کد خبر: ۷۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
کیف، کتاب و لوازم تحریر از ملزومات اولیه تحصیل فرزندان به شمار می رود و صرف نظر از کیفیت این وسایل، حجم درس ها و تعداد زیاد کتب درسی به معضلی برای حمل آن برای دانش آموزان مبدل شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس به نقل از خبرگزاری دانا، براساس تحقیقات به عمل آمده وزن زیاد کیف مدرسه سبب بروز بیماری و آسیب هایی از جمله ستون فقرات، مفاصل و دردهای شدید در نواحی گردن، دست، کتف، پشت و پای دانش آموزان می شود.
تنوع کیف مدارس و نیز آسیب هایی که در اثر حمل آن به دانش آموزان وارد می شود و از طرفی ارائه تکالیف سنگین از سوی معلمان، سبب شده تا والدین همواره به هنگام خرید کیف برای فرزند این دغدغه را داشته باشند که کدام کیف فشار کمتری به دانش آموز وارد می آورد.
خانواده دانش آموزان جدای از جنس و کیفیت کیف های مدارس، همواره باید این موضوع را مد نظر قرار دهند که باتوجه به زمان تحصیل و حمل روزانه کتابهای درسی کدام کیف با حجم قابل توجه مناسب فرزندان است.
کارشناس بهداشت مدارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: میزان حمل کتاب و وسایل تحریر باید متناسب با وزن کودک باشد و بهتر است که دانش آموزان دبستانی روزانه بیش از دو کیلوگرم و یا حداکثر سه کیلوگرم وزن را حمل نکنند.
سعیده شریفی، با بیان اینکه کیف سبکتر سلامتی دانش آموزان را به همراه خواهد داشت، گفت: تحمیل وزن زیاد به بدن دانش آموزان می تواند سبب آسیب به مفاصل شود. وزن نامناسب کیف ها در بدن دانش آموزان در درازمدت، افتادگی شانه یا حتی انحراف ستون فقرات ، افزایش قوس کمر و بدشکلی در ستون فقرات را به دنبال دارد.
وی افزود: وزن کیف مدرسه با تمام لوازم داخل آن نباید بیشتر از 10 تا 15 درصد وزن بچه ها باشد. اگر بچه ها کیف های خیلی سنگین حمل کنند، احتمال افزایش غیرطبیعی قوس کمر و وارد شدن فشار بیش از حد به عضلات گردن، شانه و کمر آنها دور از انتظار نخواهد بود.
شریفی بیان کرد: متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی معتقدند که کیف های کوله پشتی برای دانش آموزان 10 سال به بالا مناسب تر از انواع دستی و بندی آن است. برای بچه های کوچک تر و دبستانی می توان کیف های چرخ دار تهیه کرد که هم حمل و نقل آن آسان باشد و هم فشار زیادی به دلیل حمل کیف پر از کتاب به ستون فقراتشان وارد نشود.
کارشناس بهداشت مدرسه گفت: براساس تحقیقات به عمل آمده،وزن زیاد کیف دانش آموزان همچنین باعث فشار به قلب و ریه ها به علت آسیب دیدن اسکلت بدن و ستون فقرات خواهد شد.
شریفی اضافه کرد: بیماری های ناشی از وزن زیاد کیف های مدرسه، مستلزم عمل جراحی است و این بیماری ها عوارض خود را سریعا در دوره کودکی نشان نمی دهد، بلکه به مرور زمان، زیاد شده و خود را در آینده نشان می دهد که همین امر ایجاب می کند تا درباره خطرات جسمی و روانی ناشی از حمل این کیف های سنگین، اطلاع رسانی صورت گیرد.
وی افزود: در این تحقیقات همچنین توصیه شده است که کتاب ها بزرگ نباشند، بلکه از چند بخش تشکیل شده باشد که دانش آموزان بخش مورد نیاز را به مدرسه ببرند تا به این شیوه از وزن کیف کاسته شود و معلمان نیز با دانش آموزان همکاری کرده و از آنها نخواهند که همه دفاتر و کتاب های خود را به مدرسه بیاورند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز در زمینه حمل و نقل کیف های حجیم توسط دانش آموزان که این روزها معضلی برای خانواده ها شده است، گفت: کیف دانش آموزی همواره یک مساله چالش برانگیز بوده و بخش بزرگ این موضوع مدیریتی است و به اولیای مدارس بازمی گردد.
محمد دیمه ور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در بسیاری از مدارس، فضاهایی مناسب سازی شده تا بچه ها بتوانند کیف های خود را در آن بگذارند و در زمان تعطیل شدن کتابهای خود را حمل و نقل نکنند مگر اینکه ضرورت داشته باشد که با خود ببرند.
وی افزود: برنامه درسی دانش آموزان ابتدایی 25 ساعت در طول پنج روز هفته است و با توجه به این موضوع که فقط یک نفر معلم دانش آموز است، شاید حمل و نقل برخی از کتاب ها به یک عادت مرسوم و روزانه در بین دانش آموزان درآمده باشد.
دیمه ور گفت: برنامه یک روز درسی مشخص است و معلم بیشتر از موادی که در آن برنامه اعلام شده نمی تواند تدریس کند و حالا اگر دانش آموزی دوست داشته باشد کتاب هایی را با خود به مدرسه بیاورد باید خانواده ها این موضوع را پیگیری و کنترل کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: حداکثر یک مدرسه برای یک پایه درسی در روز پنج جلسه بیشتر نمی تواند برگزار کند و در این صورت دانش آموز باید پنج کتاب درسی و متعلقات آن را با خود به مدرسه بیاورد و در این گونه موارد مدیریت مدارس با توجه به شرایط و موقعیت مکانی، بعد مسافت و ایاب و ذهاب دانش آموزان باید نسبت به حمل و نقل کیف مدارس تصمیم لازم را اتخاذ کند.
دیمه ور با بیان اینکه این امری اجتناب ناپذیر و کاملا سلیقه ای است اظهارکرد: برنامه درسی و شرایط مدرسه بازمی گردد به مدیریت مدرسه و از طرفی در کیف و کوله دانش آموزان فقط کتاب نیست بلکه مواد غذایی و لوازم التحریر غیرضروری دیگری نیز یافت می شود که بر حجم حمل و نقل کیف دانش آموزان خواهد افزود.
وی با بیان اینکه طرحی در دست اقدام است که دیگر دانش آموزان کتاب های اضافی را به مدرسه نیاورند، اظهارکرد: در برخی مدارس از دانش آموزان خواسته شده دو دست کتاب تهیه کنند که یک دست کتاب در مدرسه و دیگری در خانه باشد که آموزش و پرورش زیاد با این طرح موافق نیست.
دیمه ور افزود: در این رابطه تجربه های متفاوتی در سطح کشور درحال انجام است که متولی ارایه این طرح ها سازمان پژوهش است و امیدواریم تا سال آینده در رابط با مساله کیف دانش آموزان تصمیمات خوبی اتخاذ شود.
وی گفت: دوره هایی نیز همراه با آزمون برای شناسایی صلاحیت معلمان در دو مقطع شش و 12 سال خدمت در حال برگزاری است که در این طرح معلمان از جمله توصیه های درسی ، موارد رشد، مدیریت کلاس و همچنین حمل و نقل کتاب درسی دانش آموزان را می گذرانند. 
دیمه ور با بیان اینکه هم اکنون این دوره برای معلمان 6 سال خدمت برگزار می شود، افزود: در این دوره ها چنانچه معلمانی صددرصد نمرات آزمون را کسب کنند 32 ساعت کار کارگاه های آموزشی باید بگذرانند که تمامی موارد و مشکلات دوره های ابتدایی در آنها بازگو شده است.
وی گفت: بعد از اینکه این گروه تمام شد، سراغ 12 سال خدمت خواهیم رفت و تا زمانی که نگاه معلم در زمینه های مدیریت کلاس و دانش آموزان تغییر نکند، نمی توان راهکارهای مقطعی و سلیقه ای در مدارس پیش برد.
نام:
ایمیل:
* نظر: