آخرین اخبار
کد خبر: ۹۵۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
دکتر ایمانیه در اولین پاتوق مطالبه گری تشکل های دانشجویی؛
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ما در دانشگاه خرید کالای خارجی را ممنوع کرده ایم و کالای ایرانی حتی با 10% قیمت بالاتر و 10%کیفیت پایین تر را در اولویت خرید قرار داده ایم و این انحصار را ابتدا به محصولات استان فارس و سپس محصولات سطح کشور داشته ایم.
محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اولین جلسه پاتوق مطالبه گری دانشجویی تشکل های دانشجویی این دانشگاه حضور و در نشستی صمیمی به سوالات دانشجویان پاسخ داد .

این نشست که در سالن اخلاق پزشکی ساختمان شماره دو برگزار شده بود از جوی صمیمانه برخوردار بود و از نکات حاشیه این دیدار این بود که ایمانیه چندین بار با خنده گفت: امروز فقط سوالات سیاسی اجتماعی رو مطرح کنید و سوالات صنفی رو به جلسه ای ویژه موکول کنید .

 

اولین سوالی که دانشجویان از قائم مقام وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در استان پرسیده بودند در رابطه با طرح تحول سلامت در استان فارس بود که در روزهای اخیر یکی از نمایندگان شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی از موفق نبودن این طرح صحبت کرده و گفته است که این طرح رو به ورشکستگی است و منابع کشوری جواب گوی هزینه سنگین آن نیستند و یکی از مقصرین تصویب و اجرای این طرح خود آقای ایمانیه است را خواستار اعلام نظر و مرزبندی شده بودند .

محمدهادی ایمانیه در جواب این سوال ابتدا به موضوع تحریم ها اشاره داشت و افزود: علیرغم اینکه ما مستقیما تحریم دارویی نشده بودیم ولی بخاطر تحریم های بانکی قادر به خرید اقلام داروی نبودیم لذا بصورت غیرمستقیم تحریم بودیم و حتی من یاد دارم که در یک برهه زمانی ما مجموعاً از یک نوع تجهیزات پزشکی در سطح استان کمتر از 10عدد بیشتر نداشتیم درصورتی که برای هر عمل جراحی قلب به یک عدد از این تجهیزات پزشکی احتیاج بود لذا ما به کمک شورای تامین استان توانستیم از طریقی خریداری و وارد کنیم و بحران را حل کنیم چرا که بیماران نیازمند ما، این تحریم را حس نکنند .

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در زمینه درمان با آن مواجه بودیم بحث رذیله ای با عنوان "زیر میزی" بود که امروز ما به کمک این طرح تحول می توانیم به جرات بگوییم که حتی یک ریال هم وجود ندارد اما در رابطه با بحث پشتیبانی مالی طرح، متاسفانه حمایتی که می بایست ادارات بیمه از این طرح داشه باشند اجرا نگردیده و در ابتدای این طرح که منابع مالی آن مشخص شده بود و می بایست 1% ارزش افزوده مالیات (4500میلیارد تومان ارزش مالی این یک درصد مالیات بوده) بر کالاهای آسیب رسان از قبیل نوشابه، خودرو، سیگار و ... هزاران میلیارد تومان اعتبار ایجاد می کرد که هم در برنامه پنجم لحاظ شده بود و هم در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به آن اشاره شده بود اما به خوبی محقق نشد و متاسفانه بیمه ها نیز حمایت شایسته ای را انجام ندادند.

ایمانیه در ارتباط با طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، تاکید کرد: من در جواب افرادی که این طرح را که 70سال است در کشورهای پیشرفته در زمینه سلامت اجرا می شود و همچنین مورد تایید کارشناسان این امر قرار گرفته و در سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرا گرفته را نقد می نمایند، می گویم به دنبال رفع منابع مالی آن باشند.

یکی از دانشجویان در رابطه با علت قطع برق در مراسم سخنرانی یکی از نمایندگان مجلس در این دانشگاه را مطرح و علت سکوت دانشگاه علوم پزشکی در پی این موضوع را خواستار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ابتدا تصریح کرد: با شهادت هیئت نظارت بر تشکل ها، من در طول دوره مدیریتم با هر درخواست برگزاری مراسم سخنرانی در دانشگاه بدون استثناء موافقت کرده ام و اگر گاهی اوقات پاسخ منفی اعلام می شود بخاطر پاسخ منفی استعلامات لازمه است و اما درمورد جلسه اخیر هم به محض اینکه مطلع شدم، مدیریت فنی دانشگاه را ملزم به رفع قطعی برق کردم که الحمدالله در فرصت کوتاهی نیز مرتفع شده بود و در جواب اون دوستی هم که گفته بودن در کربلا آب رو قطع کردن و در اینجا برق رو قطع میکنند باید عرض کنم که بسیار برای این نوع نگاه متاسفم.

یکی دیگر دانشجویان گفت: با توجه به سخنرانی اخیر یکی از نمایندگان مجلس ظاهرا دیوان محسابات کشور نامه ای را ارسال و اعلام کرده اند که دانشگاه 1025 میلیارد تومان بدهی دارد و دیگر اینکه شما طرح های بدون پشتوانه را اجرا می کنید که این باعث شده شرکت های بیمه گذار از این طرح ها حمایت نکنند که این موضوع آینده خوبی را ترسیم نمی کند و ما می خواهیم که این موضوع شفاف سازی بشود .

قائم مقام وزیر بهداشت در استان افزود: این آمار در جلسه ای که مدیر مالی دانشگاه حضور نداشته است مطرح شده و اساساً صحت ندارد و حتی من از معاونت مالی خواستم که این موضوع را طی نامه ای تبیین نماید که ایشان هم کلیه بدهکاری ها و بستانکاری های دانشگاه را به تفکیک اعلام نمودند و این نامه در سایت روابط عمومی دانشگاه نیز موجود هست و دیگر اینکه ما تاکنون بالغ بر 800 میلیارد تومان از شرکت های بیمه بستانکار هستیم و اگر مطالبات ما پرداخت شود، بدهی را به راحتی پرداخت خواهیم کرد.

مطالبه دیگر دانشجویان در مورد وضعیت رشته فناوری اطلاعات سلامت بود که 7سال از ایجاد این رشته در دانشگاه های کشور و استان می گذرد ولی لزوم بازبینی در سرفصل های آموزشی، تعداد کم اعضا و اساتید این دانشگاه در انجام کارهای پژوهشی و پایان نامه، نبود هیئت علمی متخصص در علوم مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات و در آخر اینکه پس از گذشت 7سال از ارائه این رشته هنوز جایگاه این رشته در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی و چارت سازمانی تعریف نشده را خواستار بررسی و اصلاح هستیم.

دکتر ایمانیه در جواب این سوال افزود که تمام ایرادات را یادداشت کرده ام و از مسئولین امر می خواهم که مشکلات را پیگیری کنند.

یکی دیگر از دانشجویان بصورت کتبی مطرح کرد: با توجه به ادعای برخی از افراد که دانشگاه علوم پزشکی شیراز امنیتی ترین دانشگاه کشور است آیا شما آماری از برخوردهای سیاسی امنیتی با دانشجویان در کمیته انضباطی در دوره ریاست خود دارید؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در ابتدا با اشاه به این نکته که در این دانشگاه آزادی بیان هست و فقط خط قرمز ما حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری، شهدا، نظام اسلامی و قانون اساسی است و هیچ خط قرمز دیگری را نداشته ایم. آمار احکام کمیته انضباطی از سال1384 تا پایان سال 1394 که به تخلفات عمومی، تخلفات آموزشی، تخلفات سیاسی و تخلفات اخلاقی تقسیم می شود ما فقط در ردیف تخلفات سیاسی دارای 7مورد تخلف بوده ایم که این موضوع هم به یکی از تشکل های دانشگاه مرتبط است و اعضای آن از درون تشکل دچار مشکل شده بودند و منجر به تعطیلی کلیه کلاس های دانشکده پزشکی شده بودند و وضعیت علمی این دانشکده را مختل کرده بودند ما به این کمیته ارجاع دادیم و هیچ پرونده دیگری تا کنون نداشته ایم.

موضوع دیگری که مطرح شد و دانشجویان خواستار رسیدگی شده بودند موضوع ادغام بخش بین الملل و سراسری دانشگاه علوم پزشکی بود که دکتر ایمانیه در جواب افزود: سطح علمی هر دو بخش برای ما مهم بوده و اعلام کرده ام که جهت هر دو بخش از هیئت علمی یکسانی استفاده شود و با خود نیز عهد کرده ام تا زمانی که در راس این دانشگاه هستم اجازه ادغام فیزیکی را نخواهم داد.

شلوغی درمانگاه های مطهری و امام رضا(ع) سوال دیگر دانشجویان بود و تدابیر دانشگاه در جهت رفع این موارد را خواستار بودند .

رئیس دانشگاه با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت یکی از بزرگترین مشکلات بوجود آمده همین ازدحام ایجاد شده در مراکز درمانی ما هست و نکته دیگر این که جمعیت کثیری از بیماران ما از دیگر استانها هستند و اخلاقاً موظف به درمان این عزیزان هستیم و همین موضوع کثرت مراجعه کنندگان هم خود دلیلی بر سطح بالای سلامت در استان هست و برنامه های ما برای این مسئله هم اینست که یک کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در بلوار رسول اعظم(ص) ایجاد کرده ایم و پس از جابجایی بیمارستان قطب الدین به شهر صدرا، نیمی از بیمارستان موجود را تخریب کرده و در حال تاسیس یک درمانگاه جدید هم هستیم و با مشارکت یکی از خیرین در جنب بیمارستان حضرت زینب (س) نیز در حال ساخت یک درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی 7 طبقه ویژه خانم ها می باشیم که پیش بینی میشود تا یک سال آتی به بهره برداری خواهد رسید و14 کلینیک ویژه نیز در سطح استان درحال ساخت است که اکثریت این کلینیک ها تا پایان سال جاری ان شاالله به بهره برداری خواهد رسید و این موارد زمینه اعزام بیمار به شهر شیراز را کمتر خواهد کرد.

یکی از دانشجویان در مطالبه ای از ایمانیه خواست چرا دانشگاه جوابیه شبهات ایجاد شده را با یک سیستم قوی منتشر نمیکند، ایمانیه در جواب گفت: من هم احساس میکنم که حوزه روابط عمومی در این زمینه باید قویتر عمل کند علیرغم مشغله زیادی که دارند.

ایمانیه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری امسال تعداد سهمیه برای سپاه در رشته های مختلف وجود داشت چرا باید از یک نهاد که خود دارای دانشگاه و سهمیه جدا می باشد سهمیه جدید دیگری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود داشته باشد، بیان کرد: این سهمیه منحصر به شیراز نبوده و مربوط به همه دانشگاه ها است. این یک تصمیم کشوری بوده که پس از پیگیری ای که داشتیم این سهمیه در بین دانشگاه های تیپ یک بصورت متعادل در آمد.

قائم مقام وزیر در استان فارس در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که شما چطور افرادی را بکارگیری کرده اید که تا همین چند روز قبل در شورای اصلاح طلبان استان فارس بوده اند و امروز هم در جلسه حضور دارند، اظهار کرد: رسم این بوده که خودم رو به هیچ حزبی وابسته ندیدم و در گزینش افراد هم به عملکرد جمع افراد نگاه میکنم و از قطب بندی دید خوبی ندارم و فرمایش حضرت امیر را که "انظر الی ما قال ولاتنظر الی من قال" را ملاک قرار می دهم و تا زمانی که در راس باشم، اجتماعی از این گروه ها را تجمیع خواهم کرد و عقیده دارم که تجمع افراد شاخص این گروه ها، کشور را به جلو خواهد برد و در همه دولت ها از هر دو طیف استفاده کرده ام. ملاک برای من اعتقاد به همان پنج شاخصی بود که اشاره کردم به اضافه سلامت اخلاقی و مالی و توانمندی و کارشناسی.

ایمانیه در پاسخ به این مطالبه که در جشنواره فرهنگی حدود دو میلیارد هزینه شده چطور این هزینه از بیت المال صرف شده است، پاسخ داد: هزینه صرف شده، کمتر از نصف مبلغ فوق بوده که توسط وزارت بهداشت تامین شده و اصولا هزینه در این امور را سرمایه گذاری میدانم و سعی بر این داشته ایم که به ضرر دانشگاه نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره شبهه اختلاس میلیاردی زمین های دانشگاه و صندوق خیریه ، اظهار کرد: قطعه زمینی در شهر داراب کاربری بهداشتی درمانی را داشت که ما آن را به مزایده گذاشتیم که پس از بررسی سازمان بازرسی استان مشخص گردید که هیچگونه اختلاسی نبوده است و حتی در زمان فروش، مقداری هم بالاتر از آنچه بازار روز خریداری میکردند، به فروش رفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به این سوال که آیا ورود کالای پزشکی انحصاری وجود دارد، گفت: ما در دانشگاه خرید کالای خارجی را ممنوع کرده ایم و کالای ایرانی حتی با 10% قیمت بالاتر و 10%کیفیت پایین تر را در اولویت خرید قرار داده ایم و این انحصار را ابتدا به محصولات استان فارس و سپس محصولات سطح کشور داشته ایم.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در خارج از کشور، موضوع حقوق ها و شیف های دستیاران پزشکی با موارد مشابه در داخل کشور، تطابق ندارد، گفت: عدم تطابق حقوق های شغل های مختلف را ما قبول داریم و اینچنین تفاوتی در کشورهای دیگر کمتر دیده می شود و در کشور ما بعضاً تفاوت بین پزشک بخش خصوصی و پرستار بیش از صدبرابر است درصورتی که در کشورهای خارجی این تفاوت را من تاکنون بین 3 تا 6 برابر دیده ام و این موضوع هم میطلبد نمایندگان مجلس بصورت کارشناسی بررسی نمایند البته ما در سطح استان اقداماتی انجام داده ایم اما می طلبد که بحث مالیات بر درامد های بالای بعضی موارد در بخش خصوصی با جدیت بیشتری پیگیری شود که میتواند از این سطح اختلاف کاسته شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای بیمارستانهای خصوصی برنامه چیست که اگر یکسان سازی شود باعث ورود ضربه سنگینی به کشور هست و اگر یکسان سازی نشود مثل شرایط امروز باعث از دور خارج شدن بیمارستانهای خصوصی خواهد شد پاسخ داد: چون در جنوب و غرب بیمارستان احداث نشده بود چند روز گذشته یک قطعه زمینی را برای احداث بیمارستانی در شهرک میانرود و زمین دیگری برای احداث بیمارستان دیگری در شهرک سعدیه تدارک دیده شده که در سفر وزیر محترم بهداشت در مان و آموزش پزشکی به استان کلنگ خواهیم زد.

ایمانیه در پاسخ به آخرین مطالبه دانشجویان مبنی بر این که ملاک وزارت و دانشگاه برای صدور مجوز به تشکل ها چیست، ادامه داد: ملاک قانون هست و در صدور مجوز هم بر اساس آیین نامه اقدام کرده ایم که اگر مورد تخلفی هم مشاهده شد، شما اعلام بفرمایید تا که بررسی نماییم.

ایمانیه در پایان اولین جلسه مطالبه گری دانشجویی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در پایان متشکرم از برگزاری این جلسه و این وظیفه اصلی شماست که مطالبه گر باشید و مسئولین رو به چالش منطقی بکشید.

نام:
ایمیل:
* نظر: