آخرین اخبار
کد خبر: ۸۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
بسیج دانشجویی دانشگاه های فرهنگیان فارس:
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان استان فارس اعلام کرد: مسئولان به ارتقا کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان بپردازند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان استان فارس در واکنش به اقدامات سلیقه ای پیرامون جذب نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش بیانیه ای صادر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

" یکی از چیزهایی که در آموزش‌ و پرورش خیلی مهم است، همین دانشگاه فرهنگیان است؛ همین که این جوان های عزیزمان، [یعنی‌] دانشجومعلّم‌ها، آنجا هستند. این بسیار مهم است. هرچه می توان باید برای این مجموعه سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی کمّی و کیفی کرد؛ با همان معیارهای متعالی که برای معلّم لازم است. .......  دوره‌های آموزش کوتاه‌ مدّت هم می گذارند که البتّه اینها خیلی کارساز نیست. "   

   ( امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در دیدار با معلمان و فرهنگیان  13/2/95)

    با توجه به شکل گیری اقدامات سلیقه ای پیرامون جذب نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور  و تفسیر باطلی از ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، برآن شدیم نکاتی را خطاب به مسئولان امر گوشزد کنیم:

      ذیل ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان چنین آمده است:

"بخشی از نیروهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از طریق دانش آموختگان سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه های علمیه مشروط به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی در دانشگاه بلا مانع می باشد."

نکات:

اولا؛  در متن اساسنامه تکیه شده که در صورت عدم امکان ارائه رشته ها، جذب از طریق فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه ها ممکن می باشد، حال آنکه با وجود انواع رشته های علوم پایه و انسانی در دانشگاه فرهنگیان، کاربرد زیاد و فراقانونی این ماده توجیهی ندارد؛ چرا که باعث به حاشیه رفتن 15 رشته تخصصی دانشگاه فرهنگیان می شود.

ثانیا؛ در دومین سال تفسیر و بکارگیری غلط از ماده 28، کماکان از ورود 25000 دانشجومعلم جوان و بانشاط دارای عشق و انگیزه معلمی، بطور غیر قانونی، جلوگیری بعمل آمده، به نحوی که در سال گذشته این تعداد به رغم صراحت قانون برنامه پنجم توسعه و پیش بینی های کارشناسانه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر نیاز این وزارتخانه به ورود سالانه 25000 نفر نیروهای جوان 18 ساله و نه جویندگان کار 30 ساله، متأسفانه آن تعداد به 5000 نفر کاهش پیدا کرد و امسال هم 10000 نفر از این ظرفیت به افرادی اختصاص می یابد که شخصیت آنها در دانشگاه های غیر تربیت معلم شکل گرفته؛ اینها همه در حالی است که امام خامنه ای(مدظله العالی) در اولین سال فعالیت این دانشگاه(92) و در بیان اهمیت بسیار فراوان آن، تکوین شخصیت این دانشجومعلمان جوان را دلیل قاطع و مورد توجه مسؤولان قرار دادند، نه جذب افراد میانسال جویای کار!

ثالثا؛ در متن مذکور آمده است که گذراندن دوره یک ساله شرط ورود به سیستم آموزش و پرورش می باشد، حال آنکه در زمان حاضر عملا چنین دوره ای برگزار نمی شود.

رابعا؛ روش جذب دانشجو معلم از طریق ماده ۲۸ آسیبی جدی به نظام تعلیم و تربیت کشور زده و  می زند؛ چرا که

اکثر جذب شده ها،  نه به عشق معلمی که به ناچار وفقط جهت داشتن شغل به این سو می آیند و اتفاقا اکثر آنان که با مدارک معتبر از سایر دانشگاه ها، اعتباری کسب کرده اند، از هم اکنون، نه دغدغه تدریس در مدارس که در سر، هوای پست های مدیریتی! در سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان را دارند و پیش بینی می شود که بیشتر شان در کلاس های درس مدارس باقی نمانند.

خامسا؛ آموزش های ناقص و یا به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)،  دوره های کوتاه مدت برگزار شده برای نیروی جذب شده ماده ۲۸ کارگشا و مثمر ثمر نبوده و نیست؛ زیرا به اذعان خود مادهِ بیست و هشتی ها، این ۲ دوره

دو ماهه، دوره اجباری و نامطلوبی!! بوده است؛ چون مطالب را از قبل می دانستند و فقط مجبور به پرداخت هزینه آموزش شده اند. 

     نتیجه این که اگر مسئولان کشور خواهان پیشرفت ایران اسلامی هستند، سرمایه گذاری روی این امر مهم یعنی تربیت معلم را نباید امرِ هزینه ای برشمرند، بلکه سرمایه‌گذاری کارگشا برای دراز مدت است، ما خواهان آنیم که دولت جهت افزایش آمار اشتغال به وسیله ماده ۲۸ یک نسل  را فدا نکند.

     این دانشگاه فرهنگیان مولد است که می تواند تضمین تعلیم و تربیت تمام و کمال را بدهد و قطعا با عدم انتشار به موقع جزییات پذیرش دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۵ و تکرار آن برای دومین سال متوالی مجوزی جهت بهره‌برداری از اجرای ماده ۲۸ اساسنامه فراهم نخواهد شد.

حال پیشنهاد ما دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به شما متولیان امر این است که به جای سماجت بر اجرای ماده ۲۸ اساسنامه به شیوه غیر اصولی، طبق بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان بپردازید و با اهتمام به این امر و  جهت گرایی مهارتی-تخصصی بیشتر در این دانشگاه، تداوم فعالیت 15 رشته در دوره های کارشناسی پیوسته؛ همچنین توسعه، راه اندازی و برنامه ریزی دوره  آموزشی کارشناسی ارشد پیوسته را نیز در دستور کار قرار دهید .

و السلام علی عباد الصالحین

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی پردیس ها و مراکز دانشگاه فرهنگیان استان فارس

نام:
ایمیل:
* نظر: