کد خبر: ۲۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۶
مصاحبه با مسئول بسیج جامعه زنان استان فارس/ خاطرات راضیه علیمحمدی از انقلاب

خبرنگار پیام زینب(س) به مناسبت دهه ی مبارک فجر مصاحبه ای با راضیه علیمحمدی مسئول بسیج جامعه زنان استان فارس انجام داده که در ادامه می خوانید:

*حضور بانوان از ابتدای شکل گیری انقلاب در صحنه مبارزه با طاغوت چه تأثیری در پیشبرد انقلاب اسلامی ایران داشت؟

همانطور که امام خمینی گفتند در پیروزی انقلاب اسلامی اگر نقش زنان بیشتر از مردان نبود کمتر هم نبود. در انقلاب اسلامی ایران بانوان علاوه بر این که بخش از اعظمی شرکت کنندگان در تظاهرات ها را تشکیل می دادند بار احساسی و عاطفی این انقلاب را نیز به دوش می کشیدند به طور مثال برخی سرودهای انقلابی از جمله ترانه ی، قسم به فریاد آخر به اشک چشمان مادر، به بانوان بر می گشت.

 بانوان در خانواده راهنمایی، ترغیب و تشویق همسران ، فرزندان و برادران خود را برای حضور در صحنه انقلاب به عهده داشتند. در آن زمان وقتی مردم صبح برای تظاهرات بیرون می آمدند امکان داشت تا شب به منزل برنگردند و مادران سعی می کردند صبحانه ای مقوی برای همسران و فرزندان خود فراهم کنند که بتوانند تا عصر سرپا بایستند، یکی دیگر از وظایف بانوان که برای خود تعریف کرده بودند این بود در زمان تظاهرات پشت درب منازل می ایستادند و به محض این که صدای تیراندازی می آمد درهای منازل را باز می کردند تا مردم انقلابی بتوانند وارد منزل شوند و به دست ساواک نیفتند، بانوان در منازل به مداوای مجروحین می پرداختند و دوباره آن ها را روانه مبارزه می کردند. ملاحظه می کنید که اگر بانوان با فداکاری در میدان انقلاب حضور پیدا نمی کردند شاید انقلاب ما به این شکل به نتیجه نمی رسید.

*بانوان ایرانی با وجود آزادی هایی که به ادعای رژیم پهلوی به دست آورده بودند، چه نیازی به این همه فداکاری داشتند؟

بهتر است در جواب این سؤال بگوییم انقلاب برای بانوان ایران چه کرد؟ در زمان طاغوت بانوان را از لحاظ تحصیلات عالیه اگر در نظر بگیریم، ما هیئت علمی زن یا اصلاً نداشتیم یا به تعدا انگشت شمار داشتیم ولی الان که مقایسه می کنیم، ما دانشگاه هایی داریم که در آن بانوان هم در هیئت علمی هستند و هم در کادر اجرایی و دانشگاه هایی داریم که کاملاً در اختیار بانوان است. در زمان طاغوت از زن به عنوان یک ابزار و وسیله ی تبلیغاتی استفاده می شد و هر زمان که به تبلیغ در موضوعی نیاز بود از بانوان استفاده می کردند. بعد از انقلاب جمله معروف امام که گفتند: از دامن زن، مرد به معراج می رود در زندگی ها ساری و جاری شد.

امروز بانوان ما توانسته اند با حفظ حریم ها در حوزه های مختلف حضور یابند و اثرگذار باشند.یکی از حوزه های حضور فعال بانوان، پزشکی و بیماری های خاص زنان است که در گذشته بانوان ما نیازمند مراجعه به آقایان پزشک بودن ولی امروز بانوان ما خیلی پیشرفت داشته اند و متخصصان زیادی در این زمینه و در سایر زمینه های مورد نیاز جامعه داریم.

*ضرورت حضور زنان مسلمان در صحنه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چیست؟

یکی از بحث ها این است که علی رغم تبلیغاتی که می شود زن مسلمان می تواند با حفظ حریم در همه ی صحنه ها حضور داشته باشد و این یک الگو است برای زنان مسلمان و غیر مسلمان جهان، امروز زنان مسلمان دیگر کشورها از جمله لبنان، فلسطین و ... با الگو گیری از زنان ایرانی در صحنه های راهپیمایی و ... حضور پیدا می کنند و همچنین 7000 زن شهید ایران هم یک الگو برای جهانیان است. مطالبه رهبری از ما الگو بودن و الگوپروری است و مهمترین وظیفه ما هم همین است.

*زنان ایرانی همان گونه که در تحقق انقلاب تأثیر گذار بودن در تحقق اهداف و آرمان های انقلاب هم می توانند نقش آفرین باشند؟

آرمان اصلی ما  این است که ان شاءالله پرچم انقلاب را به دست امام زمان(عج) بسپاریم. و با توجه به احادیث، 50 نفر از 313 نفر مدیران حکومت امام زمان(عج) بانوان هستند، افق پیش روی بانوان ما هم باید همین باشد. زن مسلمان ایرانی باید از خود شروع کند و به خودسازی بپردازد. علاوه بر خودسازی زن مسلمان ایرانی وظیفه منتظر پروری را نیز به عهده دارد. اگر از هم گسیختگی خانوادگی ایجاد شود دشمن به هدف خود نزدیک می شود و می تواند جوانان ما را از معنویت دور کند در نتیجه اولین و ضروری ترین اقدام بانوان در جهت آرمان های انقلاب اسلامی حفظ و تحکیم بنیان خانواده است. در دروران دفاع مقدس مادران فرزندانشان را برای رفتن به جبهه تربیت و آماده می کردند ولی امروز باید مادران فرزندان خود را برای جهاد فرهنگی تربیت کنند.

*خاطرات خود را از دوران انقلاب بگویید.

یکی می گفت این روحانی امام خمینی است، دیگری می گفت نه این روحانی امام خمینی است

 من سخت ترین و سنگین ترین لحظه های انتظار را در زمان ورود امام به ایران دیدم.  در زمان طاغوت به علت این که تلویزیون اسلامی نبود تعداد انگشت شماری از خانواده ها تلویزیون داشتند، ما برای دیدن مراسم ورود امام به منزل یکی از فامیل ها رفتیم، وقتی به آنجا رسیدیم  دیدیدم همه ی اهل محل به آنجا آمده اند برای دیدن امام از تلویزیون، جای سوزن انداختن نبود و نمی شد ما داخل شویم، بالاخره جایی برای خود پیدا کردیم. من از قبل عکس های امام را دیده بودیم و در منزل هم رساله ی ایشان را داشتیم ولی آن روز بودند کسانی که تا به حال عکس امام را هم ندیده بودند و چون روز ورود امام تعداد روحانیون اطراف ایشان زیاد بود، یکی می گفت این روحانی امام خمینی است، دیگری می گفت نه این روحانی امام خمینی است و این یک خاطره ی به یاد ماندنی برای من در آن روز بود.

بگو نفت مال شاه است

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم برای گرفتن نفت در صف می ایستادند، یک روز من هم به همراه برادرم  برای گرفتن نفت رفتم، در جلوی صف پسر بچه ی 6-7 ساله ای بود که 2 گالن به همراه داشت، هر دو را پر کرد و زمانی که کارش تمام شد، یک جیپ متعلق به ژاندارمری آمد کنار صف و ژاندارمی که سوار بر آن بود به طرف پسر بچه رفت و گفت: در گالن ها چیست؟ پسربچه گفت: نفت؛ پرسید نفت مال چه کسی است؟ پسر بچه گفت: مال خودمان؛ ژاندارم گفت: بگو مال شاه است؛ پسر بچه گفت: نه مال خودمان است؛ ژاندارم خیلی عصابی شد و گوش پسر بچه را محکم گرفت و گفت: بگو مال شاه است! پسر بچه هم با لگد زیر گالن های نفت زد و واژگونشان کرد؛ ژاندارم هم او را زد و گفت: زودباش جمعش کن؛ پسر بچه گفت: مگر نمی گویی مال شاه است به شاه بگو بیاید جمعش کند، در نهایت ژاندارم می خواست او را با خود ببرد که مردم مداخله کردند و نگذاشتند او را با خودش ببرد. آن زمان مردم خیلی از ژاندارم ها می ترسیدند و کسی جرأت عبور از جلوی ژاندارمری را نداشت، یادم هست منزل یکی از فامیل هایمان نزدیک ژاندارمری بود و من خیلی می ترسیدیم از جلوی ژاندارمری عبور کنم وقتی می خواستیم به منزل فامیلمان برویم از خیابان عبور می کردیم و از سمت دیگر خیابان می گذشتیم تا چشممان هم به ژاندارمری نیفتد، در آن شرایط وقتی پسر بچه ای این قدر جسارت داشت برای من خیلی جالب بود.   

انتها/224224

نام:
ایمیل:
* نظر: