آخرین اخبار
کد خبر: ۷۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه لار:
استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه لار گفت: امر غیر قابل انکار آن است که سرویس‌های جاسوسی همیشه به دنبال رخنه به مراکز حساس و تصمیم‌گیر نظام بوده است.

مهدی زارع، هیأت علمی و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد لار پیرامون انتخابات اسفند ماه گفت: امر غیر قابل انکار این است که سرویس های جاسوسی همیشه به دنبال رخنه به مراکز حساس نظام بوده است و همیشه سعی دارد نیروهای خود را به طرق گوناگون و در قالب های مختلف به مراکز تصمیم گیرنده در نظام وارد کند.

 

وی با اشاره به حجم زیاد ثبت کنندگان انتخابات مجلس گفت: با هر دیدگاهی که به این اتفاق نظر کنیم مهمترین تحلیل آن سخت شدن کار شورای نگهبان در تایید و احراز صلاحیت کاندیدای مجلس در مدت زمان کم بوده است، قطعا بسیاری از کسانی که برای این سمت ثبت نام کرده اند، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و همین امر کار را برای احراز صلاحیت این افراد سخت تر می کند.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر در همان ابتدای کار فیلترهایی جهت ثبت نام اولیه کاندیداها موجود بود، بسیاری از کسانی که اکنون صلاحیت آنها رد یا احراز نشده از همان ابتدا در فرایند ثبت نام قرار نمی گرفتند.

 

وی در ادامه با اشاره به سخنان رئیس جمهور پیرامون تایید صلاحیت کاندیدای مجلس بیان کرد: در بحث حدود و اختیارات رئیس جمهور دونظر در بین حقوق دانان موجود است؛ گروه اول معتقدند که رئیس جمهور به دلیل وظیفه اجرایی، در صورت اختلال درامور اجرایی کشور از جمله قانون اساسی، اجازه ورود و اظهار نظر رادارد؛ اما گروه دوم با اشاره به اختیارات رئیس جمهور، این اقدام را فراقانونی خوانده و خارج از اختیارات رئیس جمهور می دانند.

 

زارع تصریح کرد: با توجه به اینکه تنها مفسر قانون اساسی، شورای نگهبان می باشد و با نظر به تفسیر این ارگان پیرامون وظایف رئیس جمهور، ورود به اینگونه مسائل در حیطه اختیارات مسئول اجرایی کشور نبوده و این قانون نه تنها مربوط به رئیس جمهور کنونی بلکه تمامی روسای جمهور را شامل می شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: راه درست آن است که به دور از تنش و فضای رسانه ای، رایزنی پیرامون احراز صلاحیت افراد صورت بپذیرد و رئیس جمهور و دیگر ارگان ها نیز به دور از رفتارهای تحریک آمیزافکار عمومی اینگونه مسائل را بررسی نمایند.

 

 زارع در پایان با اشاره به وظایف قشر تحصیل کرده جامعه در این برهه حساس بیان کرد:  تقویت کرسی های نظریه پردازی بین نخبگان و اساتید دانشگاه ها و بحث پیرامون نظارت استصوابی شورای نگهبان در فضایی عقلانی و به دور از احساسات باعث پیروز شدن حقیقت، منطق و عقلانیت خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: