آخرین اخبار
کد خبر: ۷۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
بعد از گذشت ۵ سال از تدفین؛
شهید گمنام دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز که در اربعین حسینی سال ۸۹ در این دانشکده آرمید، هفته گذشته شناسایی شد.

دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز به عنوان اولین دانشکده کشور در اربعین حسینی سال ۱۳۸۹ میزبان یکی از لاله های دوران دفاع مقدس شد که با حضور پرشور و استقبال بی نظیر مردم شهر شیراز و دانشجویان این دانشکده تشییع و تدفین شد.

 

اما پس از گذشت پنج سال از مراسم این شهید بزرگوار، هویت وی توسط گروه تفحص شهدا مشخص شد و پیکر شهید گمنام دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز متعلق به سردار رشید اسلام و استان فارس شهید ولی نوری است.

 

 


شهید ولی نوری در زمستان ۱۳۳۰ در روستای قلعه نو منطقه ابرج مرودشت در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. دوران کودکی را در روستا گذراند و در دبستان روستا نیز مشغول به تحصیل شد.


وی با علاقه زیادی درس می خواند؛ اما متأسفانه علی رغم همه اشتیاقی که به درس و مدرسه داشت ، به دلیل فقر مادی و وضعیت خاص اقتصادی خانواده از ادامه تحصیل محروم شد. شرایط اقتصادی خانواده ایجاب می کرد که شهید بزرگوار به کمک پدر در تأمین مایحتاج خانواده همت گمارد؛ بنابراین آن شهید بزرگوار به عنوان مصداق بارزی از آیه شریفه «و وصینا الانسان بوالدیه احسانا» در کمال عطوفت و مهربانی همچون یاوری صدیق بار سنگین زحمات زودرس زندگی را به دوش کشد و در کنار کسب روزی حلال و کمک در اداره آبرومندانه خانواده در کوره سختی ها و حوادث زندگی آب دیده شد.

 

سردار شهید از همان ابتدا مقید به انجام تکالیف مذهبی بود و در سن ۹ سالگی بر بالای بام می رفت و اذان می گفت و چونان ماهی وابسته به آب دلبستگی به مسجد داشت و در این مکان مقدس از تربیت دینی شایسته ای برخوردار شد.

 

در سال ۱۳۴۹ به خدمت سربازی اعزام شد. هر چند دوران خدمت ایشان مصادف با اوج حکومت طاغوت بود؛ اما آن بزرگوار با پشتکار، ایمان مذهبی و صداقتی که داشتند حتی این دوران که داشتند با بهره گیری از فرصت پیش آمده تجارت نظامی مناسبی را در حد امکان فرا گرفتند و بعدها که مشیت الهی دائر بر پیروزی حق بر باطل و تشکیل حکومت اسلامی قرار گرفت.

 

روح ایثارگر و انقلابی ایشان با آموخته ها و تجربیاتی که ذخیره کرده بودند تلفیق و در بستر با برکت بسیج، جنگ و جهاد فی سبیل الله متجلی شد و آن بزرگوار را در زمره فرمانده‌هان موفق جبهه حق علیه باطل قرار داد.


پس از ترخیص از خدمت سربازی بنا به سنت حسنه رسول الله (ص) اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده نموده و برای تأمین معاش زندگی در کارخانه جنرال مکانیک شیراز مشغول کار شدند.


پس از مدت کوتاهی به جهت لیاقتی که از خود در انجام تکالیف محوله نشان دادند و همچنین به دلیل حسن خلق و ادب و ایمانی که داشتند مورد توجه کارفرما قرار گرفته و به عنوان استادکار معرفی شدند.

 

روحیه معنوی و مذهبی شهید باعث شده بود که در بین همکاران با صفت مؤمن شهرت پیدا کند ، لذا کارگان او را استاد ولی مؤمن صدا می زدند.

 

 

در تکاپو برای پرورش معلومات مذهبی و انجام هر چه بهتر وظایف شرعی پس از مدتی سردار رشید با نام و شخصیت مبارک مرجع تقلید زمان خود حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) آشنا می شوند و به عنوان مقلدی راستین به این نتیجه می رسند که به هر نحو ممکن رساله عملیه معظم را یافته و مورد استفاده قرار دهند؛ بنابراین برای دستیابی به این مقصود از این کتابفروشی به آن کتابفروشی به جستجو می پردازند تا جایی کتابفروش ایشان را از جستجو نهی کرده و می گوید جوان برو دنبال دردسر نگرد، با همه اینها سردار رشید پس از تلاشی پیگیر رساله حضرت امام (ره) را یافته و مورد بهره برداری قرار می دهند.


با شروع انقلاب اسلامی شهید ولی نوری به مرودشت تشریف می آورند و فعالیت های مذهبی و انقلابی خود را در مسجد امام حسین (ع) شروع می نمایند. پس از پیروی انقلاب شکوهمند اسلامی در اولین فرصت به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرودشت درآمده و با عشق و علاقه زائد الوصفی مشغول خدمت میشوند.

 

بعد از شروع غائله کردستان در اولین مأموریت به منظور مبارزه با منافقین کومله و دموکرات به مدت سه ماه عازم منطقه کردستان می شوند. پس از بازگشت نیز بدون در نظر داشتن وقت اداری به صورت شبانه روزی تلاش قابل تقدیری را در حفظ و به صورت شبانه روزی تلاش قابل تقدیری را در حفظ حراست از امنیت منطقه حوزه استحفاظی مبذول نموده و کراراً به عنوان فرمانده و مسئول اکیپ با برداشتن چند تکه نان و مقداری غذای سرد در معیت تعدادی از هم قطاران در مناطقی از حوزه استحفاظی که به نحوی با مشکلاتی از قبیل یاغی گری بعضی از اشرار و یا خوانین درگیر بود، اعزام می شدند.

 

مأموریت های موفقی نیز در کشف مواد مخدر داشتند که در موردی بیش از دو تن مواد جاسازی شده را کشف و متوقف نمودند. از جمله فعالیت های قابل تقدیر و توجه شهید ، حضور ایشان بین عزیزان بسیجی و فرماندهی آنها در رزم‌های شبانه ، کوهنوردی ها و اردوهایی بود که توسط واحد بسیج مستضعفین در مناطق کوهستانی و استراتژیک منطقه برگزار می شد.

 

آن شهید بزرگوار در اداره کلاس های آموزش نظامی و آموزش اسلحه نیز مربی قابل و بسیار ارزشمندی بودند. در کنار همه این‌ها هر گاه لازم بود همچون سربازی فداکار و ساده اسلحه بر دوش می گرفت و مشغول نگهبانی محل استقرار نیروها می شد.


در طول دوران جنگ تحمیلی سردار شهید ولی نوری به خوبی و در کمال شایستگی درخشید به نحوی که این مختصر امکان طرح خدمات ایشان واقعاً وجود ندارد و امیدوارم در فرصت مناسب حق مطلب ادا شود؛ اما به صورت فهرست وار می توان اشاره کرد آن شهید عزیز در طول جنگ تحمیلی در عنوان های تیربارچی، مدیریت داخلی لشکر ۱۹ فجر، فرمانده گروهان در عملیات شکست حصر آبادان ، معاون گردان در عملیات فکه و عملیات فتح خرمشهر، فرمانده گردان در عملیات رمضان، فرمانده گردان در عملیات محرم، فرماندهی سه ردان عمل کننده در غرب، فرمانده گردان ثارالله و فرمانده تیپ حضرت زهرا (س) در خدمت اسلام و انقلاب و حضرت امام بوده اند.


نهایتاً نیز در عملیات قدس ۳ پس از آنکه هر دو پایشان قطع گردید همچون عاشقی وارسته و حقیقی به درجه رفیع شهادت نائل می آیند.


پیکر مطهر شهید ولی نوری ۵ آبان ماه سال ۸۹ در منطقه عملیات قدس ۳ تفحص می شود و در پنجم بهمن ماه سال ۱۳۸۹ مصادف با اربعین حسینی بر روی دستان پر شور و شعور دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز و مردم شیراز با شکوه خاص و مثال زدنی تشییع و تدفین شد تا مزار وی زیارتگاه قشر نخبه و مسئولین آینده نظام اسلامی در این دانشکده باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: