کد خبر: ۷۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
سردار نجاتی:
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی: زمینه­ سازی ظهور حضرت حجت(عج)، احتیاج به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد. ستمدیدگان و مظلومان جهان با الهام گرفتن از فرهنگ ایثار و شهادت به صحنه خواهند آمد و خدا را صدا خواهند زد و از او ظهور آخرین معصوم را می­ خواهند.
به گزارش دفاع پرس از مشهد، دومین جلسه بازخوانی عملیات­های دفاع مقدس توسط فرماندهان و جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس برگزار شد. در این نشست صمیمی سردار اکبر نجاتی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اهمیت بازخوانی عملیات­های دفاع مقدس اظهار داشت: بازخوانی عملیات­های دفاع مقدس از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار است، به نحوی که رهبر معظم انقلاب از جنگ به عنوان یک گنج یاد می ­کنند و این سوال را مطرح می­ کنند که آیا ما قادر به استخراج این گنج خواهیم بود؟ برای رسیدن به این مهم، باید دفاع مقدس، از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و ایثار و رشادت مردم کشورمان بازخوانی، روایت، تدوین و مکتوب شود. اگر این امر تحقق پیدا کند، موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد شد و باعث تثبیت انقلاب اسلامی خواهد بود. این عوامل وقتی کنار هم قراربگیرند زمینه­ های ظهور حضرت بقیه ­­الله­ الاعظم(عج) فراهم می­ شود. ما در زمینه بازخوانی عملیات­ها کارهای زیادی داریم که انجام نشده است و این همت و تلاش پیشکسوتان و آنهایی که این حماسه بزرگ را خلق کردند را می­ طلبد.

زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) در گرو ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

وی خاطر نشان کرد: در سال1357 همه ملت ایران به میدان آمدند و آن اتفاق مبارک رخ داد که رژیم پهلوی نابود و جمهوری اسلامی تأسیس شد. زمینه­ سازی ظهور حضرت حجت(عج)، احتیاج به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد. ستمدیدگان و مظلومان جهان با الهام گرفتن از فرهنگ ایثار و شهادت به صحنه خواهند آمد و خدا را صدا خواهند زد و از او ظهور آخرین معصوم را می­ خواهند. امروز به برکت دفاع مقدس، بیداری اسلامی که در منطقه صورت گرفته است زمینه ­ساز این حرکت آزادیخواهانه خواهد بود.

سردار نجاتی یادآور شد: ایران از انقلاب اسلامی آبرو گرفته است. تحولات منطقه تأثیرپذیر از انقلاب اسلامی هستند. جمهوری اسلامی در معادلات سیاسی حضور پر رنگی دارد. 

نقش جهاد خراسان در عملیات طریق القدس

در ادامه این جلسه، به نقش جهاد سازندگی در تحولات و اتفاقات رخ داده در قبل از عملیات طریق ­القدس پرداخته شد.

در این زمینه مهندس حافظ به تشریح عملکر جهاد استان پرداخت و گفت: عراق در حمله اولیه که تا نزدیکی پادگان حمید(دشت آزادگان) آمد سپاه مقاومت خوبی را در برابر آنها داشت. بعد از آن، جهاد راهی را تا حمیدیه احداث کرد برای حفظ این پادگان و اینکه جاده احداث شده مانع سقوط آن شود.  

وی تصریح کرد: نیروهای جهاد سازندگی وقتی به منطقه اعزام شدند در قالب گردان نبودند بلکه اکیپ بودند. اولین نیروهای اعزامی جهاد، نیروهای راهسازی بودند که به عنوان یک تشکیلات منظم از ابتدای جنگ در مناطق عملیاتی حضور داشتند.

حافظ افزود: قبل از عملیات طریق­ القدس یگان­های مختلفی در منطقه بودند که در تشکیلات سپاه سازماندهی شدند. بعضی از نیروهای جهاد به منظور شناسایی در گروه اخلاص مشغول به کار شده بودند، بخشی نیز که نیروهای فنی بودند در قسمت تعمیر ماشین­آلات راهسازی و عمرانی فعالیت داشتند.

احداث جاده

پیشکسوت جهاد گفت: 5 ماه قبل از عملیات طریق ­القدس، بحث احداث جاده مطرح شد. جاده­ ای که در رملها و به سفارش ارتش جمهوری اسلامی، باید 7 کیلومتر، پشت توپخانه ارتش عراق احداث می­شد. جهادگر شهید محمد طرحچی در این مکان به شهادت رسید.    

سپس محمدجواد فخرآبادی از پیشکسوتان جهاد خراسان در خصوص احداث این جاده افزود: این جاده در دید دشمن نبود و در استتار کامل احداث شد. این جاده در انتقال و جابجایی نیروها و تجهیزات در شب عملیات نقش مهمی داشت، و همه انتقالات تا پایان جاده احداثی صورت گرفت.

 وی یادآور شد: در اجرای این طرح عمرانی 30 دستگاه کمپرسی مردمی، 12 دستگاه کمپرسی از جهاد خراسان، 3 دستگاه لودر، 3 دستگاه بولدزر، 3 دستگاه تانکر، 3 دستگاه غلطک هر کدام با 2 خدمه فعالیت داشتند. احداث این جاده حدود یکماه به طول انجامید. این جاده که بر روی رملها احداث گردید برای اولین بار در کشور صورت گرفته بود. از طریق این جاده بود که رزمندگان اسلام تا پشت توپخانه دشمن پیشروی کردند. نیروهای خودی در رزم و رویارویی با عراقی­ها بودند که توپخانه دشمن اشغال شد و مسیر شلیک توپ­ها تغییر داده شد به نحوی که حجم زیادی از آتش این توپخانه بر سر نیروهای عراقی ریخته شد.

خراسانی ها خدای تاکتیک بودند

در ادامه سید سعید شمشیرگران که در زمان عملیات طریق­ القدس به عنوان فرمانده دسته انجام وظیفه می­ کرد اظهار داشت: عملیات طریق ­القدس در مقطعی انجام شد که ارتش عراق در داخل کشور پیشروی­هایی داشت و همین باعث شده بود که صدام روی آن مانور کند.

وی افزود: خراسانی ­ها خدای تاکتیک بودند و آنچه را که در آموزش­ها و عملیات­های قبل فرا گرفته بودند به صورت منظم در عملیات طریق­القدس اجرایی کردند.

شمشیرگران خاطرنشان کرد: در شب عملیات به ما دستور رسید که صبح حمله به مواضع دشمن حمله کنیم و ما در این مرحله تا پشت توپخانه دشمن پیشروی کردیم به نحوی که حتی عراقی­ها فکر آن را نمی­ کردند.  وقتی به سنگرهای آنها رسیدیم با دیشداشه بیرون آمدند که نشان از آن داشت که خواب بودند.

مقرر گردید جلسه سوم بازخوانی عملیات طریق ­القدس با حضور جمع دیگری از فرماندهان دفاع مقدس به عملکرد نیروهای خراسان تا قبل از عملیات طریق­ القدس پرداخته شود.  

نام:
ایمیل:
* نظر: