ایمان و تقوا. ایمان و روح را به مبدأ فیاضی هستی پیوند میدهد و تقوا و پرهیزگاری زنگار معصیت و هوی را از جان میزداید و بدینسان آیینه عقل و قلب صیقل خورده و برای درک و شناخت حقایق مستعد میگردد.
علم. یکی از عوامل رشد اندیشه و شکوفایی عقل، سروکار داشتن با مسائل علمی است. انسان دارای دو نوع آگاهی است: یکی آگاهیهایی که از خارج به وسیله حواس دریافت میکند و دیگری آگاهیهایی که در نتیجه اندیشه و ابتکار از درون وی میجوشد. این دو نوع دانس مکمل یکدیگرند؛ عقل در پرتو علم رشد میکند برنامههای تربیتی و هدایتگر اسلام برای رشد فکر و اندیشه به طور گستردهای از تعلیم و آموزش استفاده میکند.
تفکر. تفکر به عنوان فعالیت اصلی عقل دارای گسترده ترین میدان در میان سایر قوای انسان است.
در منابع اسلامی تفکر بهترین عبادت ذکر شده و با اختلاف درجات، ثواب یک تا هفتاد سال عبادت برای آن تعیین شده است.
منابع تفکر . تفکر محورها و موضوعاتی است که انسان با تفکر در آنها رشد فکری و عقلی را بالا میبرد اهم این منابع عبارتند از: جهان، قرآن، تاریخ و تجارب زندگی.
نفس انسانی. وجود انسان چه در بعد جسمانی و چه در بعد روانی و روحانی میدان گستردهای است برای فکر و تعقل که بینش انسانی را به رشد و کمال میرساند.
جهان. انسان و جهان یعنی کتاب تکوین، میدان گستردهای است برای مطالعه و تفکر و با پیشرفت علم هر روز صفحه ای نو و اسرار تازهتری از آن به روی بشر گشوده میشود.
قرآن. تفکر و تدبر در آیات هدایتگر قرآن و شگفتیهای کلام الهی (کتاب تشریع) و گوش دادن به رهنمودهایی آسمانی و تبشیر و انذار و مواعظ تکان دهنده و سایر اسرار و. رموز این «نقل اکبر» طریقی است مطمئن و در عین حال قابل درک برای همگان که قرآن مخاطبین را بدان فرا میخواند:
منابع روایی و سیره معصومین. سخنان معصومین سیره انبیا و ائمه هدی که پرتو عملی ولایت و تجسم عینی هدایت است باید به عنوان یکی از منابع گرانسنگ اندیشه و معرفت مورد تعمق و تدبر قرار گیرد.
تاریخ. مطالعه تاریخ و سرگذشت پیشینیان منبع دیگر رشد عقل و تکامل اندیشه و برای آیندگان درس آموز است؛
تجارب زندگی. هر انسان در طول زندگی خویش تجارب زشت و زیبایی دارد که برای وی منبع تفکر و پند آموزی است.
شیوه تفکر. برای کشف حقیقت از طریق تکفر و مصنویت فکر از خطا باید به راه، روش اصول و قواعدی پایبند بود که در منطق مورد بحث قرار گرفته است. آزادی تفکر. علاوه بر اینکه باید منابع تفکر و شیوه اندیشه صحیح باشد لازم است انسان در اندیشیدن نیز آزاد باشد تا بتواند حقایق را کشف کند.
انسان همواره در برابر رشد عقل خویش و صحیح اندیشیدن موانعی دارد که باید با تمسک به طرقی که غالباً در منابع اسلامی ذکری از آنها به میان آمده است آن مانعها را مرتفع سازد.
هوای نفس میان عقل و هوای نفس تضادی است غیر قابل انکار. قرآن از هوای نفس به عنوان عامل گمراهی، تیرگی عقل و کوردلی یاد کرده،
بردگی فکری. هر گاه تقلید به صورت دنباله وری بی منطق از دیگران باشد مانع رشد عقل میشود از جمله تبعیت بی قید و شرط از نیاکان، خود باختگی در برابر اکثریت و آداب و سنتهای جاری اجتماعی و بیگانه زدگی.
تکیه بر ظن و شک: پیروی از ظن و گمان و تکیه بر شک و شبهات از دیگر آفات عقل است. قرآن کریم با اشاره به اینکه ظن و گمان بی نیاز کننده از حق نیست، کسانی را که دستخوش ظن و گمانند مورد نکوهش قرار میدهد.
مقصود از عوامل تضعیف، شرایط و عوامل بیرونی است که نیروی تشخیص را تضعیف میکند و عقل و اندیشه را تحت الشاع قرار میدهد.
فقر و نیازمندی
رفاهزدگی. غرق شدن در لذتهای مادی، تجمل گرایی، و رفاه و مصرف زدگی موجب کندی و کودنی اندیشه میشود.
بیکار و کارزدگی.همان گونه که کار مفید، بویژه هرگاه توأم با نوآوری و و ابتکار باشد، مستلزم به کارگیری عقل و رشد اندیشه است، بیکاری و کاهلی و تنبلی، موجب رکود عقل و مانع بالندگی اندیشه انسان میشود. غرق شدن در کار و افراط در اشتغال نیز فکر و اندیشه را دستخوش اختلال میکند؛
مصاحبت با ابلهان . حضرت علی(ع) میفرماید: آن کس که با نادان همنشین شود از عقل خود کاسته است.
منبع:صالحین
انتهای خبر/224224