیل هم کشیده نمی‌شود.

 

 

 

نویسنده حوزه دفاع مقدس درخصوص آثار در دست اقدام خود عنوان داشت: داستان کوتاه «مرد واقعی» در جشنواره مردمی رسول آفتاب مقام سوم کشوری را آورد، این داستان به همراه بیش از ۲۰ داستان کوتاه دیگرکه در حوزه بیداری اسلامی و اوضاع منطقه آماده کردم به زودی چاپ می‌شود و نام اولیه و کار نوشتن آن به اتمام رسیده و کارهای نهایی‌اش را انجام می‌دهم و امیدوارم که بتواند تا پایان سال به بازار برسد.

 

وی درعین حال تصریح کرد: البته پیش بینی تاریخ چاپ خیلی دست ما نیست به عنوان مثال رمان «آدمخوار» سه سال تحقیقات آن و سه سال بروکراسی اداری آن برای چاپ طول کشیده و هنوز هم چاپ نشده است که اگر المپیک هم بود تا الان باید به نتیجه می‌رسید و ثمر می‌داد!

 

 

گفتنی است، بیژن کیا کتاب هایی از جمله کتاب پروانه سفید، مردیل، مارش نظامی در راه بیمارستان، یاسریاسر احمد، پرواز ناتمام، مرد خاکستری، هدیه تولد بابا، مجموعه هشت جلدی آثار سرداران شهید استان فارس و نويسنده داستان هايی با موضوع دفاع مقدس با عنوان تاكسی، هدیه تولد بابا و باران خاکستری می باشد.

همچنین رمان سمفون آتش، امین الله- برداشت آزاد از زندگینامه‌ شهید حمیدرضا ابوالاحراری-، پوتين عراقی- برداشت آزاد از زندگی نامه شهید عباسعلی خادمی-، آدمخوار، رمان هفت و سیزده دقيقه با موضوع سازمان مجاهدين خلق و ترورهای اوايل انقلاب را نگارش کرده است.

 

 


انتهای پیام/224224

 

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: