کد خبر: ۷۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
قالیباف در جمع حماسه‌سازان خراسانی والفجر8:
فرمانده لشکر 5 نصر در دوران دفاع مقدس سپس گفت: در عملیات والفجر8 عواملی حائز اهمیت بودندکه منجر به پیروزی جمهوری اسلامی شد. یکی از این عوامل در عملیات والفجر8 توکل بود.

به گزارش دفاع پرس از مشهد، به مناسبت فرارسیدن سالگرد عملیات غرورآفرین والفجر8 مراسم گرامیداشتی با حضور جمعی از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس و همچنین رزمندگان این عملیات در جامعه‌الحسین(ع) هیئت رزمندگان مشهد برگزار شد.

در این مراسم باقر قالیباف فرمانده لشکر 5 نصر در دوران دفاع مقدس و شهردار تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این عملیات اظهار داشت: عملیات والفجر8 عملیات بسیار ویژه‌ای بود. بعد از عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس عملیاتی مؤثرتر از عملیات والفجر8 نداشتیم. این عملیات، عملیات سختی بود و از طرفی هم در یکی از مناطق سوق‌الجیشی عراق انجام شد.

وی افزود: عملیات والفجر8 اولین عملیاتی بود که رزمندگان اسلام یکی از نقاط مهم کشور عراق را تصرف کردند و در آن منطقه تثبیت شدند.

توکل، تدبیر و خردمندی در عملیات والفجر8 در اوج بود

فرمانده لشکر 5 نصر در دوران دفاع مقدس سپس خاطرنشان کرد: در عملیات والفجر8 عواملی حائز اهمیت بودندکه منجر به پیروزی جمهوری اسلامی شد. یکی از این عوامل در عملیات والفجر8 توکل بود. عبور از اروند با آن سرعت و عریض بودن آن و از طرفی هم تغییر جهت آب عواملی بود که جز با توکل و توسل و سپردن امور به خدا حل نمی‌شد. اگر انسان در طول زندگی خود در مورد مسئله‌ای تمام توان خود را بگذارد و وظیفه‌ای که بر عهده دارد را به خوبی انجام دهد و بقیه کار را به خدا بسپارد قدرت توکل را خواهد دید. پیروزی بزرگی که در این عملیات نصیب لشکر اسلام شد نتیجه توکل بود.

قالیباف در ادامه یادآور شد: خردمندی، محاسبات فنی، خلاقیت و تدبیر عواملی بودند که در این عملیات به اوج رسیده بود. برای طرح‌ریزی و انجام این عملیات یک سال تمام شرایط فنی آب را از لحاظ سرعت، جهت، زمان، دما کنترل کردند و به این نتیجه رسیدند که تنها در یک‌شب و یک ساعت خاص برای تحقق این عملیات بزرگ می‌توان وارد عمل شد.  

پل بعثت شاهکار مهندسی

وی در ادامة این بخش از سخنانش، با اشاره به پل بعثت به‌عنوان یکی از افتخارات مهندسی گفت: احداث پل بعثت بر روی اروند که در نوع خود بی‌نظیر بود از افتخارات مهندسی به شمار می‌رود. این پل از طرح‌های مهم نظامی دنیاست که علی‌رغم اینکه بمباران‌های شدیدی برای انهدام این پل صورت گرفت اما هر بار توسط کارشناسان مرمت و دوباره مورد استفاده قرار گرفت.

مردمی بودن انقلاب علت منحصر به فرد بودن انقلاب اسلامی

شهردار تهران سپس با بر شمردن ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب اسلامی ملت ایران تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد انقلاب ما مردمی بودن آن است. این انقلاب از دل‌وجان مردم می‌جوشید چون در حقیقت حرف مردم سخن انقلاب بود، از طرفی هم حرف انقلاب حرف حق بود و چون از دل برمی‌خاست به دل می‌نشست.

وی تصریح کرد: نسل ما با انقلاب شکل گرفت و با دفاع مقدس زندگی کرد و این دوران حماسه نسل ما را تکمیل کرد. با این مقدمه باید گفت این انقلاب از دل ما بیرون رفتنی نیست. در جمع ما علاوه بر رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس، جوانان و نوجوانان نیز حضور دارند که آن دوران را درک نکردند. ما مکلفیم تا باورهای خود را از انقلاب و دفاع مقدس به‌درستی به این نسل منتقل کنیم تا آن‌ها نیز با این باورها زندگی کنند.

نگاه نسل امروز به انقلاب اسلامی نباید نگاه به یک واقعه تاریخی باشد

قالیباف متذکر شد: اگر انتقال باورهای ما نسبت به انقلاب و دفاع مقدس به‌خوبی صورت نگیرد، این نسل درگذر زمان، از انقلاب به‌عنوان یک واقعة تاریخی یاد می‌کند و به عمق آن توجهی ندارد، که این خطر بزرگی است. بعضی تحلیل‌ها بیانگر این است که دست‌هایی می‌خواهند بین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی شکاف ایجاد کنند.

دفاع مقدس هنوز ادامه دارد

شهردار تهران ادامه داد: پایان دوران دفاع مقدس به معنای پایان مبارزه نیست. مبارزه هنوز ادامه دارد و فرهنگ انقلاب اسلامی نیز در حال بسط و گسترش است، همان‌طور که با تمام شدن واقعه کربلا فرهنگ عاشورا، در طول تاریخ تا به امروز تداوم دارد. فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ریشه در فرهنگ عاشورا دارد و نباید نسل امروز به این برهه پرفرازونشیب از تاریخ کشورمان، نگاه سطحی و زودگذر داشته باشد.

ایجاد تردید، اهرم فشار استکبار به منظور تغییر مسیر انقلاب اسلامی

این فرمانده دفاع مقدس سپس به طرح‌های دشمنان برای مقابله با جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: دشمن از سه طریق خواست تا با ایران مقابله کند. اولین روش این بود که دشمن در پی تحکیم خود بود. او قبل از پیروزی انقلاب وقتی دید چاره‌ای ندارد و مردم در مقابل او ایستادند خواست با دادن امتیازاتی به مردم جایگاه خود و جریاناتی که از او حمایت می‌کنند را در کشور تثبیت و تحکیم کند تا با این روش مردم را در انقلابی که آغاز کرده‌اند متوقف کند.

وی ادامه داد: وقتی دشمن از این طریق موفق نشد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید در این مرحله با تهدید و سازماندهی منافقین به‌منظور اجرای سیاست ترور، ایجاد نا امنی در مناطق مرزی کشور مانند سیستان و یا خوزستان و از طرفی نیز شکل‌دهی غائله گنبد و اوج آن‌هم تحمیل کردن یک جنگ هشت‌ساله به کشورمان بود تا مسیر انقلاب را تغییر دهد که در این راه نیز ناکام و شکست‌خورده شد. اهرم سومی که دشمن بعد از پایان جنگ به دنبال آن است این است که در ما ایجاد تردید کند. این حربه امروز دشمن است و ما باید در مقابل این سیاست دشمن هوشیار باشیم. او در این مسیر می‌خواهد با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و وسایل ارتباط‌جمعی از قبیل شبکه‌های ماهواره‌ای رژیم طاغوت را در افکار عمومی خوب جلوه دهد. استکبار برای تحقق این خواسته سعی دارد اشکالات داخلی را بزرگ کرده و توانمندی‌های ما را ناچیز نشان دهد و این خطری است که گریبان گیر ما شده است.

جمهوریت و اسلامیت ارمغان مبارزه و روحیه استکبارستیزی

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما در انقلاب اسلامی به استقلال و آزادی و اسلامیت و جمهوریت نظام دست پیدا کردیم. آنچه جمهوریت و اسلامیت را برای این کشور به ارمغان آورد و به آن مقام و منزلت بخشید روحیه مبارزه و استکبارستیزی بود. اگر امروز این روحیه را در خود حفظ نکنیم دشمن به اهداف خود خواهد رسید. او می‌خواهد این تفکر را در اذهان مردم کشورمان نهادینه کند که اگر با آمریکایی‌ها ارتباط داشته باشیم مشکلات امروز را نخواهیم داشت که خود این مسئله هم تهدید به شمار می‌رود و هم تحریف است.

با امیدواری و اتحاد اقتصاد مقاومتی را در کشور نهادینه کنیم

قالیباف تصریح کرد: اگر مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تأکیددارند علت این است که با تکیه بر این سیاست اقتصادی بستر مشکلات اقتصادی در داخل کشور برچیده می‌شود. مردم کشورمان باید با امیدواری دست‌به‌دست هم بدهند و با حضور خود درصحنه‌های اقتصادی راه نفوذ کشورهای استکباری را به کشور عزیزمان ببندند. این خود مبارزه با استکبار است.

وحدت اصل مهم و خدشه ناپذیر نظام

فرمانده دوران دفاع مقدس تأکید کرد: یکی از نمادهایی که در این انقلاب داشتیم و حضرت امام(ره) نیز همواره به آن توجه و تأکید داشتند و همواره سفارش داشتند که به آن خدشه وارد نشود، مسئله وحدت است. وحدت یکی از عواملی است که روحیه مبارزه را زنده نگه می‌دارد. وحدت در جامعة امروز کشورمان باید فقط در یک نقطه صورت پذیرد و آن‌هم در خیمه رهبری و زیر خیمه ولایت‌فقیه است. ما در هرکجا هستیم در تمامی حوزه‌ها و عرصه‌های فردی و اجتماعی وحدت را باید اساس قرار دهیم و این وحدت حول محور ولایت موضوعیت دارد و غیر از این محور هر چند تجمع هم باشد ولی آب به آسیاب دشمن ریختن است.

مجلس خبرگان ضمانت اسلامیت نظام

وی در پایان سخنانش با اشاره به اهمیت انتخابات هفتم اسفند گفت: یکی از محورهای مهم مردم‌سالاری دینی شرکت در انتخابات است. مخصوصاً انتخابات مجلس خبرگان را باید مد نظر داشته باشیم. مجلس خبرگان را جدی بگیرید چون ضمانت این مجلس اسلامیت نظام را به همراه دارد. مجلس خبرگان برای تضمین کردن تداوم ولایت و نظام ولایت‌فقیه در کشور است. انتخابات مجلس خبرگان از جنس انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شورای شهر نیست. نوع نامزدها و نوع کار نمایندگان این مجلس فرق دارد. لذا می‌طلبد که با اعتقاد بیشتر و دقت در این انتخابات شرکت کرد.

اعتقاد عملی به انقلاب و مبانی آن خصوصیت نماینده آینده مجلس شورای اسلامی

در مورد انتخابات مجلس نیز باید افرادی را انتخاب کنید که اعتقاد عملی به انقلاب داشته و از روحیه استکبارستیزی و همچنین روحیه خدمت به مردم برخوردار باشند. شما باید حضور چشمگیر، انتخاب بجا و شایسته‌ای را رقم بزنید که این خود بخشی از مبارزه است به‌شرط اینکه با دقت و توجه صورت پذیرد.              

 در ابتدای این مراسم علیرضا یوسفی فرمانده تخریب لشکر21 امام رضا(ع) در عملیات والفجر 8 و همچنین محمد ثابت از فرماندهان گردان روح‌الله در این عملیات به بیان خاطرات خود پرداختند.

در ادامه نیز از دفتر دوم کتاب شهیدان همبستگی به قلم مصطفی محمدی که به سیره زندگی سالار شهیدان شهدای وحدت سرلشکر شهید نورعلی شوشتری اشاره دارد و به همت روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و موسسه فرهنگی عاشورا به چاپ رسیده است رونمایی شد.

 لازم به ذکر است قبل از سخنرانی باقر قالیباف کلیپ گردان غواص به فرماندهی شهید گریوانی که در شب عملیات والفجر8 و در حال توجیه نیروهای خط‌شکن غواص است پخش شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: