يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۱۰:۰۴:۴۹
آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۴۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
با رویکرد اقتصاد مقاومتی
دستگاه اتوماتیک هدایت هوای گرم، ضد سرما زدگی باغات توسط بسیجی مبتکر، حجت اله ابراهیمی ساخته شد.

سرما زدگی پدیده ای است که در برودت هوا سبب ایجاد خسارت و یا از بین رفتن ساق و برگ درختان می گردد. این پدیده با توجه به اقلیم آب و هوایی شهرستان جهرم که دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد و همچنین اقتصاد وابسته به تولید مرکبات، در زمستان به باغات مرکبات این شهرستان آسیبهای جدی حتی در برخی موارد خسارت صد در صد می رساند.

آمارهای ارائه شده جهانی نیزبیانگر این موضوع است که 10% از زمینهای قابل کشت در دنیا ممکن است بدون تنش سرما زدگی باشد.

با توجه به توضیحات ارائه شده حجت اله ابراهیمی از بسیجیان فعال و مبتکر شهرستان جهرم با اختراع دستگاه هدایت هوای گرم، ضد سرمازدگی باغات و درختان میوه، توانسته تا حدود زیادی در رفع این معضل و در جهت کمک به اقتصاد شهرستان که بسیاری از مردم از آن ارتزاق می کنند، کمک شایانی داشته باشد.

خبرنگار تنویر جهرم به سراغ این مبتکر بسیجی رفته و در گپ و گفتی کوتاه از انگیزه و کم و کیف اختراع وی جویا شده که در ادامه خواهید خواند.

تنویر* سلام علیکم لطفا ضمن معرفی خودتان بفرمائید چند سال است که عضو بسیج می باشید؟

-          سلام علیکمّ حجت اله ابراهیمی متولد سال 1358، دانشجوی مدیریت پروژه های صنعتی چند بخشی دانشگاه پیام نور لارستان و همزمان کارمند پالایشگاه فاز 1 عسلویه هستم. حدود 11 سال است عضو فعال بسیج در پایگاه شهرک شهید دستغیب جهرم و همچنین پایگاه بسیج محل کار هستم.

تنویر*توضیحی درباره این اختراع و همچنین انگیزه شما از اختراع آن چه بوده است؟

ابراهیمی: دستگاه انتقال هوای گرم با انگیزه کمک به اقتصاد شهرستان که عمدتا بر روی تولید مرکبات تکیه دارد و کمک به دفع یکی از بزرگترین خطراتی که درخت و در واقع اقتصاد شهرستان را تهدید می کند البته با توجه به مسئله ایمنی و کم هزینه بودن شروع به برنامه ریزی این طرح نمودم.

این دستگاه از 2 قسمت شبکه انتقال هوای گرم و یک کوره تولید گرما تشکیل شده است.

شبکه انتقال هوای گرم از لوله های یک متری گالوانیزه و حلبی به صورت ساکتی به هم متصل شده و و در زیر درختان به وسیله وجود کلاهک خروج گرما، حرارت به زیر درختان انتقال می یابد.

کوره تولید حرارت نیز از یک مشعل سوخت گازوئیلی و یک فن دمنده سانترفیوژ با برق 220 ولت تشکیل شده که به وسیله آن حرارت تولیدی مشعل، به شبکه انتقال هدایت می شود.

تنویر*مزایای طرح ابتکاریتان چیست؟

باغداران اغلب برای گرم نگه داشتن هوا و فضای بین درختان به روش سنتی از آتش زدن لاستیک و خس و خاشاک در باغ استفاده می کنند که این مهم با تهدید خطر آتش سوزی همراه است. طرح دیگری که جدیدا برخی از آن استفاده می کنند استفاده از پلاستیک بر روی درختان است که البته آن هم به خاطر فضای گلخانه ای که برای درخت ایجاد می کند یعنی در روز بسیار گرم و در شب به علت ساکن شدن هوای سرد آسیبهای زیادی به درخت وارد می کند.

اما این اختراع از ایمنی بالایی برخوردار است. صرفه اقتصادی خوبی نسبت به بازده آن دارد. جلوگیری از آلودگیهای زیست محیطی می کند. انتقال حرارت به تمام نقاط باغ به صورت یکسان و همزمان شکل می گیرد. دوام و بقای این طرح تا سالها بدین شکل که پس از استفاده از دستگاه و بعد از تمام شدن فصل سرما می توان آن را جمع نمود و سال بعد به راحتی از آن استفاده کرد. تنظیم دمای دلخواه تا 300 درجه سانتی گراد از دیگر مزایای آن است.

تنویر* بسیج چه کمک و همکاریی در این زمینه با شما داشته است؟

ابراهیمی: ضمن تقدیر و تشکر از همکاری صادقانه جناب سرهنگ شادمند فرمانده ناحیه مقاومت بسیج جهرم و همچنین سید مجتبی سرورزاده مسئول بسیج سازندگی سپاه جهرم، شروع معرفی اینجانب به اداره جهاد کشاورزی شهرستان و استان و همچنین در زمینه ثبت این اختراع و نیز معرفی در جهت دریافت وام خود اشتغالی 70 میلیون ریالی برای شروع اجرای طرح، از سوی سپاه جهرم بود. .

تنویر* آیا بنا به تخصص و رشته تحصیلیتان ابتکارات و اختراعات دیگری هم داشته اید؟

ابراهیمی: بله با توجه به شغل و تخصصم در پالایشگاه فاز 1 عسلویه چند اختراع هم آنجا داشتم که صرفه اقتصادی و ارزی بسیاری برای کشور داشت از جمله ساخت برنر و فیلتر و دستگاه حفاظ مشعل پالایشگاه که در فاز 1 عسلویه مورد استفاده قرار گرفت.

تنویر* آیا اختراع دستگاه انتقال هوای گرم به ثبت رسیده است؟

ابراهیمی: بلی، به لطف خدا مراحل پایانی ثبت آن در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قسمت مالکیتهای صنعتی به شماره پرونده 8165 در حال انجام است.

تنویر* با تشکر    
 
 
 
 
 
انتهای پیام/224224
نام:
ایمیل:
* نظر: