آخرین اخبار
کد خبر: ۸۴۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
استاندار فارس در دیدار با دانشجویان بسیجی:
استاندار فارس در دیدار با دانشجویان بسیجی گفت: محور اصلی توسعه استان فارس در دراز مدت باید صنعت شود.
جمعی از مسئولان و فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه های شهر شیراز در نشستی صمیمانه با استاندار فارس به بیان دغدغه ها و مشکلات اجتماعی پرداختند


در این نشست صمیمانه هفت نفر از دانشجویان بسیجی با ارائه مطالب و دغدغه های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی به ایراد مطالبی پرداختند.

کشاورزی اولویت اول هیچ کشور توسعه یافته ای نیست

محمدعلی افشانی استاندار فارس در این نشست گفت: کشاورزی اولویت اول هیچ کشور توسعه یافته ای نیست،بلکه در کشور های در حال توسعه و عقب مانده کشاورزی مبنای درآمدشان است.

وی افزود: تنها زمانی یک کشور از بخش کشاورزی در توسعه جای پایی پیدا می‌کندکه قبل از توسعه صنعتی و استفاده کشاورزی از صنعت را داشته باشد.

استاندار فارس صنعت،کشاورزی و خدمات را سه بخش مهم در چرخه کسب و کار دانست و بیان داشت: اشتغال در ده کشور صنعتی اول دنیا بر روی خدمات است و 15 الی 20 درصد در بخش صنعت و 15 الی 10 درصد در بخش کشاورزی است.

محور اصلی توسعه استان فارس در دراز مدت باید صنعت شود

افشانی با بیان اینکه صنعت مبنای توسعه است و کشاورزی زمانی می‌تواند سهمی در توسعه داشته باشد که از صنعت کمک بگیرد، اشاره کرد: محور اصلی توسعه استان فارس در دراز مدت باید صنعت شود.

وی زیر بنا های توسعه صنعت، را آب، انرژی و حمل و نقل دانست و  اظهار داشت: آزاد راه شیراز – اصفهان به عنوان مهم ترین محور حمل و نقل زمینی استان فارس است . 

احیا گر فارس حمل و نقل و آب است

استاندار فارس در ادامه گفت: جاذبه های طبیعی و منابع طبیعی، حافظ و سعدی دیگر استان فارس را احیا نمی کند آن چیزی که فارس را احیا می ‌کند در وحله اول حمل و نقل و آب در حوزه اقتصادی است.
 
افشانی با بیان اینکه تنها استانی در ایران با این وسعت که آزاد راه ندارد استان فارس است، بیان کرد: تاکید بسیاری برای احداث بزرگراه از شیراز به اهواز وکرمان و خط آهن از شیراز به فیروزآباد و فراشبند است و امیدوارم در سال 97 تمام شود.

وی با اشاره به اینکه موتور متحرک اقتصاد توسعه پیشرفت صنعتی است، اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی تاکید بر تولید شده‌است که باید درون زا، برون گرا، دانش بنیان و صادراتی باشد که در ابلاغیه 24 گانه مقام معظم رهبری آمده است.

این مقام مسئول گفت: واحد های صنعتی استان شناسایی شده اند و در این واحد ها به راحتی نمی‌توان گفت تعطیل است و یا تعطیل نیست زیرا دو سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات آنها را کنترل می‌کند.

افشانی در ادامه این نشست، افزود:4 هزار و 684 واحد تولیدی در استان داره ایم، 570 تا از این واحدهای تولیدی در حوزه کشاورزی است که 88 درصد از این واحد ها مشکل تولید نداره اند که 68 واحد مشکلات آن حل نمی‌شود و 78 شرکت دانش بنیان هم افتتاح شد و شروع به فعالیت کرده اند.

بزرگترین معظل در کشاورزی نظر غیر کارشناسیی شده‌است

وی با اشاره به اینکه مهم ترین معظل درحوزه کشاورزی آب است، تصریح کرد: یکی از بلا های خانمان سوزی که به جان اقتصاد کشور افتاده است این است که نظر کارشناسی به کنار گذاشته شد، مشکلات ابتدا باید کارشناسی شود و بعد مطرح شوند. 

باید بار خودکفایی گندم به استان خوزستان داده می‌شد


استاندار فارس با بیان اینکه ما حتما به اندازه کشاورزان از این موضوع درد داریم، بیان داشت: اگر آب سد دود زن کمتر از 330 ملیون متر مکعب شود آب شرب شیراز و مرودشت دچار مشکل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انداختن بار خودکفایی کشاورزی بر روی دوش استان فارس اشتباه بود،اضافه کرد: این بار خودکفایی باید به استان خوزستان داده شود که مجموعه الجزایر است و بالاترین ارزش کیفی زمین را دارد زمین های آبرفتی حاصلخیز ؛ بایستی بار خودکفایی گندم را به خوزستان و شمال کشور بسپارند که حجم بالای آب دارد .

این مقام مسئول افزود: در استان فارس 6  سد در راه احداث داریم که ظرفیت آنها 820 ملیون متر مکعب است اما یک سال کرخه خوزستان 7 ملیارد و 600 ملیون متر مکعب است.

وضعیت آب استان فارس از وضعیت بحرانی رد شده است

افشانی اظهار داشت : وضعیت آب استان از وضعیت بحرانی رد شده است و مردم امیدشان به خداست، اگر 20 سال هم باران ببارد چاه های فارس هرگز احیا نمی شود.

وی با بیان اینکه ورودی سد ملاصدرا زیر 600 لیتر است، گفت: ما استخوان هایمان درد می گیرد وقتی به کشاوزان میگوییم نکارید.

 استاندار فارس تصریح کرد: افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات استراتژیک ضرورت استقلال کشور است کسی نیست که به این مسئله توجه نکند.

افشانی با بیان اینکه باید در فارس دانه های روغنی کاشت شود،گفت: کشاورزان میتوانند با نصف آب گندم وبرنج دوبرابر قیمت آن را داشته باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: توسعه گلخانه ها و شهرک های کشاورزی میتواند برای نجات کشاوزری کمک به سزایی داشته باشند که برای راه اندازی شهرک های کشاوزری اولویت با دانشجویان فارغ التحصیل و بعد کشاورزان است.

کشاورزی باید باشد اما نمی تواند محور توسعه باشد

این مقام مسئول، بیان داشت:کشاورزی باید باشد اما نمی تواند محور توسعه باشد زیرا کشاورزی لازمه استقلال کشور است، باید برای اینکه بتوان در دنیا سهمی در بازار جهانی داشته باشیم باید زیر بنای صنعتی خوب و قوی همانند ترکیه داشت.

افشانی آبخیزداری را یکی از راه های پیشگیری از هدر رفتن آب دانست و افزود:هرچقدر آب وارد صنعت به همان میزان آب وارد کشاورزی و شرب مردم می‌شود.

با وجود وابسته بودن به طیف اصلاح طلبان، آن را یک درصد در انتخاب مردم دخالت نخواهم داد

وی نیز در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درخصوص دخالت در انتخابات، تصریح کرد: بار ها عرض کرده ام که رای مردم حق مردم است و این حق مردم معادل جان آدمی است چون آدم بودن براساس قدرت انتخاب است، و در جلسه ای به فرماندار ها گفته ام با تمام وجود نه بخاطر پست به قیمت جانتان از مردم دفاع کنید، این نیست که بخاطر این پست ملاحضه اهدی را بکنم چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری، در عینی که بنده گرایش سیاسی دارم وابسطه به طیف اصلاح طلبان هستم نه کتمان میکنم و در همه جا گفته ام منتها یک درصد در انتخاب مردم دخالت نخواهم داد.

این مقام مسئول در خصوص دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه با وجود دانشگاه فرهنگیان مخالت هستم، بیان داشت: بالاترین مقام ادمی معلمی است، این دانشگاه به لحاظ علمی نه تجهیزات و نه اساتید دارای ضعف است.

افشانی از گروه های جهادی خواست تا در خواست های خود را موردی مکتوب کنند بدهند تا بتوان در راستای حل آن قدمی برداشت و همچنین درمورد اختصاص 15 ملیارد به گروه های جهادی گفت: رایزنی های اولیه با مسئولین دولتی گرفته شده است که نیاز به صبوری و شکیبایی دارد.

وی نیز بیان داشت که وجود حاشیه نشینی یکی از دغدغه های اصلی ماست.
نام:
ایمیل:
* نظر: