کد خبر: ۸۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
«سیدحسن شکری» در کتابی کم حجم سه عملیات والفجر8 و کربلای1 و کربلای5 را با نثری روان و پر جزئیات روایت کرده؛ که در نوع خود بی‌نظیر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «نونی صفر» شانزدهمین دفتر خاطرات دفتر هنر و ادبیات مقاومت است؛ که به کوشش سید حسن شکری تدوین شده است.

این کتاب مجموعه خاطرات سیدحسن شکری و روزهای حضورش در مناطق جنگی فاو، ام‌القصر، مهران و کانال پرورش ماهی و عملیات‌های والفجر8، کربلای1و 5 می‌باشد.

اشاره نویسنده

«تمامی این نوشته‌ها وقایعی است که من با چشم‌هایم دیده‌ام و هیچ تصرفی در آن نکرده‌ام. بیشتر قهرمانان این وقایع تاریخی، یا در این عملیات و یا در عملیات‌های بعدی به شهادت رسیده‌اند. خاطراتی که پیش رو دارید مربوط به ذکر گوشه‌هایی از عملیات‌های والفجر8(سه راه نمک)، کربلای1(سنگ‌شکن) و عملیات تکمیلی کربلای5(نونی صفر) است.»

چندان که اشاره شد «نونی صفر» کتابی کوچک اما پر جزئیات از سه عملیاتی است که نویسنده در آن حضور داشته و همه آنها را بی‌واسطه روی کاغذ آورده و به مخاطب عرضه کرده است؛ از این رو «نونی صفر» تجربه حیرت‌آوری خواهد بود برای خواننده و دست‌مایه خوبی برای محققینی که می‌خواهند جنگ تحمیلی 8 ساله را مورد مطالعه قرار بدهند.

قسمتی از متن کتاب

«...دوست داشتیم اولین گردانی باشیم که برای بازپس گرفتن این زمین مقدس، که برای ما حکم قطعه‌ای از بهشت را داشت، حرکت کنیم. همه آماده بودیم تا برویم و نیروهای آن دژخیم را تار و مار کنیم. بعد از پیام امام عزیز که فرمود" مهران باید آزاد شود" این شوق در ما از حد گذشت؛ به‌طوری که حتی فرماندهان گردان را وادار به عکس‌العمل کردیم. اما باور نمی‌کردیم که شبی فرا رسد که ما جزء اولین گردان‌هایی باشیم که در مهران عملیات می‌کنند و بعد از آزادی شهر، این جمله را در سر در آن بزنیم: "مهران را خدا آزاد کرد"...»

«نونی صفر» نوشته حسن شکری است که در 144 صفحه مصور و توسط انتشارات سوره مهر در 2500 نسخه منتشر شده است.

برچسب ها: کتاب ، کتاب دفاع مقدس
نام:
ایمیل:
* نظر: