کد خبر: ۸۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
هر که کارآیی بیشتر داشت گمنام تر از بقیه به انجام وظیفه مشغول بود و بچه ها بودند که او که بیشترین خدمات را ارائه می کرد.

در چه شرایطی سپاه بوجود آمد :

طوفان حوادث از همه طرف نهال نوپای انقلاب اسلامی را وزیدن گرفته و حاصل سال ها تلاش و جانفشانی جوانه زده و در عین ناباوری پرده سیاه ظلمت دریده شده و شیطان صفتان را که یارای تحمل نور ایمان و عدالت نیست بقای خود را در فنای این انقلاب می بینند و همه جانبه آماده مقابله شده اند که فرمان تاریخی امام بیدار و حکیم انقلاب به سرعت تمام کشور را درنوردید و دلهای بیدار را که سالها منتظر نسیم عدالت و شمیم ولایت بودند را به نحو غیرقابل باوری آماده کرد.

چه کسانی اولین نفراتی بودند که این دعوت را لبیک گفتند :

سپاه یک نهاد مردمی بود لذا همه از پیر و جوان و زن و مرد و شهری و روستایی و حتی تعداد زیادی ارتشیان و نیروهای شهربانی و ژاندارمری با سرعتی غیرقابل تصور به مراکز نوپای سپاه هجوم آورده و ثبت نام می کردند.

چگونه یک نهاد نوپا پاسخگوی این جمعیت مشتاق بود ؟

بسیاری از مواقع خوانده ایم که در صدر اسلام مثلا سرداری بود بنام میثم تمار یعنی خرما فروش یا سایرین که شغلهای دیگر داشتند و به محض نیاز حتی پول سلاح و شمشیرشان را خود شان داده و آماده دفاع می شدند. عاشقان ولایت و دفاع از انقلاب با همین ایده ورود کردند به خاطر دارم که ماشین وانت شهید حاج خسرو آزادی هم در گشت استفاده می شد هم با یار قدیمی اش شهید حاج شیرعلی سلطانی با همکاری بازاریان آشنا ارزاق برای بچه ها می آوردند و اغلب پول لباسشان را خودشان می دادند شهید اکبر تابعی لباس بچه ها را می دوخت و هزینه های مأموریت و سفر را کسی انتظار دریافت نداشت کسی انتظار اول ماه را نمی کشید و تازه چند ماهی گذشته بود که صندوقی را جلو در ورودی گذاشتند بدون نگهبان تا بعضی بچه های متأهل یا افرادی که نیاز دارند مبلغی بردارند. هیچ چیز خاص نبود مثلا اطاق فلانی یا ماشین فلان مسئول یا وسیله ای که خاص استفاده عده ای باشد به معنای واقعی روحیه برادری حاکم بود و اطلاق لفظ برادر جلو اسمها این جاذبه سپاه را افزون می کرد.

نظرعلی سلطانی 1400844- خسرو آزادي - مرتضي 1400980- غلامرضا حسن زاده - مجيد (2)

با توجه به جو برادری مأموریتها چگونه تفهیم و تقسیم می شد تا مشکلی پیش نیاید :

به مصداق واقعی این روایت که « رئیس القوم خادمهم » هر که کارآیی بیشتر داشت گمنام تر از بقیه به انجام وظیفه مشغول بود و بچه ها بودند که او که بیشترین خدمات را ارائه می کرد مریدش می شدند و او به محض اینکه احساس می کرد دیگری توان بیشتری دارد فورا او را مطرح می کرد. کسی حکم و حق مدیریت نمی گرفت از قبول مسئولیت همه فراری بودند و دوست داشتند نفر دوم باشند و بیشترین خدمات را ارائه دهند.

این روحیه برادری چگونه در سپاه نهادینه شد :

پاسداران به معنای واقعی شیران روز و زاهدان شب در آستانه طلوع فجر انقلاب اسلامی ظهور کردند. شبها تا صبح با پوتین و سلاح بصورت آماده ولی مشغول به دعا و نماز و نیایش بودند. روزها می گذشت که به خانه نمی رفتند و اصلا وقف کار و از خودگذشتگی و حتی به جای دیگران بی توقع سر پست ها می رفتند . بچه های قدیمی درسهای تاریخ اسلام شهید مجتبی قطبی را به یاد دارند که روزانه ارائه می کرد و شهید رضا حسن زاده که دائم الذکر بود و کوچکترین مکروهات را مرتکب نمی شد. تسبیح و انگشتر و جانماز و عطر چهار وسیله قطعی پاسداران بود و به محض فراغت از مأموریت وضو و بساط نماز و قرآن بود که فضای سپاه را پر می کرد.

تابعی قطبی

چگونه علاقمند به سپاه شدید :

تقریبا همه روزه از جلو مقر سپاه در میدان انقلاب (فلکه ستاد سابق) رد می شدم و دقایقی را به تماشای تردد پاسداران می ایستادم البته با این تشکیلات بیگانه نبودم و به یمن همسایگی با شهید والا مقام محمد اسلامی نسب کاملا با مسائل انقلاب و تشکیل سپاه آشنایی داشتم اما پاسداری با هیکلی رشید و لباسی منظم و سبز با یک کلت 45 به کمر توجه هر بیننده ای را جلب می کرد چون علاوه بر رنگ و روی نظامی حاج حسین هوشمند چهره ای با محاسن کاملا مشکی و چهره ای با معنویت بسیار برازنده بود تاب نیاوردم و قید درس و دانشگاه رفتن را زدم فقط یک شلوار که حدودی رنگ لباس سپاه بود از مغازه آقای افسری چهارراه زند خریدم و یاعلی گفتیم و عشق آغاز شد …

اسلامی نسب محمد سپاسی

عوامل رشد سپاه که باعث فرموده امام (ره) شد را چه می دانید ؟

اولین عامل جاذبه سپاه تشکیل سازمانی جوان با ایمان از خود گذشته و ایثارگر و از همه بالاتر مطیع محض کلام امام و آرمانهای این مرد الهی سپاه را چنان مستحکم تربیت کرد که چندی نگذشته بود که محور تمام فعالیتها و تصمیم گیریهای کشور شد.

دومین عامل سیر حوادث و توطئه های دشمنان داخلی و خارجی بود که باعث شد سپاه و پاسدارانش چند بعدی تربیت شوند. بهترین تیراندازان و طراحان نظامی که تاریخ ایران سراغ دارد مثل شهید سپاسی و اعتمادی ها و در عین حال همین فرد مردی بصیر با دیدگاههای فوق العاده سیاسی و فرهنگی مثل شهیدان حبیب روزیطلب و کسایی و حدائق که جمع این صفات بسیار کار مشکلی بود و تازه کار وقتی بیشتر مشکل و پیچیده می شد که فرمان تشکیل بسیج نیز به آن افزوده شد و نمی دانم این جمله از چه کسی بود که سپاه گل است و بسیج عطر آن ….

سپاه چگونه خود را پاسخگوی مشکلات و مسائل کشور کرد :

عرض کردم که بدلیل بستر فوق العاده معنوی و اجرایی که سپاه در آنها رشد تصاعدی داشت در مدت بسیار کمی به جرأت می توان گفت که درصد بالایی از نخبگان فرهنگی سیاسی – نظامی و اجتماعی دور یک میز نشستند و شورای فرماندهی سپاه پر بود از تقاطع آراء و نظراتی که اگر همان موقع ثبت و ضبط می شد برای 50 سال دیگر برنامه داشتیم اما دشمنان بیکار ننشسته بودند و از روز دوم پیروزی انقلاب آتش جنگ در کردستان و خلع سلاح پادگانها شروع شده غائله های قومی در گنبد و سیستان و بلوچستان و خوزستان تا ترور شخصیتها یکی پس از دیگری توسط عوامل خودفروخته ملی مذهبی ها و منافقین کلید می خورده به سرعت یگان حفاظت شخصیتها و حفاظت هواپیمایی و یگانهای ضد ترور و انفجار همه تشکیل می شد که آتش جنگ تحمیلی برافروخته شد.

سپاه چگونه تعامل خود با ارگانها و دستگاههای موازی را ساماندهی کرد :

خوب بدیهی است کشاورزی وزارتخانه داشت و فرهنگ هم همینطور و دفاع از مرزها تعریف داشت اما سپاه به محض نیاز به کمک همه دستگاهها می رفت و علت اینکه رشد همه جانبه کرد و بر تمام تخصصها احاطه پیدا کرد همین بود و سایرین نیز بسیار خوشحال بودند تعدادی عناصر جوان پرانرژی و کم توقع و کم مصرف را در اختیار گرفته و طبعا نتیجه به نفع مردم و نظام بود.

اعتمادی592126_100

سپاه در جنگ چگونه وارد شد :

بعد فرهنگی و سیاسی سپاه با ورود به بحرانهای شهری و بویژه کردستان رفته رفته آغشته به تجهیزات نظامی شد و آتش جنگ تحمیلی آن را شعله ور کرد و هجوم نیروهای مردمی و سازماندهی بسیج برای دفاع همه جانبه و عاشورایی اسلحه های قدیمی ام یک و بازوکا را تبدیل به سلاحهای پیشرفته کرد سپاه در عین محرومیتهای فراوان که اوج آن در مقاومت شهید جهان آرا و یارانش در سقوط خرمشهر نمایان شد بر آن شد که علیرغم تفکر حاکم به ریاست افرادی خائن مثل بنی صدر روی پای خود بایستد و با استفاده از عملیاتهای کوچک اسلحه و جنگ افزار و تانک و توپ و تجربیات نظامی را از دشمن گرفت و سالیان بعد فرمان تشکیل سه نیروی دریایی زمینی و مقاومت و تشکیل تیپها و لشکر ها و قرارگاهها و دانشگاهها و غیره که توانست کنار آن همه ایثارگری و شجاعت و در نهایت شهادت بهترین فرزندان انقلاب از این آزمون سربلند بیرون آمده و بلافاصله پس از جنگ وارد عرصه سازندگی کشور گردید.

421339412_14452

و کلام آخر :

شجره طیبه ای که با تدبیر آن حکیم فرزانه بالیدن گرفت امروز باعث تحکیم نظام و خاری زهرآلود در چشم دشمنان است. در آسمان و زمین و زیر دریا و فضا در هر اقلیمی از جنگل و کویر و عراق و لبنان و سوریه و هر کجا که ندای مظلومی برخیزد یاور واقعی مستضعفین و عامل بازدارنده ای که تاکنون جرأت هر گونه استفاده از گزینه های روی میز را گرفته به تأییددوست و دشمن سازمان مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است./224224

عبدعاصی

نام:
ایمیل:
* نظر: