کد خبر: ۱۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
دخترانی که با عروسک های غربی همبازی می شوند ، دوست دارند مانند عروسکشان جذابیت ظاهری داشته و مورد توجه قرار گیرند

پیام زینب (س) - با اینکه دوران نوجوانی را پشت سر گذاشته ام ، هنوز دیدن دفتر ، جامدادی و کیف مدرسه ی بچه ها مرا به یاد آن دوران می اندازد . یادش به خیر آن موقع که ما ابتدایی بودیم کیفمان ساده بود یا اگر هم بعضی کیف ها رویش عکس بود ، تصویر حیواناتی بود که از شخصیت های کارتونی بودند مثل گوریل انگوریل ، پینوکیو ، تام و جری و ... اما امروز دیگر آن تصاویر روی کیف و لوازم التحریر بچه ها کمتر به چشم می خورد ، بلکه آن ها جای خود را به تصویر دخترانی نیمه عریان و طناز به نام باربی داده اند. در این بخش سعی بر آن داریم که از تاثیرات این عروسک بر شخصیت کودکان بگوییم .

 میل به زیبایی و جلوه گری ، همراه با عواطف و احساسات جوشان دخترانه امتیازات طبیعی و بی بدیلی است که تاثیر گذاری بر روی این قشر را آسان تر می کند . متولیان فرهنگی غرب با استفاده از همین گرایش های غریزی ،  فرهنگ خود را با ابزارهای مدرن ، فریبنده و افسون گر به دختران منتقل می کنند . در این میان عروسک ها به عنوان اسباب بازی های پر جاذبه و با نفوذی که پیا م های فرهنگی را به صورت سهل ، شیرین و دلپذیر انتقال می دهند ، نقش ممتازی بازی می کنند . عروسک بیش از آن که یک اسباب بازی برای ایجاد سرگرمی باشد ، یک کالای فرهنگی موثر است ؛ دخترانی که با عروسک های غربی همبازی می شوند ، دوست دارند مانند عروسکشان جذابیت ظاهری داشته و مورد توجه قرار گیرند ؛ از این رو بسیار بزرگتر از سن واقعی خود رفتار می کنند .

باربی عروسک طناز و ظریف اندام آمریکایی از پیش قراولان این هجمه فرهنگی و از جدی ترین سربازان جنگ نرم است . او به تنهایی توانسته است در نیم قرن گذشته به عنوان یک مدل و الگوی آمریکایی ، دختران بی شماری را از سراسر جهان با خود همراه سازد و آداب ، رسوم و باورهای آمریکایی را ظریفانه به خواست های فرهنگی آنها مبدل سازد .

متأسفانه ایران عزیز نیز از آسیب های این عروسک نیمه عریان آمریکایی مصون نمانده است . برای اینکه از نسبت تاثیر گذاری باربی بر روی دختران و حتی زنان جوان اطلاع یابیم کافی است به هر کدام از آن ها بگوییم : مثل باربی شده ای . در این هنگام است که شاهد ذوق زدگی و خوشحالی آن ها خواهیم بود ، گویی که این جمله آن ها را به آرزویشان پیوند می زند و این خطری است که باید صدای آن را شنید ، چرا که هیچ ملتی را به خاطر غفلت ستایش نمی کنند . 224224/

منبع : باربی ( پژوهشی در عروسک آمریکایی باربی ) ، اکبر مظفری

انتهای متن /سپیده صبح
نام:
ایمیل:
* نظر: