آخرین اخبار
کد خبر: ۷۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
دانشجویان بسیجی دانشگاه های فرهنگیان فارس:
دانشجویان بسیجی دانشگاه های فرهنگیان فارس اعلام کردند: شورای نگهبان براساس قانون و با نگرش به آرمان های انقلاب اسلامی، به ایفای نقش مهم پرداخته است.

دانشجویان بسیجی دانشگاه های فرهنگیان استان فارس در حمایت از شورای محترم نگهبان بیانیه ای صادر کردند که متن کامل آن به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم


"
در کشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً، قانونی که قانون اسلام است، این کشور را نمی‏‌توانیم اسلامی حساب کنیم. کسانی که با قانون مخالفت می‏‌کنند، اینها با اسلام مخالفت می‏‌کنند. کسانی که با مصوبات مجلس بعد از اینکه شورای نگهبان نظر خودش را داد باز مخالفت می‏‌کنند، اینها دانسته یا ندانسته با اسلام مخالفت می‏‌کنند. (امام خمینی«ره»- 18 خرداد 1360)"

 

براساس اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان وظیفه ی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مراجعه به آراء عمومی و همه پرسی را برعهده دارد. عهده داری وظیفه ی نظارت بر انتخابات، شامل تمام مراحل انتخابات میشود. از تأیید و رد صلاحیت نامزد ها گرفته تا صحت و عدم صحت و ابطال حوزه های ی انتخابیه. در واقع شورای نگهبان مرجعیت نهایی را افاده میکند و از نظر حقوقی، هرجا ناظر، خود مرجع نهایی باشد ، نظارت از نوع استصوابی است. در این مورد پاسخ به چند شبهه ی زیر خالی از لطف نیست:

در پاسخ به شبهه ای که عده ای میگویند قانون اساسی مردم را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم دانسته و برای آنها حق تعیین سرنوشت قائل شده است و نظارت استصوابی نافی حق مالکیت مردم است باید گفت: اولاً طبق اصل 56 قانون اساسی، حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست... و ثانیاً طبق اصل 6 قانون اساسی، در جمهوری اسلامی ایران، امور کشور بر اساس آراء عمومی اداره میشود؛ به عبارت دیگر"میزان رأی ملت است."

شبهه ای دیگر نیز در خصوص رد صلاحیت مطرح میکنند که طبق اصل 37 قانون اساسی(اصل برائت) هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمیشود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح اثبات شود؛ و در پاسخ باید گفت عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت و نفی شایستگی افراد برای نمایندگی ، به معنای مجرم بودن آنان نمیباشد بلکه دو دلیل اصلی و قانونی دارد: یا طبق اصل 28 قانون اساسی،شرایط اولیه ی نامزدی(شرط سنی،تحصیلی،تابعیت ایرانی و...) را ندارد و یا اینکه مشمول یکی از بند های تخلفات یازده گانه ی اصل 30 قانون اساسی میباشد(مثل: فساد اقتصادی، رشوه گیری،اقدام علیه امنیت ملی و عوامل فتنه و...) .

اما این نکته گفتنی است که بر ما و تمامی کسانی که دل در گرو اسلام و انقلاب دارند، پوشیده نیست که امروز ـ بسان دیروز و بی‌شک هم‌چون فردا ـ ساز مخالفت با نظارت استصوابی شورای نگهبان، از اردوگاه دشمنان اسلام و انقلاب کوک میشود استدلال‌های مطرح شده در این وجیزه که همه برگرفته از قانون اساسی بود جوابی به شبهات وارده به شورای نگهبان است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «روالِ احراز و تشخیص صلاحیت یک روال همه‌جایىِ دنیایى است و مخصوص ایران و مخصوص مجلس شوراى اسلامى هم نیست. کارى است که در همه جاى دنیا و پیش همه‌ى عقلاى عالم انجام مى‌گیرد. 1382/10/24 » که میتوان مثل شورای نگهبان را در دنیا مثال زد؛ از قبیل:(دادگاه قانون اساسی در ترکیه،آلمان، روسیه/ محکمه النقد: مصر / شورای قانون اساسی و دیوان عالی عدالت: فرانسه / مجلس عوام: انگلیس / مجلس نمایندگان و سنا: آمریکا  و ........)

 

 

 

قسمت قابل تأمل ماجرا آنجاست که چگونه از بین" 12123 "نفرنامزد برای رقابت های انتخاباتی(تقریبا هر کرسی 43 نفر)، بیش از 90  درصدشان توسط دولت محترم تایید و احراز صلاحیت میشوند به طوری که از این تایید شدگان بیش از 500 تن از آنان دارای پرونده های قضایی و فساد مالی و اختلاس و سابقه ی عضویت در گروه های ضد انقلابی دارند!!! و شاید تنها نکته ی قابل فهم این باشد که دولت محترم مسئولیت رد صلاحیت را برعهده ی شورای نگهبان گذاشته که با رد صلاحیت گسترده ی این شورا ، و زیر فشار قرار دادن آن توسط خیل گروه ها و احزاب و تشکل ها و... جریانهای همسو با دولت حامیانش، بتوانند کرسی های بهارستان را نیز فتح کنند. اما خوب است بدانند که امام امت فرمودند: (هرکس بگوید رأی شورای نگهبان کذا است"مفسد"است « صحیفه امام ج14 ص 370»).

 

ما مطلع هستیم که طی این روزها، شورای محترم نگهبان تحت چه فشارهای مستقیم و غیر مستقیمی قرار گرفته است. رسانه‌های امپریالیسم جهانی از سویی و شانتاژهای عده‌ای ساده لوح و غافل از اسلام و انقلاب از سوی دیگر سعی بر تأثیر نهادن بر عملکرد این نهاد بسیار مهم دارند تا از این رهگذر به امیال خام خویش در صحنه سیاسی کشور دست یابند. "متأسفانه عده‌ای از مجریان انتخابات هم ناخواسته با این جریان‌ها همسو شده و این روزها با ابراز سخن‌های نسنجیده و نا عادلانه، شایبه طرفداری از جناح خاصی را تداعی می‌نمایند، که امیدواریم از طرف شواری محترم نگهبان مورد توجه قرار گیرد همانگونه که امام«ره» فرمودند: «شورای نگهبان بدون ملاحظه از هیچ کس فقط و فقط خدا را در نظر بگیرند» ، عمل کنند."

 

علی ایّ حال، نظر شورای محترم نگهبان برای همه‌ی جناح‌ها و در همه‌ی سطوح، فصل‌الخطاب است. البته سازوکارهای قانونی پیش‌بینی‌شده برای اعتراض به رای شورای نگهبان و درخواست تجدید نظر همواره وجود داشته است و افراد می‌توانند از آن طریق اقدام نمایند، اما سخن‌پراکنی‌های رسانه‌ای و عمومی ، خلاف قانون و شرع است.

ما دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس قاطعانه از شورای محترم نگهبان حمایت میکنیم و می‌خواهیم که بنا بر قانون و با نگرش به آرمانهای انقلاب اسلامی، به ایفای نقش مهم و اصیل خویش پرداخته و نمایندگانی را که در محضر ملّت بزرگ ایران رد صلاحیت شده‌اند ، شناسایی و با صلاحیت آنها برای تصدی مجلس شورای اسلامی مخالفت نمایند. و همینطورجریانهای معاند و مخالف نظام بدانند که به طور قطع و یقین شورای نگهبان نخواهد گذاشت انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیافتد ،افرادی که مورد تایید دشمنان انقلاب اسلامی باشند مورد تایید شورای نگهبان نخواهند بود در غیر این صورت فلسفه حضور شورای نگهبان بی معنی است.

انتهای پیام/

 

نام:
ایمیل:
* نظر: