کد خبر: ۶۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
گفت‌وگوی با مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، با اشاره به خرابکاری‌های دشمن در سالهای 57 تا 59 گفت: اگر ماجراهایی مثل گروگان گیری، حادثه طبس، کودتای نوژه و هواپیماربایی‌ها و بمب گذاری‌ها و ترورها برای هر کشور دیگری پیش می‌آمد، یک ماه نمی‌توانست تحمل کند.

اشاره: هفته دفاع مقدس همچون نگینی تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد، تاریخ هشت ساله دفاع مقدس که پر از عشق و ایثار و مقاومت است و دعای شبانه پرچمدار وادی عشق و یاور بسیجیان و رزمندگان حضرت امام (ره)، خروش سپاهیان، بسیجیان، ارتشیان و پشتیبانی خالصانه پیر و جوان، مرد و زن را در دل خود دارد، همواره در سینه تاریخ خواهد ماند.

ذکر فداکاری و مجاهدت رزمندگان دوران دفاع مقدس موجب زنده نگه داشتن و پویایی اسلام و انقلاب اسلامی و بیانگر آمادگی و حفظ قدرت دفاعی ملت قهرمان ایران است.

حدیث هشت سال دفاع مقدس، مقاومت و مظلومیت ملتى که قله‌هاى سربلند ایثار و حماسه و شرف را در راه دفاع از کیان مکتب، انقلاب و میهن اسلامى خویش در نوردیده است، حکایت ماندگار دلاورى شهیدان و شاهدانى است که با خون و جانشان سطر سطر تاریخ این مرز و بوم اسلامى را نگاشته‌اند.

به همین بهانه برآن شدیم تا برای پاسداشت این دوران ماندگار به سراغ یکی از یادگاران دفاع مقدس برویم و بشنویم آنچه را که در سراچه دیبای آن روزها بود.

سردار ابراهبمی در گفتگو با خبرنگار دفاع پرس در شیراز، با ترسیم فضای جبهه و جامعه در سالهای 59 تا 67 عنوان یادآور شد: آن زمان در دوران دفاع مقدس، اعلام جهاد اصغر شده بود و به هرحال بر مسلمان ایرانی تکلیف بود که با چنگ و دندان و با جان و دل با تمامی توانشان از اسلام و قرآن و انقلاب و ایران دفاع جانانه‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت سالهای 57 تا 59 گفت: تحریم، درگیری و تجریه طلبی در خوزستان و آذربایجان و کردستان تحت عناوی پان کردیسم، پان ترکسیم و پان عربی، بمب‌گذاری داخل شهرها و مرزها و ترورها روحیه‌ها را تضعیف کرده بود.

سردار ابراهیمی بیان کرد: از طرفی سپاه تازه متولد شده بود و تهدید و تحریم دشمن هم تمامی نداشت و دائم با عملیات روانی سعی می‌کرد روحیه مردم را تضعیف کند و انقلاب را تمام شده ذکر می‌کند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس ادامه داد: در این شرایط بود که صدام با پاره کردن قطعنامه الجزایر، در 31 شهریور 59 جنگ را آغاز و در واقع به ما تحمیل کرد؛ چون در واقع فردای آن روز بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بود و این زمان به نوعی عید بچه‌ها و جوانان مدرسه و دانشگاه محسوب می‌شود؛ اما صدام این عید ما را به عزا تبدیل کرد.

وی اضافه کرد: صدام همان موقع به 10 فرودگاه ما تجاوز کرد و 350 هواپیمای عراقی در آن واحد بر فراز آسمان های ایران مرزها را بمباران کردند و دشمن با لشکر مجهز تا دندان مسلح به مرزهای ما تجاوز کرد و صدام هم گفته بود که ما ظرف دو سه روز دیگر به اهواز می‌رسیم وکل خوزستان متعلق به عراق است که اسم خوزستان را هم به عربستان تغییر داده بود.

به گفته سردار ابراهیمی، دشمن در واقع در بین سال‌های 57 تا 59 ما را با توطئه‌ها و تحریم‌ها سرگرم کرده بود تا توان ما را استهلاک دهد و ما را خسته کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، با تشریح وضعیت نظامی و تجهیزات کشور در آن زمان گفت: ما در شرایطی که جنگ تحمیل شد در وضعیت بدی بودیم؛ از طرفی تحریم و درگیری با توطئه‌های دشمن و منافقین داخلی و از طرفی در شرایطی قرار گرفته بودم که سپاه در بدو تأسیس قرار داشت و هنوز به آن صورت تجهیز نشده بود و برخی سران ارتش فرار کرده بود و منافقین هم مدام شایعه می‌کردند ارتش منحل می‌شود و عده ای هم دلسرد شده بودند که آیا این ارتش می‌ماند یا ادغام می‌شود.

وی ادامه داد: البته نیروهای مقاومت توسط شهید دکتر چمران و کمیته‌های انقلاب اسلامی هم تشکیل شده بود. آن روزها شرایط تحریم به گونه ای بود که حتی سیم خاردار به ما نمی‌فروختند. در این زمان، با فرمان امام تحت عنوان سازماندهی بسیج و سپاه و کمک به ارتش جمهوری اسلامی، بچه‌ها مدارس را ترک کرده و دیگر اقشار هم شغل‌های خود را ترک کردند و جانانه از انقلاب و مرز و بوم کشورشان دفاع کردند.

سردار ابراهیمی یادآور شد: شرایط سختی بود؛ هم باید آموزش داده می‌شد و هم زمان دفاع باید تجهیز می‌شدیم و در این شرایط سخت تحمیلی به هرحال ایجاب می‌کرد تا جوان‌ها ترک تحصیل کنند و الحمدالله مردم با هوشیاری به فرمان امام (ره) خوب در صف جهاد حاضر شدند و انصافاً باید یاد کنیم از امام (ره) که به حق فرمانده کل قوای مقتدر، باهوش، مؤمن و ارزشمندی بودند و هشت سال جنگ را هدایت و سازماندهی کردند.

وی گفت: ما در برابر دشمنان سند داریم که 33 - 34 کشور عملاً با ما وارد جنگ شدند، یعنی عمدتاً سرباز، نیرو، بودجه، مهمات، امکانات و تغذیه در جنگ وارد می‌کردند و حالا شما تصور کنید جمهوری اسلامی هنوز روحیه ارتشش پایین است؛ ملعونی به نام بنی صدر در مقطعی به عنوان فرمانده کل قوا شده و بین سپاه و ارتش و بسیج اختلاف می‌انداخت و علاوه بر اختلافات، تصمیماتی از جمله دادن زمین و گرفتن زمان می‌گرفت؛ حالا سلاح و تجهیزاتمان نیز کم بود و آموزش آنچنانی نداریم و بین صدر به عنوان فرمانده کل قوا به جای راهبری جنگ در بین نیروها تفرقه می‌انداخت و منافقین نیز از وی حمایت می‌کردند.

سردار ابراهیمی با اشاره به خستگی که دشمن در سالهای 57 تا 59 بین نیروهای انقلابی به دلیل تهدیدها و ترورها انداخته بود یادآور شد: داستان‌هایی مثل گروگان گیری، داستان طبس، کودتای نوژه و هواپیماربایی‌ها و بمب گذاری‌ها و ترورها؛ که اگر این شرایط برای هر کشور دیگری پیش می‌آمد، یک ماه نمی‌توانست تحمل کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس تصریح کرد: این شرایط اول لطف و عنایت خدا یعنی امداد غیبی بود و بعد مدیریت خود امام (ره) که توانستند جنگ را این گونه هدایت و مردم را بسیج کنند.

سردار ابراهیمی با اشاره به بسیج مردمی در کمک به جبهه‌های حق علیه باطل و ذکر خاطراتی در این زمینه بیان کرد: بچه دبستانی ما قلکش را می‌شکست و پول خود را به عنوان سهمیه خود در جنگ به معلمش می‌داد و معلم آن پول را به پشتیبانی جنگ می داد، پشتیبانی جنگ نیز به آقای رفیق دوست، وزیر وقت، می داد و وی این پول را را با هر سختی و تحریم، صرف خرید تجهیزات می‌کرد و به رزمندگان می‌رساند.

وی اضافه کرد: یا پیرزنی که در روستا مرغی داشت، تخم مرع آن را می فروخت به بقال روستا و پولش را برای هزینه پشتیبانی جنگ می‌داد.

این رزمنده دفاع مقدس با تصریح بر نقش زنان به عنوان عقبه‌های هشت سال دفاع مقدس تصریح کرد: صدام شهرهای ما را بمباران می‌کرد و در همین شیراز، موشک و بمب هواپیما می‌زد و استکبار می‌دانست که همین مردم همین زنان غیور ما در حال پشتیبانی جنگ هستند و سعی داشت عقبه این جنگ را بزند.

این یادگار دوران حماسی دفاع مقدس گفت: جنگ شرایط عجیبی داشت و در تاریخ نبوده و ما این چیزها را در تاریخ نداشتیم و نشنیدیم، الحمدلله مردم ما سربلند و قهرمان و مطیع امر رهبر و ولایت بودند و هستند که توانستند این جنگ رو سرانجام به پیروزی برسانند و حضرت امام (ره) صحبت‌های خیلی جالبی در خصوص جنگ در بحث جنگ و نتایج جنگ فرمودند.

وی با اشاره به فضای امروز گفت: دشمن با عملیات روانی و جنگ نرم درصد است تا ما نتوانیم تجربه آن دوران را منتقل کنیم و با توانمندی و شبانه‌روزی کار می‌کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس بیان کرد: مهم‌ترین انتقادی که به خود ما وارد است، این است که با وجود تلاش دشمن برای محو و کمرنگ کردن «جلوه‌های دفاع مقدس و انتقال مقاومت» به نسل‌های امروز، ما همچنان اراده لازم را برای حفظ سیره شهدا نداریم و به دنبال پول و امکانات هستیم؛ در حالی که باید همچنان که شهدایمان و همرزمانشان در هشت سال دفاع مقدس اراده کردند و در مقابل تمام استکبار و صهیونیزم و منافقان ایستاده و جانانه از مرز و بوم شور دفاع کردند ما نیز از با اراده در برابر دشمنان ایستادگی کنیم.

وی ادامه داد: شهدا و همرزمان ما در هشت سال دفاع مقدس توان دشمن را بریده بودند و دشمن و وقتی ایستادگی ما را می دید شیمیایی می‌زد؛ اما امام به ما اجازه ساخت بمب شیمیایی نمی‌داد و می‌فرمود حرام است؛ همچنان که امام خامنه ای امروز بحث حرام بودن بمب هسته ای را مطرح می‌کنند.

سردار ابراهیمی تصریح کرد: امروز باید با کار منسجم، ایستادگی و به دور از جزیره ای کار کردن و نگاه‌های سیاسی، در مسیر شهدا و ولایت باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: