دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
berooz
۰۱:۰۵:۳۴
آخرین اخبار
یادداشت و گفتگو
کد خبر: ۵۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
مدیرگروه علمی مدرن فا در گفتگو با خبرنگار تنویرجهرم
مهندس علی مصلی نژادافزود: سلاح مقابله با این هجمه های اقتصادی ارائه راهکارهای علمی و عملی در جهت تحقق نظریه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی می باشد.

مدتی است در خبرگزاری ها و سایتهای مختلف خبری شاهد گزارش هایی از موفقیتها و فعالیت های کم نظیر تیمی بین المللی به نام مدرن فا هستیم، وقتی که درمورد این تیم بیش تر تحقیق کردیم متوجه شدیم تیم مدیریت این گروه بین المللی از جوانان بسیجی شهرمان جهرم هستند و ما بار دیگر به جوانان شهرمان افتخار نموده و نشان زرین "ما می توانیم" را بر سردر شهرمان نظاره گر هستیم این تیم علمی پژوهشی در تازه ترین فعالیت ، موفق به پذیرش و چاپ مقاله خود با عنوان

National Information Network Connection, Resisitive Economy & Decrease of Poverty

در انتشارات پژوهشی هاریزن آمریکا شده و طی مراسمی رسمی از جدیدترین اثر پژوهشی خود، کتاب مبانی تولید بهنگام که به موضوع مهم مدیریت و برنامه ریزی تولید در شرایط تحریم می پردازد رونمایی نمود. پس از این رو وظیفه خودمان دانستیم مصاحبه ای با مدیر این تیم، مهندس علی مصلی نژاد داشته باشیم تا با فعالیتهای این تیم بیشتر آشنا شویم.

 

خود را به صورت کامل معرفی کنید؟

من علی مصلی نژاد  (سامی علی ) متولد12/6/1370 در شهر تهران. پدر و مادر و اجداد من همگی اهل جهرمند، کارشناس فناوری اطلاعات از دانشگاه پیام نور و عضو فعال کانون بسیج مهندسین شهرستان جهرم و مدیر تیم علمی بین المللی مدرن فا می باشم.
 

 

مدت زیادی است که در سایت ها و خبرگزاری های مختلف بین المللی شاهد اخبار موفقیت تیم شما هستیم مدرن فا به چه معنی است؟ کمی از اعضای تیم بگویید؟ دلیل موفقیت های مدرن فا در عرصه های مختلف چه میدانید؟

مدرن فا به معنی فارسی زبانان مدرن می باشد ولی اگر بخواهم سوال شما را در یک تعریف جامع از مدرن فا پاسخ دهم باید بگویم مدرن فا یا فارسی زبانان مدرن تیمی از افراد زبده و حرفه ای است که دامنه وسیعی از تخصص ها از نقاط مختلف دنیا را گرد هم آورده بطوری که این گروه قادر است به ارائه بالاترین استاندارد های خدماتی برای پاسخ گویی به تمام نیازهای موجود بپردازد. گروه بین المللی مدرن فا با فداکاری و تعهد و مسئولیت پذیری رویکردی حرفه ای ایجاد کرده که تحسین مشتریان محلی، منطقه ای و بین المللی از جمله دولتها و بخش های دولتی را برانگیخته است. مدرن فا در طراحی پروژه ها با مد نظر گرفتن تمامی اقشار مختلف(حتی معلولین) با افکار و سلیقه های مختلف سعی می کند پروژه ها را با بالا ترین سطح رضایت و کیفیت طراحی کند. از جمله فعالیت های مدرن فا حل مشکلات و معضلات اجتماعی و  مشکلات حقوق بشر از طریق فعالیت های مبتنی بر فناوری اطلاعات می باشد مدرن فا در بخش هنری با حمایت گسترده از گروه موسیقی دکتر سامی یوسف تلاش می کند اندیشه و ایده های روح بخش بشری را در نهایت هنر فرا ملی، که از موسیقی به عنوان تسهیل کننده و بازشناخت معنویت، با وجود نژاد یا دین با دیدگاهی عمیق تری به توانایی های فناوری اطلاعات می نگرد و هدف آن برانگیختن و محکم کردن پیوستگی اجتماعی و دلالت ضمنی تر از معنویت و مذهب است که نه فقط روح منحصر بفرد هر شخص را بلکه روح جهانی را تجلیل می کند  استفاده کند. مدرن فا با دیدی گسترده تر به فناوری اطلاعات  به نوعی مکالمه ای بین توده مردم، به زبانی که نه حدودی می شناسد و نه به دین، نژاد، سن یا ملیت محدود می شود سخن از پیشرفت، صلح و عدالت به وسیله فناوری اطلاعات می زند .

تیم بین المللی مدرن فا از برنامه نویسان و طراحان حرفه ای و دیگر شاخه های علمی کاربردی تشکیل شده است اعضا تیم از کشورها و ملیت های متفاوت بدون محدودیت جغرافیایی یک ترکیب فوق العاده ای را تشکیل داده اند. در تیم مدرن فا اعضا از رشته های تحصیلی متفاوت از جمله عمران، مدیریت پروژه و.. می باشد ولی حضور افرادی از رشته های فناوری اطلاعات چشمگیر تر می باشد. این ترکیب متفاوت یک فرصت مناسب برای اعضا ایجاد نموده که بتوانند ضمن آشنایی با رشته های مختلف همدیگر، تمرکز چشمگیری بر روی پژوهش های میان رشته ای و تعاملات علمی داشته باشند.

در پاسخ به این سوال شما که دلیل موفقیت های مدرن فا در عرصه های مختلف چیست باید بگویم مدرن فا از ابتدای آغاز فعالیت خود تلاش کرده  ایده های نو در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی  با تمرکز بر فعالیت های بشر دوستانه در سطح بین المللی ارائه دهد و در بحث فناوری اطلاعات تمامی تلاش مدرن فا بر موضوع بومی سازی فناوری اطلاعات در ایران بوده است مدرن فا برای تحقق این اهداف می کند به بهترین نحو ممکن از تمامی پتانسیل ها استفاده نماید. موفقیتهای مدرن فا نتیجه تلاشهای مدیران و اعضای آن می باشد و نقش تمام اعضای مدرن فا در این پیشرفت ها غیر قابل انکار می باشد. اعضایی که مسئولانه محکم ایستادند و از چالشها و بحران های مختلف فرصت ساختند. مدرن فا تا الان بحران های زیادی را پشت سر گذاشته که اگر واقعاً تلاشهای مدیران و اعضای بسیجی آن همچون احمد رضا نامجو، محمد نیک نیا، مجتبی کوشش، محسن ربیعی، علی اکبر دروگر، حمید رضا ابوطالبی،علی تشکریان و دیگر دوستان نبود شاید مدرن فا نمی توانست امروز قدرتمندانه در صحنه حاضر شود.
 

 

شما در یکی از فعالیت های پژوهشی خود موفق به چاپ مقاله ای با موضوع اقتصاد مقاومتی در انتشارات پژوهشی هاریزن در کشور آمریکا شده اید با توجه به زمینه فعالیت های فرهنگی خود و دو دغدغه اصلی مقام معظم رهبری، فرهنگ و اقتصاد، نظر شما درمورد این دو بخش و ارتباط این دو چیست؟

یكی از محورهای مهم در عرصه‌ی اقتصاد اسلامی، اقتصادِ فرهنگ است كه شامل همه‌ی منابع انسانی، مالی، تجهیزات، سخت‌افزارها، فضا و امكانات می‌شود. اقتصاد بخش فرهنگ نقش مؤثری در پیشرفت فرهنگ اسلامی در سطوح مختلف جامعه دارد. اگر اقتصاد فرهنگ مبتنی بر فرهنگ اقتصادی منبعث از اسلام نباشد، نه‌تنها موجب پیشرفت جامعه‌ی اسلامی نخواهد شد، بلكه به عنوان یك اهرم بازدارنده و مخرب هم عمل خواهد كرد و مانع پیشرفت فرهنگ اسلامی در تمامی ابعاد خواهد بود. پس اگر فرهنگ اسلامی را پایه و اساس شكل‌گیری تمامی پدیده‌ها و از جمله نظام اقتصادی بدانیم، آن‌گاه درخواهیم یافت كه اقتصاد فرهنگ تابعی از فرهنگ اقتصاد است كه امروزه از آن به عنوان مكتب اقتصادی یاد می‌كنند.پس اقتصاد مقاومتی یكی از اركان مكتب اقتصاد اسلامی به حساب می‌آید كه دیگر اركان آن شامل عدالت اقتصادی، تدبیر معیشت و عقلانیت اقتصادی، الگوی تولید، توزیع و مصرف اقتصادی است.اركان مذكور را اصطلاحاً فرهنگ اقتصاد می‌نامند. حال اگر اقتصاد خالی از این اركان باشد، دیگر نمی‌توان آن را اقتصاد اسلامی نامید.پس اسلامیت اقتصاد مقاومتی به وجود معنویت، عدالت و عقلانیت برخاسته از فرهنگ اسلامی در همه‌ی عرصه‌های تولید، توزیع و مصرف ثروت است.فرهنگی مبتنی بر معنویت و عدالت و عقلانیت دینی، فرهنگی مقاوم و سالم و مقتدر هم خواهد بود.آن‌گاه حضور و جریان این فرهنگ در دیگر ابعاد جامعه و از جمله حضور فرهنگ در نظام سیاسی، حضور فرهنگ در نظام فرهنگی و حضور فرهنگ در نظام اقتصادی موجب سلامت نظامات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خواهد شد.
 

 

مدرن فا طی چند سال گذشته تمرکز جدی ای بر موضوع اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم ها داشته است به نظر شما وظیفه نخبگان علمی  در مقابله با این هجمه های دشمن چیست؟

بله، شکی نیست که جنگ دشمنان انقلاب اسلامی ایران در مقطع کنونی، جنگ اقتصادی است و اعلام تحریم‌های اقتصادی پی‌درپی و صدور قطعنامه علیه ایران نیز گواه روشن بر این موضوع و مسئله می‌باشد. وابستگی اقتصاد ایران به نفت و دولتی بودن آن مانع از تحقق اقتصاد تولیدی و جهش در فضای کسب ‌و کار می‌باشد. دشمن می‌داند این وضعیت نقطه تهدیدی برای کشور و نظام ماست.آنچه باید بدانیم این است که جنگ امروز هم مانند جنگ هشت ساله قداست دارد پس اگر دیروز عزیزانی جان خود را در راه دفاع از وطن و ارزشها خالصانه در جنگ رو در رو فدا نمودند، امروز نخبگان علمی باید سرداران جنگ اقتصادی در برابر هجمه های دشمن باشند. سلاح مقابله با این هجمه های اقتصادی ارائه راهکارهای علمی و عملی در جهت تحقق نظریه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی می باشد به نظر من يک نفر خبره در هر زمينه علمی از جمله حوزه فنآوری اطلاعات، می‌بايست خودش حرفی برای گفتن داشته و به جای مصرف کننده صِرف، توليد کننده ايده ‌های نو باشد، ایده هایی که راهگشا مشکلات جامعه اش و عامل پیشرفت کشورش باشد.

 

چندی پیش شاهد رونمایی از جدید ترین اثر علمی تیم مدرن فا، کتاب مبانی تولید بهنگام می باشد کمی درمورد آن توضیح دهید؟

بله. اقتصاد يكي از عرصه هاي مهم حيات بشري بوده و انسان در طول تاريخ رابطه اي تنگاتنگ با اين مسئله داشته است. طي سال هاي اخير رهبر فرزانه و دورانديش انقلاب اسلامي با آگاهي كامل از تمركز دشمن برمقوله اقتصادي و حتي طراحي سناريوي جنگ اقتصادي عليه ملت و كشور ايران، تلاش كردند تا برنامه ها و الگوهاي مناسب جهت مقابله با اين فشارها ارائه دهند و سازوكارهاي آن را تبيين كنند. از همين رو به ارائه و تبیین نظریه اقتصاد مقاومتی پرداختند. محور اصلی اقتصاد مقاومتی توجه به پتانسیل داخلی و منطق جهانی است و از این رو پیش‌شرط اصلی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است اقتصاد مقاومتی به معنای تولید بیشتر با بهره وری بیشتر، هزینه کمتر و توجه بیشتر به محصولات استراتژیک است. هدف تولید بهنگام تولید هدفمند، با بهره وری بیشتر و برنامه ریزی دقیق با تمرکز بر نیروی انسانی و پتانسیل های موجود می باشد. در این سیستم هیچ مواد اولیه­ای خریداری نمی­شود و هیچ محصولی ساخته نمی­شود، مگر در هنگام ضرورت. این سیستم برحذف هر گونه اتلاف، و بهبود مستمر بهره­وری تمرکز دارد. استفاده از این سیستم، دارای یک سری مزایایی است که افزایش کیفیت و کاهش میزان موجودی و متعاقب آن کاهش هزینه­ها از آن جمله­اند. از فوايد اين سيستم مي توان به كاهش قابل توجه كار درجريان ساخت ، زمان تحويل محصول به مشتري ، فضاي مورد نياز ، ضايعات ، ضايعات دورريز و دوباره كاري ، افزايش در بهره وري ، بهبود روابط با عرضه كنندگاني كه بهتر و موفق تر هستند و نيروي كار داراي انگيزه ، راضي و با نشاط تر اشاره كرد . اجرای موفق این سیستم ، نیازمند برنامه­ریزی دقیق دارد. پیش نیازها و اصول اساسی این سیستم همسو با نظریه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی است از این رو با تلاش و حرکت به سمت ایجاد پیش نیازها و راه اندازی نهایی این سیستم می توان ضمن برداشتن گامی بلند در جهت تحقق نظریه اقتصادی، به ایجاد یک تحول جدی در حمایت از تولید ملی دست یافت.

به عبارتی سیستم تولید بهنگام عبارت از سيستمي است که مواد به موقع و به حد نياز خريداري و همزمان در فرآيند توليد ، مصرف و به کالاي ساخته شده در طي روز تبديل شود و بلافاصله بسته بندي ، بارگيري و براي مشتريان ارسال گردد. این سیستم از آنجائیکه موجب کاهش موجودیها می­شود از اشغال فضا و راکد ماندن سرمایه، جلوگیری می­کند و موجب افزایش بهره­وری می­شود. چنين سيستم بسيار دقيق ، مستلزم برنامه ريزي دقيق ، هماهنگي موثر ، همکاري صميمانه بين کارکنان و مديران و تمرکز بسیار جدی بر عرضه کنندگان داخلی می باشد و هنگامي تحقق پيدا مي کند که فرهنگ سازماني مطلوب و وجدان کاري واقعي و انضباط پذيري داوطلبانه و خود کنترلي در يک کار گروهي وجود داشته باشد. اجرای موفقیت­آمیز این سیستم نیازمند مشارکت تک تک افراد سازمانی در آن، تولید محصولات با کیفیت بالا، تحویل به موقع محصولات به مشتریان، برنامه­ریزی دقیق و فرهنگ سازمانی مطلوبست. به دلیل کاهش فضای مورد نیاز، استفاده از چنین سیستمی به خصوص برای کشورهای کم وسعت که با کمبود فضا یا با شرایط اقتصادی خاص مواجه هستند مفید است و  باعث ایجاد ترویج کارگاه های تولیدی کوچک گردیده و یک موتور محرک در جهت حرکت به سمت برنامه ریزی و مدیریت دقیق در بحث تولید می گردد. بنابراین اجرای موفق سیستم تولید بهنگام در ایران نیازمند از میان برداشتن موانع و مشکلات بر سر راه تولید ملی می باشد  که این امر محتاج برنامه­ریزی بلندمدت و آينده نگري مديران و مسئولان كشوري است و  نظریه اقتصاد مقاومتی کامل ترین و کارآمد ترین نظریه در این زمینه می باشد.
 

 

آیا مدرن فا در زمینه مقاله با جنگ روانی دشمن هم فعالیت هایی داشته است؟ در بحث گردشگری و معرفی آداب و رسوم مدرن جهرم چطور؟

بله در این زمینه هم فعالیت های چشمگیری صورت گرفته از جمله می توان به کمپین یک ماه برای فلسطین اشاره نمود که در این کمپین به صورت کاملا گسترده به موضوع مهم فلسطین در فضای مجازی پرداخته شد. در بحث گردشگری شهر جهرم باید بگویم از  مهم ترین ابزارهای فناوری اطلاعات در جهت ایجاد فرصت رشد برای شهر جهرم گردشگری یا تور مجازی است. تور مجازی نوعی پیاده سازی دنیای واقعی به صورت مجازی است. تورهای مجازی هرچند در دنیا بین مردم از جایگاه خوبی برخوردارند، اما در کشور ما کمتر شناخته شده اند. مجازی سازی موضوعیست که مدتهاست غول های کامپیوتری برای جذب هر چه بیشتر مخاطب و معرفی هرچه بهتر اداب و فرهنگ ها به آن پرداخته اند. تور مجازی خود  شیوه ی نوینی در جذب گردشگر و سرمایه است خوشبختانه دوست عزیزم مهندس ربیعی در این بخش فعالانه در حال تلاش است و بزودی شاهد رونمایی از این طرح بزرگ(گردشگری مجازی شهر جهرم) خواهیم بود. این پروژه یکی از بی نظیر ترین طرح های فناوری اطلاعات در شهر جهرم می باشد که طی این چند سال اجرایی شده است و امیدوارم  بزودی از تمامی طرح ها رونمایی صورت گیرد برنامه ما ایجاد تحول جدی در بحث فناوری اطلاعات می باشد انشاا.. که موفق شویم.

 

نظر شما به عنوان شخصی که پژوهش هایی در زمینه اقتصاد نیز در کارنامه دارید تفاوت اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی چیست؟ و آیا به نظر شما استفاده از مکاتب اقتصادی غربی در کشورهای اسلامی روش صحیحی می باشد؟

این روزها در اخبار و محافل خبری وقتی بحث از بحران مالی اروپا می شد بحث سیاست ریاضت اقتصادی جزو بحث های غیر قابل گذشت و اجتناب می باشد. برخی از مردم اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را یکی می دانند و یا تصور می کنند اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار یا تحریم و تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و تبديل چنين فشارهايي به فرصت ، که قطعا باور و مشارکت همگاني و اعمال مديريت هاي عقلايي و مدبرانه پيش شرط و الزام چنين موضوعي است. اقتصاد مقاومتي کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است. و صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود. در طرح ریاضت دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی ، صرفه جویی در مخارج جاری کشور،کاهش هزینه های رفاهی و تعدیل کارمندها در بخش دولتی دست می‌زنند این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد. هدف از اجرای طرح های ریاضت اقتصادی بازگرداندن اعتماد از دست رفته، بهبود وضعیت مالی کشورها و توانمند کردن کشورها برای بازیابی طولانی مدت است. در واقع ریاضت اقتصادی به معنای آن است که بار سختی مشکلات اقتصادی بر روی دوش مردم قرار بگیرد نه طراحان برنامه های اقتصادی و دستگاه اجرایی. اما اقتصاد مقاومتی آن است که بار سختی ها بر دوش طراحان، برنامه ریزان و مجریان طرح اقتصادی است و مسلما تفاوت فاحشی بین این دو طرح است. در حال حاضر یکی از روش های رسیدن به اقتصاد مقاوتی از راه صرفه جویی است نه ریاضت. اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است. ضروری است كه مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانت‌خوارها به اقتصاد جلوگیری كنند.

تئوری های اقتصادی غرب که مهمترین هدف آن افزایش تقاضا و در کنار آن افزایش مصرف گرائی می باشد ،که این امر باعث خواهد شد اخلاق از میان برود، پس جامعه بدون اخلاق از همين جا شروع مي‏شود كه براساس ليبراليسم شكل مي‏گيرد،و در اين جامعه خانواده نابود خواهد شد چرا كه خانواده براساس اخلاق و سنت شكل مي‏گيرد و در چنين جامعه‏اي نه از سنت خبري است نه از اخلاق.لذا در یک جمله باید گفت مشکل اصلی جامعۀ اسلامی با مکاتب اقتصادی غیر بومی ، عدم انطباق این نوع مکاتب با فطرت انسانها می باشد زیرا این مکاتب به نوعی ترویج دهندۀ ظلم علیه طبقۀ فرودست جامعه می باشد و طبقه ثروتمند از حمایت های بی حد و حصری برخوردار می گردد . برخی تبعات بسیار خطرناک این مکاتب برای جوامع اسلامی عبارتند از: کاهش شدید جمعیت ،فروپاشی خانواده ها در جامعۀ اسلامی،افزایش آمار طلاق به نسبت آمار ازدواج و افزایش فساد و فحشاء در کشور،و وجود بسیاری از بحران های اقتصادی در کشور معمول این مکاتب غیر بومی می باشد در مبانی اقتصاد لیبرالی منافع نخبگان و ثروتمندان جامعه به عنوان مقصد نهائی مصرف گرائی محسوب می گردد لذا مردم در این مکتب اقتصادی دارای جایگاه قابل توجهی نیستند،و مقولۀ عدالت به عنوان حلقۀ مفقوده مکتب اقتصاد لیبرالی مطرح می باشد. اما وجدانهای  بیدار و آگاه در غرب به دنبال عدالت اجتماعی هستند از این رو این نظریه اسلامی مخاطبان زیادی در این کشورها دارد و در حال تبدیل شدن به یک گفتمان جهانی می باشد.
 
 

 

یکی از مهم ترین فعالیت مدرن فا طی چند سال گذشته در کنار پژوهش   حمایت از سامی یوسف و سبک  موسیقی او بوده است و خیلی ها معتقدند مدرن فا تنها حامی محکم و سرسخت سامی یوسف در ایران می باشد آیا دلیل آن همین موضوع علاقه شما به سامی یوسف می باشد؟ کمی در این مورد بگویید؟

بله درست است تمامی اعضای تیم مدرن فا دوستدار و حامی سامی یوسف هستند، سامی یوسف واقعا یک هنرمند بی نظیر می باشد که توانسته از هنرش به مناسب ترین شکل ممکن (فی سبیل الله ) استفاده کند و این هنر قطعا جاویدان خواهد بود  درمورد این سوال شما که برخی ها معتقدند که مدرن فا تنها حامی سر سخت  سامی یوسف می باشد باید بگویم تا حدود زیادی با این نظر موافق هستم و شاید دلیل قطعی این موضوع تلاشهای پیوسته و  گسترده مدرن فا در این زمینه علارغم وجود چالشهای جدی و متعدد می باشد. کامل ترین تعریف از سامی یوسف این می باشد:

سامی یوسف  جوانی بود  که در اولین ترانه اش با نام المعلم به زیباترین شکل به ستایش برترین مخلوق آفرینش حضرت محمد (ص) پرداخت و امروز سامی یوسف یکی از مشهورترین شخصیتهای بین المللی کشور انگلستان در طی بیش از یک دهه گذشته بوده است، او استادانه آبهای آزاد را پیموده و قلبها و افکار میلیونها نفر را در خاورمیانه، اروپا، امریکای شمالی و شمال افریقا تحت تاثیر قرار داده است. قطب نمای حرکت او، در اصل، سبک موسیقی ایجاد شده توسط خود وی یعنی "اسپیریتیک است. این سبک هم از لحاظ موسیقی و هم از لحاظ معنایی محصول هویت سامی یوسف است.  او مدافع سرسخت اتحاد است و جسورانه و متعهدانه در پی تفاهم بین فرهنگها از طریق ترویج ارزشهای جهانی و ارج نهادن به روح انسانی است اسپیریتیک در واقع اوج تجلی پیمان روح بشر و یک عشق عمیق از پیامبر صلح و رحمت می باشد.

سامی یوسف در چهارقاره جهان کنسرت برگزار کرده و سالنهای معتبری چون ومبلی ارنا در لندن، تالار شراین در لسآنجلس و ولودروم در کیپتاون آفریقایجنوبی و به تازگی در تالار معتبر کادوگان لندن و اسریتس مور واشنگتن را از جمعیت انباشته کرده. کنسرتهای او باشکوه و کاملاً منحصربهفرد است. اجراهای او با نظم و ترتیب و با تمرکز فوقالعادهای صورت گرفته و او در کنار خواندن به زبانهای انگلیسی، عربی، ترکی، فارسی، اردو، آذری و مالایی، بر نواختن بسیاری از سازهای کلاسیک و محلی، تسلط کامل دارد. سامی یوسف، علاوه بر ترانهسرایی بسیاری از اشعارش، بر چندینساز ایرانی و غربی هم مسلط است امروز نام سامی یوسف برای اکثر مردم دنیا خصوصا ایرانی ها نام نا آشنایی نیست و سامی یوسف و این هنر فراملی مایه افتخار تمام ایرانیان می باشد.

 

 چندی پیش صحبت هایی از رونمایی از اولین آلبوم موسقی  شما مطرح بود آیا این موضوع صحت داره؟ آیا ارتباطی بین موسیقی و فناوری اطلاعات وجود دارد؟ و اولین آلبوم موسیقی شما تا چه اندازه تحت تاثیر هنر سامی یوسف می باشد؟

بله این موضوع صحت داره چندین سال هست موسیقی هم کار می کنیم، تقریباً از سال 2003 بود که فعالیت مان را در زمینه موسیقی با مطالعه و تحقیق درمورد نت های معروف شرقی و غربی آغاز کردیم. در بحث موسیقی معمولاً کار تیمی انجام می دهیم و تاکنون چندین اثر مهم منتشر کردیم که معروف ترین آنها تک آهنگ شب آرزوها بود، این آلبوم (Whatever You Want ، هر آنچه که بخواهی) اولین آلبوم موسیقی ما بوده و ترکیبی از موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی سنتی شرقی می باشد. و در آن شاهد اکثر نت های معروف هستیم. این آلبوم در عین بی کلام بودن سعی می کند تمامی فرهنگ ها و اندیشه ها را گرد یک حقیقت یکسان  یعنی روح بشری بیاورد. من معتقدم فناوری اطلاعات و موسیقی با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند می توان از آنها برای رسیدن به اهداف متعالی و حل مشکلات، از جمله مشکلات اجتماعی استفاده کرد. در این آلبوم اکثر آهنگ ها نام آشناست و سعی کردیم از اکثر سازهای موسیقی استفاده کنیم.

امروزه همه بخش ها به فناوری اطلاعات نیازمند  و وابسته به آن هستند، موسیقی هم به فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار نیاز دارد،ابزاری که در کلیه مراحل تولید، اطلاع رسانی،بازاریابی،فروش و آثار هنری غیر قابل چشم پوشی می باشدفناوری اطلاعات دارای ابعاد پنهان زیادی می باشد که باید کشف و در جای مورد نیاز آن استفاده گردد قطعا در دنیای فناوری کنونی نمی توان موسیقی را بدون فناوری اطلاعات در نظر گرفت.

در پاسخ به بخش آخر سوال شما باید بگویم بله، سبک ما در موسیقی عرفانی می باشد و این آلبوم تا حدود بسیار زیادی تحت تاثیر هنر و سبک موسیقی سامی یوسف (اسپیریتیک) می باشد. ما خودمان را در زمینه موسیقی متواضعانه یک دانشآموز کوچک میدانیم و قدردان تمام معلمان، اساتید، دوستان و.. هستیم. این آلبوم قرار بود بعد از ماه صفر طی مراسم رسمی از آن رونمایی گردد ولی با توجه به موضوع پذیرش یکی از مقاله هام در دانشگاه لهستان و ارایه آن و چند پروژه دیگه از مدرن فا این موضوع به تاخیر افتاد ولی این نوید رو به دوستان میدم که بزودی از این اثر طی مراسمی رونمایی گردد. انشا ا..

 

نظر شما به عنوان فرهیخته علمی در رشته فناوری اطلاعات برای مقابله با چالشهای کاهش قیمت نفت چه می باشد؟

كاهش وابستگى به نفت يكى ديگر از الزامات اقتصاد مقاومتى است. اين وابستگى، ميراث شوم صد ساله‌ى ماست. ما اگر بتوانيم از همين فرصت كه امروز وجود دارد، استفاده كنيم و تلاش كنيم نفت را با فعاليتهاى اقتصادىِ درآمدزاى ديگرى جايگزين كنيم، بزرگترين حركت مهم را در زمينه‌ى اقتصاد انجام داده‌ايم. امروز صنايع دانش‌بنيان از جمله‌ى كارهایى است كه ميتواند اين خلأ را تا ميزان زيادى پر كند. ظرفيتهاى گوناگونى در كشور وجود دارد كه ميتواند اين خلأ را پر كند. همت را بر اين بگماريم؛ برويم به سمت اين كه هرچه ممكن است، وابستگى اقتصادی خودمان را به این صنعت كم كنيم.

 

شما در یکی از مقالات خود که در کشور لهستان به صورت سخنرانی ارایه گردید از موضوع کاهش فقر به وسیله فناوری اطلاعات گفتید کمی در این مورد توضیح دهید؟

این مقاله نتیجه تحقیقات چند ساله بر روی یک طرح پژوهشی بر اساس سند توسعه هزاره سازمان ملل با موضوع محوری کاهش فقر می باشد. نقش فناوری اطلاعات در رشد و توسعه اقتصادی همه کشورهای درحال توسعه از جمله ایران بر کسی پوشیده نیست ، ولی آنچه که کشور‌ها را از همدیگر متمایز می سازد‌، نوع استراتژی است که درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات اتخاذ می‌کنند .به طوری که سیاست متفاوت کشورها برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند رشد و توسعه اقتصادی آنها را متفاوت سازند .برخی از کشورهای درحال توسعه به نقش این فناوری در گسترش صادرات تمرکز دارند. گرچه این سیاست می تواند ارز آوری این کشورها را افزایش دهد ، ولی بسیاری از محققان اعتقاد دارند که نقش صادرات‌گرایی فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کشورهای درحال توسعه زیاد مطلوب نیست و نمی تواند برای این کشورها عاملی باشد که باعث انتقال اقتصاد آنها از مرحله معیشتی به تجاری باشد . زیرا در این سیاست پایه فعالیتهای اقتصادی کشور گسترش پیدا نمی کند و تنها باعث گسترش یک بخش خاص (بخش خارجی) می شود و نمی‌تواند امکان توسعه همه جانبه اقتصاد کشور را فراهم سازد. ولی اگر فناوری اطلاعات و ارتباطات در این کشورها داخلی باشد، یعنی عمدتاً در اقتصاد داخلی استفاده شود ، اثرگذاری آن برکل اقتصاد بیشتر از حالت قبل بوده و می تواند به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصادی ، نقش اساسی ایفا کند و در مقابل حالت قبل ؛ فقر را کاهش دهد، فرصتهای بیشتری را برای تولید فراهم سازد و شتاب رشد تولید ناخالص داخلی کشور را افزایش دهد. کشورهای درحال توسعه مثل ایران با انتخاب استراتژی استفاده داخلی از این صنعت قادر خواهد بود ، مراحل توسعه اقتصادی را به راحتی پشت سر بگذارند . یعنی با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ، همه آحاد جامعه قابلیت دسترسی به فناوریهای مدرن را خواهد داشت و این استراتژی باعث گسترش فناوریهای مدرن با بهره وری بالا در جامعه خواهد شد . استفاده داخلی از این فناوریها که توام با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است ، باعث افزایش عرضه سرمایه انسانی در کشور شده که خود عامل مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و کاهش فقر در این کشورها می شود و در نهایت این فرایند ها باعث گسترش صادرات تولیدات و خدمات این فناوری نیز خواهد شد با اتخاذ چنین استراتژی ، موجب پایداری این صنعت در جامعه شده و اقتصاد این کشورها در مقابل شوکهای خارجی محافظت می شود.

 

انتقاد یا پیشنهاد شما به مسئولین چیست؟

در بحث انتقاد از مسئولین ، من همیشه از موضوع ضعف رشد تحصیلات تکمیلی در رشته فناوری اطلاعات و وجود تعداد خیلی خیلی محدودی از دانشگاه های کشور دوره های تحصیلات تکمیلی در رشته فناوری اطلاعات ارائه می دهند در صورتی که درمواردی با توجه به گستردگی دانش فناوری اطلاعات و آموزش های غیر دانشگاهی، مشاهده گردیده سطح علمی برخی دانشجویان از اساتید خود در زمینه های عملی و کاربردی بیشتر می باشد. به نظر من با توجه به نیاز های کشور در این بخش باید تحصیلات تکمیلی در این رشته بسیار گسترده تر از چیزی که در حال حاضر وجود دارد باشد.

در بحث پیشنهاد، من به نمایندگی از خانواده بزرگ مدرن فا برای تمامی بخش ها طرح و برنامه دارم در واقع مدرن فا معتقد است که سازمان ها،وزارتخانه ها و .. باید بر اساس شرایط جدید اقتصادی،تحریم ها، نیازهای انقلاب اسلامی و پیشرفت چشمگیر فناوری اطلاعات باز تعریف شده و فرآیندها ساختار دهی مجدد شوند. ما برای حل مشکلات مدیریت شهری و طرح های زیادی داریم و هر زمانی که سازمان ها اعلام آمادگی کنند ارائه خواهیم داد.

صحبت پایانی؟

آرزوی موفقیت و شادکامی برای شما و  همکاران محترم و تمامی ایرانیان دارم.
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/224224
 
 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: