کد خبر: ۷۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۹
مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی اعلام کرد:
مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی و دبیر دوازدهمین "جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی" از برگزاری این جشنواره 29 آذرماه در مدرسه دارالفنون خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از ایسنا،محمد ناصری با اشاره به اینکه جشنواره کتاب‌های آموزشی به طور سالانه در همین ماه برگزار می‌شود، گفت: طی 11 دوره گذشته، جشنواره کتاب‌های آموزشی به مقاطع دبستان و متوسطه اول و دوم اختصاص داشت اما جشنواره امسال به کتاب‌های قرآن اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه متوجه وجود خلاءهای بسیاری در حوزه کتاب‌های قرآنی شدیم، افزود: آثار چندانی در حوزه کتاب‌های قرآنی وجود ندارد. جشنواره‌های پیشین به موضوع قرآن در کنار سایر مواد درسی شامل شیمی، فیزیک و غیره می‌پرداخت.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با اشاره به اینکه در این دوره کتاب‌های 4 سال گذشته از 90 تا 93 را در نظر گرفته و در شش گروه داوری بررسی کردیم، گفت: 372 عنوان کتاب از 117 ناشر در این جشنواره حضور دارند.

ناصری با بیان اینکه در جشنواره‌های گذشته بالغ بر 650 ناشر و 1200 عنوان کتاب شرکت داشتند، گفت: در جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی این حجم از کتاب‌ها وجود داشت، اما در ارتباط با موضوع قرآن تنها بخش کوچکی از تولیدات کتاب به این حوزه اختصاص دارد.

به گفته وی، 6 گروه داوری شامل گروه تفسیر و ترجمه قرآن، حفظ و آموزش روخوانی، دانش و لطایف قرآن، سبک زندگی قرآن، قصه‌های قرآنی و مفاهیم و معارف قرآن است که در هر گروه 3 داور داریم. آنها این کتاب‌ها را ارزیابی کرده و از مجموع 372 عنوان در یک بازخوانی 214 عنوان مجاز به رسیدن به مرحله دوم شدند.

مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته جشنواره این دوره خلاءهای فراوان در حوزه‌های مختلف قرآن بوده است، گفت: قرآن در برخی گروه‌ها صدای ضعیفی دارد. در حوزه تفسیر برای مخاطبان کودک و نوجوان تقریبا هیچ آثاری وجود ندارد. آنچه موجود است، خاص مخاطب بزرگسال است.

ناصری با بیان اینکه فعالیت در حوزه کتب قرآنی مشابه جزیره‌های دور از هم و بی‌ارتباط با هم است، اظهار کرد: احتیاج به نظام مشخصی در تولیدات کتب قرآنی وجود دارد. مسوولان و ناشران باید به زعم خود کاری انجام دهند که براساس پژوهش، حساسیت طیف‌های مختلف مخاطبان و نیازسنجی انجام شود که در این حوزه به عقیده داوران خلاء اساسی وجود دارد.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با اشاره به اینکه کتب موجود در موضوعات قرآنی دچار تکرار و کلیشه‌های رایج شده و این یکی از آفات در این حوزه است، گفت: صید سوژه‌های جدید در موضوعات قرآنی اتفاق نمی‌افتد و ناشران و نویسندگان وارد متن و مفاهیم قرآنی به عنوان کتاب زندگی نمی‌شوند، بنابراین یک روند تکراری در طرح موضوعات قرآنی در کتاب‌ها مشاهده می‌شود. این در حالی است که ما اعتقاد داریم قرآن کتابی است که ویژه همه دوره‌ها و همه سال‌های حیات بشر است.

ناصری با بیان اینکه نویسندگان و ناشران کتب قرآنی باید به عناوین جذاب برای مخاطب نوجوان و پرداختن به قالب‌های رمان، سفرنامه و قصه توجه کنند، گفت: یکی از قالب‌های قرآن قصه است و حداقل 32 سفرنامه در قرآن وجود دارد که در صورت استخراج، جذابیت چشمگیری برای مخاطبان خواهد داشت.

وی در ادامه به بحث زبان و ادبیات تکراری موجود در کتاب‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: کتاب‌های این حوزه دارای یک زبان رایج وضع هستند. ادبیات ارائه مطلب در هر یک از گروه‌ها قابل بازنگری است و یکی از دلایل عدم اقبال این نوع کتاب‌ها این است که آنها با مخاطب خود ارتباط برقرار نمی‌کنند و برای مخاطب نامانوس هستند.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با اشاره به اینکه از بین 77 ناشر مطرح 44 درصد آنان ناشران شهرستانی و از بین 214 عنوان کتاب 88 عنوان ناشران شهرستانی است، گفت: 31 کتاب نامزد شدند که این 31 عنوان مربوط به 26 ناشر است.

ناصری با بیان اینکه این جشنواره دارای 2 رتبه برگزیده و تقدیری است، گفت: در شش گروه حداکثر 12 کتاب معرفی خواهد شد که به عبارتی در هر گروه دو کتاب معرفی خواهد کرد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از ناشران دغدغه‌مند گفت: اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش روشن می‌کند که در جامعه‌ای قرآنی باید مسیر تبیین و فراهم کردن بسترهای لازم برای فعالیت در حوزه نشر آثار قرآنی میسر بشود.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با اشاره به اینکه این جشنواره 29 آذر در مدرسه دارالفنون از ساعت 15 تا 17 برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این جشنواره نمایشگاهی که شامل همه آثار برگزیده و تقدیری است، به نمایش در می‌آید.


برچسب ها: کتاب قرآن ، کتاب ، قرآن
نام:
ایمیل:
* نظر: