کد خبر: ۷۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
سالروز عملیات "کربلای چهار":
سوم دی ماه بیست و نهمین سالروز عملیات کربلای چهار، یاد آور ایثار و شهادت و جاودانگی شهدای دفاع مقدس بخصوص شهدای بزرگوار غواص است.
عملیات کربلای چهار پس از ماه‌ها برنامه ریزی و انجام عملیات شناسایی و ...، در سوم دی‌ماه سال 65، با نقش آفرینی گردان‌هایی از جمله گردان غواص و گردان کوثر از لشکر 17 امام علی بن ابی طالب(ع) شکل گرفت؛ هر چند همه اهداف پیش بینی شده در این عملیات محقق نشد، اما مقدمه‌ای برای فتوحات بزرگ سپاه اسلام در عملیات کربلای پنج گردید.

مهمترین اهداف عملیات کربلای چهار از یک سو پاسخگویی به شرارت‌های دشمنان در حمله به مناطق مسکونی و انهدام نیروهای آنان در منطقه عملیاتی غرب اروند و تصرف مواضع حساسی که شهرهای مقاوم آبادان و خرمشهر را از آنجا مورد هجمه قرار می‌دادند و از سوی دیگر افزایش فشار به حامیان جهانی و منطقه‌ای رژیم بعث عراق با کسب موقعیت برتر سیاسی و نظامی بود که عمدتا در این عملیات محقق می‌شد.

مطابق آخرین تصمیم گیری‌ها، چهار منطقه شلمچه، ابوالخصیب، منطقه مقابل جزیره ام‌الرصاص و جزیره مینو با حضور چهار قرارگاه نجف،‌ قرارگاه قدس، قرارگاه کربلا و نوح برای عملیات کربلای چهار انتخاب شد. این چهار منطقه از نظر مانور آتش، و عقبه و پشتیبانی به یکدیگر وابستگی داشتند.

به لحاظ موقعیت آبی خاکی منطقه، رشادت و نقش آفرینی گردان خط شکن غواص، یکی از ویژگی‌های عملیات کربلای چهار بود به طوری که اجساد مطهر شهدای غواص، پس از گذشت سال‌ها در این منطقه تفحص شدند.

می‌توان گفت حاکمیت اصل ادای تکلیف بر روح عملیات و تبعیت پذیری مجاهدان فی‌سبیل الله از امام عظیم الشان، از مشخصات بارز عملیات کربلای چهار بود که با فرهنگ «احدی الحسنیین»- مبنی بر اینکه اگر پیروز شویم یا شهید شویم در هر دو حال پیروزیم- همخوانی داشت؛ در واقع آنچه که برای جبهه حق مهم است، شکست یا پیروزی نیست بلکه انجام وظیفه و ایستادگی و استقامت و ادای تکلیف است.

امروز پس از گذشت 29 سال، بازخوانی فرآیند عملیات کربلای چهار و سایر مقاطع مهم تاریخ این کشور بخصوص دوران انقلاب و دفاع مقدس ما را به این نکته مهم رهنمون می‌سازد که باید از چرایی فراز و نشیب حوادث و وقایع، برای کسب پیروزی‌های عظیم در جنگ نرم توشه‌ای برگیریم و علاوه بر ارتقاء معنویت و تلاش و همدلی، مقاومت و ایستادگی و دوری از تسلیم در برابر دشمن، از تبلیغات دشمنان مرعوب نشده و مراقب نفوذ دشمن باشیم و در این راه پیوسته از رهنمودهای حکیمانه سکاندار انقلاب و سیره و منش شهیدان بهره جوییم.

جا دارد یاد و خاطره شهدای بزرگوار عملیات کربلای چهار و ایثارگری فرماندهان و رزمندگان دلاور و فرزندان برومند کشور بخصوص سردار شهید حاج اکبر خردپیشه شیرازی فرمانده یگان دریایی لشکر 17 را که در چهارم دی ماه 65 در همین عملیات به شهادت رسید، گرامی بداریم و به ارواح قدسی شهدای گرانقدر انقلاب و هشت سال دفاع مقدس درود بفرستیم و برای پیمودن راه پرافتخارشان مدد جوییم.

منبع:دفاع پرس

نام:
ایمیل:
* نظر: