کد خبر: ۷۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
امروز 20 بهمن سالروز آغاز عملیات «والفجر8» است. این عملیات در سال 1364 انجام شد و در پی آن نیروهای ایرانی توانستند شهر «فاو» عراق را فتح کنند.

به گزارش ستاد حفظ و نشر آثار 15 هزار شهید دفاع مقدس ،در سالروز آغاز این عملیات غرورآفرین ، نگاهی مختصر به شناسنامه و وقایع رخ داده در عملیات والفجر 8 دارد: یکی از افتخارات دفاع هشت ساله رزمندگان اسلام، عملیات شکوهمند والفجر هشت است که چون خورشیدی تابناک بر تارک دلاوریهای سپاه اسلام در طول دفاع مقدس می درخشد و زبونی دشمن تا دندان مسلح را آشکار و رسوا می سازد.عملیاتی که استکبار جهانی را به حیرت واداشت وجهانیان را مبهوت نمود و در ان حماسه ها و رشادتهای رزمندگان دلاور اسلام از جمله شجاع مردان لشکر 19 فجر را در دیدگاه همگان به نمایش گذاشت.

آری زمزمه های اولیه انجام عملیات والفجر8 در منطقه "فاو" در آبان ماه سال 1364 به گوش رسیده وبا مطلع شدن فرماندهی لشکر از حرکت آینده سپاهیان اسلام، ضمن رعایت اصول حفاظتی لازم وبه منظور آشنایی با وضیعت منطقه عملیاتی، اقدام به شناسایی در ان منطقه نموده و به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پرداختند تا اینکه با گذشت مدت کوتاهی، مسئولین واحدهای لشکر نیز در جریان امر قرار گرفته و اقدامات تدارکاتی اولیه را آغاز نمودند.

با شروع تحرکات اولیه از آنجا که این عملیات از ویژگیهای خاصی برخوردار بود حدود دو ماه قبل از آن گردانهایی جهت آموزشهای آبی-خاکی به شهرهای تهران و میناب اعزام شده و عده ای از ایشان نیز در سد "دز" و "رودخانه های کارون" و "بهمنشیر" برنامه آموزشی نیروهای خود را با جدیت هرچه تمامتر آغاز و آن را دنبال نمودند.

سرانجام پس از تلاش بی وقفه عزیزان رزمنده، روز یکشنبه 20 بهمن ماه سال 1364 با نزدیک شدن غروب آفتاب در گردانهای غواص به سمت اروند رود حرکت کرده وپس از اقامه نماز مغرب واعشاء و ارائه آخرین توجیهات لازم با ترکیب دو گرهان (گرهان موسی سلیمانی با مسئولیت برادر مومن باقری وگروهان علیمردان روستاد با هدایت برادر قاسم سلطان آبادی) وارد اروند رود شده و حرکت به سمت سواحل دشمن را آغاز کردند.

غواصان تنها حدود یک ساعت زمان داشتند تا با عبور از اروند،در سواحل دشمن معابر مربوطه را باز کنند. در این لحظات حساس، دقایق و ثانیه ها با سرعت هر چه تمام تر می گذشت وسکوت منطقه ، آرامش قبل از طوفان را برای همه معنی می کرد.همه چشم ها به یک نقطه آن هم سواحل دشمن دوخته شده بود و همه فکر ها در اندیشه یک چیز بود : پیروزی رزمندگان اسلام.

فتح فاو در عملیات والفجر 8 برای جهانیان باور کردنی نبود. عبور از اروند و مقابله با دشمن که درسنگرهای مطمئن به انتظار نشسته است غیرقابل باور بود و پس از فتح فاو رسانه‌های بیگانه به نفع رژیم صدام تبلیغات واهی کردند. با دعوت از تمام خبرنگاران برای بازدید از فاو و حضور این خبرنگاران در فاو, منطقه عملیاتی والفجر 8 که مصادف با ددمنشی‌های صدام در استفاده از سلاح‌های شیمیایی بر علیه رزمندگان اسلام بود ,تمام تبلیغات دشمن را نقش بر آب کرد و تمام خبرنگاران از نزدیک شاهد سقوط شهر فاو توسط رزمندگان اسلام بودند.

ساخت پل بعثت و سدهای خاکی بر روی بهمن شیر از توانمندی‌های بسیار بالای مهندسی جنگ حکایت دارد که رزمندگان اسلام دوشادوش برادران جهاد سازندگی به طور شبانه‌روزی کارهای مهندسی را انجام می‌دادند.

ساخت پل بعثت از نصب 5000 لوله در عمق 18 متری اروند به طول 400 تا 1600 و به عرض 12 متر در بستر رودخانه نصب شد و سپس جاده خاکی به ارتفاع یک متر برای عبور انواع وسایل سبک و سنگین در طول شبانه روز راه‌اندازی گردید و پس از هر بمباران لوله‌ها تعویض وتردد از روی پل امکان‌پذیر بود. علاوه بر پل بعثت ساخت پل‌های خیبری و دبه‌ای برای حمل ونقل وسایل وتردد رزمندگان از کارهای قابل توجه مهندسی جنگ بود.

در این عملیات 800 کیلومترمربع از زمین‌های دشمن آزاد شد و بیش از 5000 نفر ازنیروهای آن کشته و زخمی ونزدیک به 3000 نفر به اسارت درآمدند. انهدام وسایل و تجهیزات دشمن در این عملیات قابل ملاحظه بود به گونه‌ای که بیش از 600 تانک و نفربر، 500 خودرو، 150 قبضه توپ،45 فروند هواپیما، 10 فروند هلی‌کوپتر و سه ناوچه دشمن نابود شد.

به دنبال تحولات جدید و تغییر توازن به سود ایران شورای امنیت سازمان ملل در سوم اسفند ماه 1364 به تهیه پیش‌نویس و صدور یک بیانیه مهم اقدام کرد ولی این پیش‌نویس با مخالفت آمریکا و فرانسه روبرو شد. سرانجام پیروزی‌های به دست آمده در عملیات والفجر 8 و نیز اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران منجر به آن شد که شورای امنیت در پیش‌نویس اولیه قطعنامه بعدی گامی به سوی خواست‌های به حق ایران بردارد.

/224224


نام:
ایمیل:
* نظر: