کد خبر: ۶۵۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱
جزیره مینو در نزدیکی آبادان در عملیات‌های والفجر8 و کربلای 4 محل ورود غواصان و خط شکنان به آب بود تا با شکستن خط دشمن، موج دوم نیروها وارد عمل شوند.
ساجد_ جزیره مینو در نزدیکی آبادان در عملیات‌های والفجر8 و کربلای 4 محل ورود غواصان و خط شکنان به آب بود تا با شکستن خط دشمن، موج دوم نیروها وارد عمل شوند.


سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با همکاری ستاد مرکزی راهیان نور در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر زیارت با معرفت در سفرهای راهیان نور مجموعه کتاب‌هایی با موضوع معرفی یادمان‌های دفاع مقدس با عنوان "قطعه‌ای از آسمان" منتشر کرد که طی این خبر و خبرهای آینده به معرفی این کتاب‌ها خواهیم پرداخت.

"جزیره مینو" نوشته مصطفی محمدی به معرفی این جزیره در نزدیکی آبادان می‌پردازد.

نقشه جزیره مینو که جزیره توسط نشانگر قرمز مشخص شده است

مینو با آغاز جنگ هشت ساله، از حیاط خلوت تاریخ درآمد؛ همان‌گونه که تا پیش از درگیری جنگ، حیاط خلوت آبادانی‌ها و  خرمشهری‌ها بود.

تاریخ مینو را اگر در جنگ هشت ساله زیر و رو کنیم به بزرگ‌ترین بخش تاریخی آن دست یافته‌ایم؛ همان‌گونه که با خاموشی آتش جنگ نیز زندگی روزمره و آرامش عرب‌های بومی و خون گرم چون گذشته پدیدار شد و اکنون نگهبان بخشی از مرزی از میهن‌شان و زنده کننده زندگی در آن جزیره سرسبز و تابستانی‌اند.

از همان روز نخست، حتی زنان و دختران جزیره جامه امدادگری و یاری‌رسانی به رزمنده‌ها را به تن کرده و همچون کمانی سخت در پشت تیر آن‌ها ایستادند و خطرها را به جان خریدند؛ همچنان که تا روز پیش از آن، بار غم و عشق مردان‌شان را در زندگی بر دوش داشتند.


نخل‌های سوخته جزیره مینو


به چنگ درآوردن جزیره مینو، اگرچه برای دشمن چندان دشوار نبوده، ولی بعثی‌ها خوب می‌دانستند که نگه‌داری آن برای‌شان بسیار سخت و پرتلفات خواهد بود؛ چراکه نیروهای بومی و پاسداران سپاه آبادان، به خوبی با آنجا آشنایی داشته و از پوشش متراکم نخلستان‌ها و نهرهای پرشمار برای ضربه زدن و وارد کردن خسارت به دشمن، بهره خواهند گرفت.

 

با این وجود، فرماندهان ایرانی، جزیره مینو را از ساکنان بومی و نیروهای مدافع خالی نکردند و تنها نگذاشتند و از یگان‌های توپخانه و ادوات سنگین، برای دفاع از جزیره و کوبیدن مواضع و خطوط عقبه دشمن بهره می‌گرفتند.

 

 جزیره‌ی مینو صحنه‌ی نبرد عملیات کربلای 4 نیز بود. در نقشه فرماندهان ایرانی، بنا بود در این عملیات جزایر ام الرصاص و ابوالخصیب تصرف شود و نیروهای دشمن که در شبه جزیره فاو پراکنده بودند، به محاصره درآیند.

غواصان لشکر 25 کربلا که نفر ایستاده سردار شهید حسین بصیر است

 

سحرگاه سوم دی 1365، رزمندگان غواص از عرض رودخانه اروند گذشتند و به مواضع قوای بعثی یورش بردند؛ اما دشمن با بهره‌گیری از اطلاعات ماهواره‌ای آمریکا و آگاهی از حساسیتی که خود و ایرانی‌ها بر روی شاهراه بصره در این منطقه داشتند، از انجام چنین حمله‌ای بو برده بودند و شروع به تک‌های ضدغواص و شناور کردند. همچنین عقبه یگان‌های ایرانی، به ویژه در جزیره مینو را زیر گلوله‌باران سنگین خود گرفتند. با این حال رزمندگان در جزایر ام الرصاص، ام البابی، بلجانیه، سهیل و قطعه رخنه کردند.

 

 

آنان از چند لایه دژ آبی گذشته و به خشکی رسیده بودند؛ بنابراین برای نخستین بار در ششمین سال جنگ، خط طرح مستحکم موانع دشمن شکسته شد. اما این موفقیت چندان طولی نکشید و نیروهای خودی به مواضع قبلی خود در این سوی اروند بازگشتند.

 

پس از پایان جنگ، جزیره مینو از مین‌های کاشته شده توسط دشمن پاکسازی شد و امروز مردم محلی در آن ساکن هستند و جزو مناطق گردشگری آبادان است.

 

لازم به ذکر است مجموعه کتاب‌های "قطعه‌ای از آسمان" به دبیری "احمد دهقان" منتشر شده است

نام:
ایمیل:
* نظر: