کد خبر: ۶۳۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
یادواره سرداران و 500 شهید ترور بسیج اصناف با حضور جانشین سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از بازاریان در جوار شهدای گمنام میدان ارگ تهران برگزار شد.
سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین در این یادواره که با عنوان «ستارگان بازار، مظلومیت و اقتدار» صبح امروز دوشنبه، دوم شهریورماه برگزار شد،گفت: تاکنون بیش از 10 هزار شهید اصناف شناسایی شده است. این شهدا مایه سربلندی و افتخار بازاریان هستند. افرادی همچون حاج حسین بصیر ، شهیدان لاجوردی، بروجردی و جاویدالاثر احمد متوسلیان نیز از جمله سردارانی بودند که جزو شهدای اصناف به حساب می‌آیند. بازاریان همواره از ابتدای انقلاب تاکنون همراه و گوش به فرمان ولی امر خود بوده‌اند و افتخارات بسیاری را برای ما رقم زده‌اند. این شهدا تا پایان با امام (ره) و انقلاب همراهی کرده‌اند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز فعالیت‌های منافقین هر کس که به او حزب‌اللهی می‌گفتند توسط آنان به صورت کور یا هدفدار ترور می‌شد. منافقین در طور حضورشان در ایران بیش از 17 هزار ترور را به ثبت رساندند و هر روز فرارشان از کشور هم در یک روز 74 نفر را ترور کردند. اما با این وجود بازاریان از جمله گروه‌هایی بودند که در گرماگرم انقلاب و از سال 1341 به نهضت امام خمینی (ره) پاسخ دادند و به میدان آمدند. این مسائل باید بیان شود تا غیرمتدین در بازار بدانند که بازاریان چه سبقه‌ای دارند. این شهدا همگی با خدا معامله کرده بودند.

سردار فضلی تأکید کرد: خانواده بزرگی از مردم از انقلاب در قالب بسیج، از ارزش‌های خلق شده در انقلاب دفاع می‌کنند. امروز بسیج 2200 گردان عملیاتی آماده دفاع دارد و هر گاه که اراده کنیم در کمترین زمان می‌توانیم آن‌ها را جابجا کنیم تا از انقلاب و حریم ولایت دفاع کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بیان خاطره‌ای از روز هشتم آبان‌ماه سال 1359 پرداخت و روایت کرد: در این روز چند اتفاق برای رزمندگان در پادگان منتظران شهادت (گلف) در خوزستان رقم خورد. اولین رویداد این بود که شهید حسن باقری گزارشی از سقوط استان خوزستان را ارائه می‌کرد و پس از چند ساعت نیز بنی‌صدر به دیدار رزمندگان آمد. او در این دیدار که در حسینیه این پادگان انجام شد هر چه که دلش خواست به رزمندگان و به ما که اصطلاحا نیروی مردمی خطاب‌مان می‌کرد توهین کرد و معتقد بود که ما نمی‌توانیم دفاع کنیم و حتی جلوی کار ارتش را هم می‌گیریم. صحبت‌های او به قدری برای بچه‌ها تلخ بود که زمزمه‌ای در میانشان ایجاد شد. تصمیم گرفتیم هنگام خروج شلوغ کنیم تا او از پله‌ها سقوط کند و حتی دست و پایش بشکند. همین‌طور گذشت تا اینکه چند ساعت دیگر یعنی برای نماز ظهر و عصر اعلام کردند قرار است نماز به امامت شهید بهشتی اقامه شود. شهید بهشتی بین دو نماز گفتند ای کاش می‌شد من هم مثل شما سلاح می‌گرفتم و در جبهه و سنگر اطاعت امر امام می‌کردم. سخنان ایشان فضا را دگرگون کرد و بچه‌ها روحیه گرفتند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطره دیگری نیز از گفت‌وگوی میان شهید لاجوردی و محسن رفیق‌دوست را بازگو کرد و توضیح داد: شهید لاجوردی آن زمان به ریاست زندان‌ها منسوب شده بود و آقای محسن رفیق‌دوست هم در بنیاد مستعضفین خدمت می‌کرد. شهید لاجوردی به آقا محسن گفته بود که شما عاقبت بخیر شده‌اید و در خدمت افرادی هستید که برای انقلاب زحمت کشیدند اما من باید در میان جنایتکاران و زندانیان باشم. آقای رفیق‌دوست به شهید لاجوردی گفته بود که نیت مهم است. شما در زندان می‌توانید توفیق شهادت را پیدا کنید. ما نیز باید در بازار یادمان باشد که نیت‌ها مهم است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم حجت‌الاسلام اندرزگو فرزند شهید سیدعلی اندرزگو بیان کرد: افتخار می‌کنم که پدر شهیدم جزو شهیدان اصناف و بازار بوده است و در دوران انقلاب به ندای امام پاسخ داد و عضو هیأت مؤتلفه اسلامی بود. اولین حرکت ایشان ترور حسنعلی منصور بود. آن زمان شاه گمان می‌کرد که پس از قیام 15 خرداد مردم دیگر فعالیتی انجام نمی‌دهند برای همین شهیدان امامی، بخارایی و نیک‌نژاد با حکم مجتهدی همچون آیت‌الله میلانی، حسینعلی منصور را ترور کردند.

وی خاطر نشان کرد: همیشه بازار با انقلاب همراه بوده است و اقتدار بازار نیز در همین موضوع نهفته است. همیشه میان بازاریان و روحانیت ارتباط وجود داشته است و اکنون نیز اینچنین است.

در بخش دیگر یادواره «ستارگان بازار، مظلومیت و اقتدار» غلامرضا حسن‌پور دبیر یادواره و جانشین رئیس سازمان بسیج اصناف گفت: 40 تن از شهدای اصناف را سرداران تشکیل داده‌اند و 527 نفر از شهدای اصناف نیز ترور شده‌اند. سال گذشته یادواره 10 هزار شهید اصناف برگزار شد و امروز نیز یادواره سرداران و شهدای ترور اصناف را برگزار کردیم. قرار است سال آینده نیز یادواره شهدای قبل از انقلاب را برگزار کنیم.

وی افزود: در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اصناف و مستندسازی همایش‌هایشان تاکنون هفت کتاب تألیف و هفت مستند نیز برای هفت شهید اصناف تولید شده است. هدف از برگزاری این یادواره هویت‌بخشی به بازار است تا جوانان بدانند که چه سابقه‌ای در بازار داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این مراسم در سبزه‌میدان یک تئاتر خیابانی نیز اجرا شد.
منبع:فاتحان
نام:
ایمیل:
* نظر: