جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۱۳:۱۵
کد خبر: ۹۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
«ترنم بیداری» در نگاه مجریان و هنرمندان؛
دبیر سومین جشنواره سراسری آواها و سرودهای حماسی بسیج گفت: بزرگ‌ترین دستاورد این جشنواره معرفی آن به‌عنوان رویدادی فرهنگی است که طی آن هرساله تعدادی اثر شناسایی و در چرخه اقتصاد هنر و گروه‌های ارزشی قرار می‌گیرند.

به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی سومین جشنواره سراسری آواها و سرودهای حماسی بسیج «ترنم بیداری»، علی‌رضا پاشایی در گفتگو با این کمیته اظهار داشت: فعالیت این جشنواره از حدود دو ماه به اعلان فراخوان آغاز به کار کرد و در این مدت بیش از 500 اثر شاخص به دبیرخانه جشنواره در حوزه‌های موسیقی نواحی، پاپ، ردیف دستگاهی، اقوام و بخش مدافعان حرم ارسال شده است.

وی با بیان اینکه 30 اثر در ژانرهای مختلف تقدیر می‌شوند، افزود: در این جشنواره علاوه بر تولید ارسال آثار جذاب معرفی چهره‌های جدید در لا‌یه‌های مختلف نیز داریم.

دبیر سومین جشنواره سراسری آواها و سرودهای حماسی بسیج بیان کرد: در این جشنواره از رضا رویگری مرحوم مجتبی میرزاده و پرویز طاهری و جمشید جم، چهره‌های شاخص هنر انقلاب تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این جشنواره به یک رونده تبدیل شود، گفت: تمامی گروه‌ها پس از پایان جشنواره بازبینی‌شده و کارگاه آموزشی متناسب با سطح کیفی گروه‌ها تعریف می‌شوند تا در جشنواره چهارم شاهد آثار بهتری ازنظر نوع و حجم کمی باشیم.

ورود آثار هنرمندان انقلابی به چرخه اقتصاد هنر

این هنرمند انقلابی به دستاوردهای برگزاری این سه دوره جشنواره اشاره و بیان کرد: بزرگ‌ترین دستاورد این جشنواره معرفی آن به‌عنوان رویدادی فرهنگی است که طی آن هرساله تعدادی اثر شناسایی و در چرخه اقتصاد هنر و گروه‌های ارزشی قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: این روند رفته‌رفته مسیر کشف و شهود را در عرصه هنر انقلابی به دنبال خواهد داشت.

تغییر ذائقه مخاطبان به سمت هنر انقلابی

پاشایی با بیان اینکه معرفی هنرمند انقلابی و هنر در طراز انقلاب در همه ردیف‌ها و ارتقاء سطحی هنر به اقتصاد هنر از اهداف عمده این نوع جشنواره است و ما بر آن هستیم تا با افزایش تولیدات، علاوه بر فعالیت در عرصه مقابله با جنگ نرم، ذائقه مخاطبان را نیز تغییر دهیم.

ورود رسانه ملی به معرفی هنر انقلابی

حسین کشتکار بوشهری، هنرمند و نوازنده سازهای کوبه‌ای و سرپرست گروه آواهای شهری شرکت‌کننده در این جشنواره در گفتگو با این کمیته با ابراز خرسندی از روند جشنواره گفت: در این جشنواره گر‌وه‌های بسیار خوبی شرکت کرده‌اند و هرچه تعداد این نوع جشنواره‌ها بیشتر باشد هنرمندان بیشتری در جریان هنر انقلابی قرار می‌گیرند.

به گفته این هنرمند انقلابی باید رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه ملی در معرفی هنر انقلابی به جامعه اهمیت بیشتری قرار دهد و بسیج هنرمندان نیز به‌عنوان پشتوانه و موتور محرکه این جریان، جامعه هنری را بیشتر حمایت کند.

ترنم بیداری سکوی پرتاب جوانان هنرمند کشور است

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی ایران و نائب رئیس شورای موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور در گفتگو با کمیته اطلاع‌رسانی این جشنواره گفت: جشنواره سراسری سرودها و آواهای انقلابی و حماسی بسیج که اکنون در شیراز در حال برگزاری است نسبت به سال گذشته در همه ابعاد گسترده‌تر شده است و استقبال بی‌نظیری که امسال صورت گرفته را می‌توانیم تکامل‌یافته گام‌های قبلی بدانیم.

وی به داوری جداگانه هر بخش اشاره کرد و افزود: در سومین جشنواره ترنم بیداری سازمان‌دهی و نظارت خاصی در بخش داوری انجام‌شده به این شکل که بخش نواحی دارای داوری جداگانه است و بخش موسیقی، سرود، پاپ، ردیف و دستگاه‌ها کاملاً جداگانه داوری می‌گیرد.

پژوهشگر موسیقی نواحی ایران با اشاره به اینکه امسال فقط در قسمت داوری فعالیت می‌کند اظهار داشت: سه گروه داوری به‌طور تخصصی این جشنواره را داوری می‌کنند که این امر حکایت از نگاه تخصصی به موسیقی شده است که کاری بسیار مؤثر و باارزشی است.

دعوت از جوانان جهت اجرای صحنه‌ای در خیابان

جاوید حضور گروه‌های موسیقی را نسبت به دوره‌های قبل بهتر دانست و ابراز کرد: طبق گزارش‌های رسیده حدود 170 اثر به دبیرخانه جشنواره ترنم بیداری ارسال‌شده که حدود 10 اثر آن منتخب برای بخش محلی است و چون هدف سازمان بسیج هنرمندان بخصوص در بخش موسیقی، پرورش دادن جوانانی است که بر طبق موازین جمهوری اسلامی ایران بتوانند فعالیت داشته باشند لذا جوانان موردحمایت ویژه قرار می‌گیرند به‌طوری‌که از آن‌ها به حضور اجرای صحنه‌ای در خیابان دعوت‌شده است تا مردم و مخاطبین به شناخت اولیه‌ای از آن‌ها داشته باشند و هدف این جشنواره سکوی پرتابی در جهت شناساندن و ارتقای سطح فرهنگی جوانان هنرمند کشور هست.

جشنواره ترنم بیداری جهت کشف و شناساندن جوانان متعهد است

نائب رئیس شورای موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور هدف سازمان در جهت گام‌های بهتر و مؤثرتری دانست و افزود: سازمان بسیج هنرمندان با گذاشتن اتاق‌های فکر و با داشتن اختلاف آراء، درنهایت به دلیل حساسیت و در نظر قرار دادن آینده کشور به نتایج مؤثری می‌رسیم و چون آینده کشور به جوانان کشور سپرده می‌شود، به همین دلیل باید در چگونگی و درون‌مایه اوضاع جامعه قرار گیرند که خوشبختانه جوانان انقلابی این مرزوبوم دارای چنین آمادگی و توانایی هستند و نگاه سازمان به‌عنوان پناه‌جوی فرهنگی است که جشنواره ترنم بیداری در جهت کشف و شناساندن این جوانان با این توانایی‌ها است که آن‌ها را موردحمایت قرار دهد و این خود سبب عوض شدن نگاه جوان به این کشور می‌شود و همان‌طور که قدرت نظامی سرزمین ما در منطقه ثابت‌شده با برگزاری چنین برنامه‌هایی نیز می‌توانیم قدرت فرهنگی و تسلطمان بر نسل جوان نیز نشان دهیم.

به دلیل نبود امکانات، انتظار جریان سازی نداریم

جاوید با اشاره به ارزیابی این جشنواره افزود: سطح علمی درزمینهٔ موسیقی در کشور تکمیل یافته نیست به‌طوری‌که بالاترین درجه علمی در رشته موسیقی کارشناسی ارشد است و جوانان نیز با چنین امکاناتی وارد عرصه شده‌اند لذا ما انتظار بالا و حرکت جریان سازی از آن‌ها نداریم.

وی حضور مردم نسبت به سال گذشته را بی‌سابقه دانست و این امر به دلیل اطلاع‌رسانی خوب مسئولین است و امیدواریم هرساله روند رو به رشدی را داشته باشیم.

پژوهشگر موسیقی نواحی ایران از مسئولین این امر در شورای مرکزی ترنم بیداری درخواست کرد: منابع مالی بخش موسیقی را قوی‌تر کنند تا تکرار اجرایی چنین جشنواره‌ای را به‌طور ماهیانه و فصل‌به‌فصل انجام گیرد تا بتوان فرهنگ‌سازی لازم جهت ارائه موسیقی فاخر و حماسی را داشته باشیم.

جاوید همچنین به تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها افزود و گفت: جشنواره ترنم بیداری که زیر نظر بسیج هنرمندان است، نسبت به جشنواره‌های بزرگ و دائمی مثل جشنواره فجر این است که هرساله تنوع موضوعی و کارهای جدیدتری را شاهد هستیم درصورتی‌که در جشنواره‌های دیگر شاهد تکرار کارهای قبلی هستیم.

سرود اولویت انجمن موسیقی بسیج هنرمندان است/ استفاده از سازهای ایرانی در موسیقی پاپ این موسیقی را ایرانیزه می‌کند

جمشید جم در گفتگو با این کمیته اظهار داشت: بزرگانی از عرصه موسیقی این جشنواره را داوری می‌کنند و استقبال خوب از این جشنواره در بخش‌های مختلف نشان داد که این جشنواره محلی مناسب برای بهتر دیده شدن بزرگان و پیشکسوتان، فعالان و سازندگان عرصه موسیقی انقلابی است.

وی افزود: سیاست ما در فعالیت‌های موسیقیایی استفاده از سرود است و در موسیقی پاپ نیز به سمتی برویم که با استفاده از سازهای ایرانی این نوع موسیقی را ایرانیزه کنیم.

رئیس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: جشنواره آواها و سرودهای حماسی بسیج بهانه‌ای است تا فعالیت‌‌های سراسری انجمن موسیقی بسیج هنرمندان نیز بهتر دیده و گسترش داده شود.

جم بیان داشت: این انجمن سعی دارد تا با حضور در استان‌ها و شناخت کم و کیف انجمن‌ها و کانون‌های استانی و شهرستانی با پتانسیل و نقاط قوت و ضعف موسیقی هر استان بیشتر آشنا شود.

ترانه «یار دبستانی» حافظه تاریخی دانشجویان انقلابی است

این هنرمند پیشکسوت انقلابی گفت: بهره‌مندی از پتانسیل جوانان در کنار بهره‌گیری از بزرگان این عرصه و درنهایت رسیدن به کلام به‌عنوان انگیزه‌ای برای رسیدن به کلام موسیقی فاخر از دیگر اهداف انجمن موسیقی بسیج هنرمندان است.

وی تصریح کرد: ترانه «یار دبستانی» حافظه تاریخی دانشجویان انقلابی است و با زمزمه «یار دبستانی» و پخش آن به هر مناسبتی خاطرات انقلاب اسلامی و روزهای دانشگاه برایم زنده می‌شود.


مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: