کد خبر: ۷۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
همزمان با هفته بسیج حسن زاده مسئول بسیج فرهنگیان فارس در برنامه زنده رادیویی صدای معلم حضور یافت و ضمن معرفی بسیج به تشریح فعالیت های بسیج فرهنگیان فارس پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج فرهنگیان فارس، همزمان با هفته بسیج حسن زاده مسئول بسیج فرهنگیان فارس در برنامه رادیویی صدای معلم حضور یافت و ضمن معرفی بسیج به تشریح فعالیت های بسیج فرهنگیان فارس پرداخت و گفت: بسیج در حقیقت عامل آرمان خواه و آرمان گرای آموزش و پرورش در تمامی صحنه های اجرایی و آموزشی است. در واقع بسیج می کوشد که آموزش و پرورش را اسلامی کند. آموزش را با ادبیات قرآنی با روحیه انقلابی و جهادی هماهنگ کند. در حقیقت بسیج تلاش می کند مبانی آموزش دینی را در مبانی اجرایی آموزش و پرورش تعریف کند و شکل مکتبی و تئوریک با تمامی باید ها و نبایدهای ایدئولوژی اسلامی به آن شکل بدهد. بایدهایی که ارزش ها را دوست دارد و نبایدهایی که به ضد ارزشها پشت پا می زند.

حس مسئولیت امروز در آموزش و پرورش مراقبت از امانت هایی است که انقلاب و جوانان متولد شده در انقلاب تحویل فرد و شخص معلم شده است معلم باید مراقب باشد حتی یک دانش آموز استعداد آن ها فراموش نشود. و در راستای شکوفایی استعدادها کوشش کند چرا که در جهت اعتلای کشور عزیزمان ایران اسلامی به تمامی استعدادها از خرد تا کلان محتاجیم.

حسن زاده در ادامه به تببین نقش بسیج در جریان سازی فرهنگی با رویکرد تربیتی در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: اصولا در دین مبین اسلام و مهندسی فرهنگی سه وظیفه برای شخص معلم و آموزش دهنده دیده می شود که عبارتند از: آموزش گفتار، آموزش رفتار و مهمتر از همه آموزش فکر، که برگرفته از اندیشه ناب و پاک اسلام و به امانت گرفته از اولیاء و اوصیا می باشد.

وی افزود: هر سه این شاخص ها در بخش فرهنگ و در امر آموزش و پرورش باید به تربیت و تعالی دانش آموز نهایی گردد تا انسان پرورش یافته درمکتب دینی به مقام بندگی و عبودیت واصل گردد. خداوند رسالت برجسته معلم را در امر تربیت و پرورش قرار داده است. خداوند در قرآن کریم ابتدا به مسئله تربیت اشاره می کند و سپس علم آموزی.

وی در تکمیل صحبت های خود گفت: علم منهای تزکیه حتما به گمراهی کشیده خواهد شد که در جریان سازی فرهنگی بویژه در مجموعه مقدس بسیج به آن خیلی تاکید شده است. ضروری است در تعیین نقشه راه در آموزش و پرورش، دریافتی این مجموعه از قوانین ثابت و ارزشی در دین مبین اسلام در تعیین الگوهای رفتاری و سازمانی بیشتر از قبل بشود. در نکته آخر اشاره می کنیم که در جریان سازی فرهنگی می بایست جهت تغییر در الگوهای رایج بسیج متوجه دو حوزه باشیم ابتدا الگو و سپس خصلت.

مسئول بسیج فرهنگیان فارس خاطر نشان کرد: در جریان سازی فرهنگی سه شاخص است که حتما باید آنرا به شکل ملموس برای دانش آموزان خود قابل لمس داشته باشیم. گفت: ویژگی اول رشد و شکوفایی استعدادهای فطری می باشد که حتی یک استعداد از دانش آموزان در این بین فراموش نشود.

ویژگی دوم ارتقاء حوزه های دانش، بینش و مهارت و ویژگی سوم تربیت سلامت روح و جسم می باشد. در نهایت این سه ویژگی باید به یک اصل مسلم در دین مبین اسلام نهایی گردد و آن حیات طیبه است.

وی در ادامه با بیان همدلی و همزبانی آموزش و پرورش در امر آموزش گفت: اگر بخواهیم یک نگاه بومی و سازمانی در آموزش و پرورش بین دو مجموعه بسیج و مجموعه آموزشی داشته باشیم الزاما باید آن نقطه تلاقی که این دو مجموعه در آن شاخص با هم همدل و همزبان بشوند به یک واژه خواهیم رسید و آن ایجاد نظام تربیتی در مجموعه آموزش و پرورش است. هم اکنون ما در مجموعه آموزشی کشور دارای نظام آموزشی هستیم اما در امر نظام تربیتی یا همان پرورشی فاقد نظام می باشیم و به آن عینیتی که در صحنه اجرایی باید برسد نرسیده است. برای تحقق همدلی و همزبانی باید نظام تربیتی در این مجموعه ایجاد شود.تا هر دو مجموعه (بسیج و آموزش و پرورش) همدل و همزبان شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر عملکرد آموزش و پرورش بخواهد به تولید انسان کامل واصل و نهایی بشود یکسری وظایف به سازمان مربوط می شود و یکسری وظایف به شخص معلم.

اما آنکه به سازمان مربوط می شود باید به گونه ای سازمان یافته نقشه راه خود را پی ریزی کرده باشد تا آموزش و پرورش معلم محور باشد. اما یکسری ویژگی های مربوط به خود شخصیت معلم است اینکه معلم در ذات خود پیش رونده باشد و سپس پیش برنده و دارای ذهن تحلیل گر باشد.و پیوسته به یاد داشته باشد که در امر پرورش خودباور و نه خودمحور.

/انتهای پیام/224224

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: