آخرین اخبار
کد خبر: ۸۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
آشنایی با ایام البیض
اعتکاف یک فریضه الهی است که همه ساله با حضور پر شور جوانان برگزار می شود
به گزارش تنویر، اعتکاف فریضه ای ست که همه ساله افراد زیادی در آن حضور می یابند بد نیست که با احکام اعتکاف آشنا شویم.

تعريف اعتكاف

1-اعتكاف، در لغت‏ به معناى توقف در جايى است و در اصطلاح احكام، عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند، با شرايطى كه خواهد آمد.

2-انسان مى ‏تواند، در حال اعتكاف، بنشيند، بايستد، بخوابد، يا راه برود.

اقسام اعتكاف

3-اعتكاف بر دو قسم است، مستحب و واجب، كه در اصل، يك عمل مستحبى است، ولى ممكن است‏ به سببى واجب شود، كه از جمله اسباب وجوب اعتكاف، اين امور است:

نذر، عهد يا قسم، مثلا انسان نذر كند يا با خداى خود عهد كند يا قسم بخورد كه اگر در فلان كار موفق شد، يا از فلان بيمارى شفا پيدا كرد چند روز در مسجد معتكف شود. (در بحثهاى آينده خواهد آمد كه حداقل مدت اعتكاف سه روز است.)

شرط ضمن عقد، مثلا هنگام قرار داد اجاره منزل، صاحب خانه شرط مى‏ كند كه مستاجر هر سال پنج روز در مسجد معتكف شود و مستاجر نيز اين شرط را مى‏ پذيرد.

اجاره، مثلا شخصى اجير مى ‏شود كه با دريافت مزد-يا بدون دريافت مزد-از طرف ميت در مسجد معتكف شود. (مانند نماز استيجارى)

زمان اعتكاف

4-در طول سال در هر زمانى كه انسان بتواند، حداقل سه روز در مسجد بماند و روزه بگيرد صحيح است (تفصيل اين مساله در بحث مدت اعتكاف و روزه اعتكاف خواهد آمد.) ولى بهترين زمان براى اعتكاف ماه مبارك رمضان و در ماه رمضان، دهه آخر آن است.

5-س: آيا اعتكاف نذرى را مى‏ توان در ماه رمضان انجام داد؟

آية الله بهجت: مانعى ندارد.

آية الله مكارم: مانعى ندارد، مگر اينكه نيت او غير ماه رمضان باشد.

آية الله صافى: اگر نذر مطلق يا مقيد به ماه رمضان باشد اشكال ندارد.

6-س: افضل اوقات اعتكاف چه زمانى است؟ آيا ايام البيض ماه رجب فضيلت‏خاصى براى اعتكاف دارد؟ (ايام البيض سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم.)

آية الله مكارم: بهترين اوقات اعتكاف،ماه مبارك رمضان و از همه بهتر دهه آخر آن است.

آية الله بهجت: افضل اوقات ماه رمضان است‏خصوصا در دهه آخر آن و ايام البيض رجب نيز تاكيد شده است.

شرايط اعتكاف

7-در صحت اعتكاف، امورى شرط است كه برخى از آنها مربوط به شخص معتكف و برخى مربوط به خود اعتكاف است كه در اينجا به بيان آن شرايط، و احكام لازم آنها مى‏ پردازيم.

شرايط معتكف:

1-عقل. (از ديوانه صحيح نيست)

2-ايمان. (از غير مؤمن صحيح نيست)

3-قصد قربت. (هر گونه ريا و خود نمايى،اعتكاف را باطل مى‏كند).

4-روزه دارى در ايام اعتكاف.

5-اجازه گرفتن از كسى كه اجازه او لازم است.

شرايط اعتكاف:

1-از سه روز كمتر نباشد. (زمان)

2-در مسجد جامع باشد. (مكان)

3-ادامه ماندن در مسجد و خارج نشدن از آن.

نيت اعتكاف:

8-اعتكاف، همانند ساير عبادات، بايد با نيت و قصد قربت‏ باشد و هر گونه ريا و خود نمايى و قصد غير الهى آن را باطل مى‏ كند.

9-در نيت اعتكاف، قصد وجه شرط نيست، يعنى لازم نيست قصد كند كه اعتكاف واجب است‏يا مستحب.

10-كسى كه بخواهد در نيت اعتكاف، قصد وجه كند، در اعتكاف واجب نيت وجوب و در اعتكاف مستحب، نيت استحباب مى‏ كند و واجب بودن اعتكاف در روز سوم ضررى ندارد، هر چند بهتر است كه از روز سوم نيت وجوب كند.

11-از آغاز تا پايان اعتكاف، بايد با نيت و قصد قربت‏باشد، بنابر اين اگر به همين قصد، اعتكاف را شروع كند صحيح است، همچنين اگر به قصد اينكه فردا معتكف شود به مسجد برود و از اول وقت(طلوع فجر) در آنجا باشد صحيح است.

12-س: زمان نيت اعتكاف چه وقتى مى‏باشد؟ و آيا اول شب مى‏شود نيت كرد؟

آية الله تبريزى: زمان نيت اعتكاف، وقت‏ شروع اعتكاف است كه طلوع فجر مى‏ باشد و با استمرار نيت اول شب هم مانعى ندارد.

13-س: آيا در اعتكاف نيازى به قصد نمودن عبادات ديگر هم هست؟

آية الله صافى: احتياط مستحب است.

آية الله مكارم: قصد عبادت ديگرى در آن شرط نيست.

آية الله بهجت: ظاهرا معتبر است در اعتكاف منضم شدن قصد عبادت ديگرى كه خارج از اوست.

14-س: آيا تجديد نيت در روز سوم اعتكاف مستحب لازم است؟

آية الله صافى: بهتر است كه تجديد نيت وجوب نمايد.

آية الله بهجت: تجديد نيت در روز سوم لازم نيست، گر چه احوط است.

آية الله مكارم: تجديد نيت لازم نيست.

نيابت در اعتكاف:

15-انسان مى‏ تواند اعتكاف را براى خود يا براى ديگرى بجاى آورد. به قسم دوم، اعتكاف نيابتى گفته مى ‏شود.

16-اعتكاف به نيابت ميت‏ بى‏ اشكال است ولى به نيابت از انسان زنده، بنابر احتياط به قصد رجاء، اشكال ندارد. پس به طور خلاصه مى‏ توان در اين بخش اعتكاف را اينگونه تقسيم كرد:

اعتکاف: 1-براى خود

2-براى ديگران:

1-به نيابت از ميت

2-به نيابت از زنده

ياد آورى:

گر چه روزه به نيابت از انسان زنده صحيح نيست ولى روزه گرفتن در اعتكاف مانند نماز براى طواف است كه به تبع عمل ديگر لازم مى‏ شود و هم چنان كه طواف و نماز آن به نيابت زنده‏ ها صحيح است اعتكاف و روزه آن نيز صحيح است.

17-اعتكاف به نيابت از دو يا چند نفر، صحيح نيست، ولى مى‏ تواند اعتكاف را به نيت‏ خود بجا آورد و ثواب آن را به ديگران اهدا كند، خواه يك نفر باشد يا چند نفر، زنده يا مرده.

18-س: آيا اعتكاف را به نيابت از كسى كه مرده است و يا به نيابت از كسى كه زنده است مى‏ توان انجام داد؟

آية الله تبريزى: به نيابت از ميت مانعى ندارد ولى به نيابت از حى[زنده]اشكال دارد.

عدول از نيت اعتكاف:

19-عدول از اعتكافى به اعتكافى ديگر جايز نيست، و فرقى نيست كه هر دو واجب باشد، مثلا از اعتكاف استيجارى (كه براى ديگرى با دريافت مزد انجام مى ‏دهد) به نذرى، يا هر دو مستحب، مثلا از اعتكاف براى خود به اعتكاف نيابتى تبرعى (داوطلبانه و بدون دريافت مزد) يا يكى واجب و ديگرى مستحب، مثلا از ابتدا به نيت اعتكاف نذرى در مسجد مانده و در روز دوم نيت را از نذر به استحباب برگرداند.

20-عدول از نيابت‏شخصى به نيابت از شخص ديگر جايز نيست، مثلا دو روز به نيابت‏ «على‏» معتكف بوده و روز سوم به نيابت از «حسن‏» اعتكاف كند.

21-اگر قصد داشته كه اعتكاف را براى خودش انجام دهد، پس از شروع نمى ‏تواند نيت را برگرداند، و به نيابت از ديگرى به اتمام برساند، هم چنان كه عكس اين نيز جايز نيست.

روزه اعتكاف:

22-انسان، در ايام اعتكاف بايد روزه بگيرد، بنابر اين، كسى كه نمى ‏تواند روزه بگيرد، مانند، مسافر، مريض و زن حايض يا نفساء و كسى كه عمدا روزه نگيرد، اعتكافش صحيح نيست.

23-مسافر و مريض اگر معتكف شوند صحيح نيست ولى زن حايض يا نفساء نه تنها اعتكافش صحيح نيست ‏بلكه به جهت توقف در مسجد گناه كار است.

24-اعتكاف در روز عيد فطر و قربان يا دو روز قبل از عيد به طورى كه روز سوم آن عيد باشد صحيح نيست.

25-لازم نيست كه روزه، مخصوص به اعتكاف باشد، بلكه هر روزه‏اى باشد صحيح است، مثلا در ايام اعتكاف، روزه قضا يا نذرى يا استيجارى بجا آورد.

26-اگر شخصى نذر كند كه در ايام معينى معتكف شود و در همان ايام روزه نذرى يا استيجارى بر عهده او باشد، مى‏ تواند در همان اعتكاف، روزه نذرى يا اجاره‏ اى خود را بجا آورد. ولى اگر نذر اعتكاف بدين گونه بوده است كه روزه براى اعتكاف يا به خاطر اعتكاف باشد، كفايت از روزه نذرى يا اجاره‏اى نمى‏كند.

27-انسان مى ‏تواند نذر كند، در سفر روزه بگيرد و به نظر برخى مراجع معظم تقليد، حتى هنگام سفر هم مى ‏تواند نذر كند كه روزه بگيرد و در اين صورت اعتكافش صحيح است.

به يك استفتاء توجه كنيد:

28-س: آيا در مسافرت مى ‏شود روزه در سفر را نذر كند؟

آيات عظام خامنه‏ اى(مدظله العالی)، سيستانى، بهجت: مى‏ تواند.

آية الله مكارم: اشكال دارد ولى اگر نذر كرد، احتياط آن است كه به نذر خود عمل كند.

آية الله فاضل: خير.

29-س: آيا هر گونه روزه، و لو استيجارى و...براى اعتكاف كافى است؟

آية الله فاضل: خير، بلكه روزه اعتكاف بايد به نيت كسى باشد، كه اعتكاف به نيت او انجام مى ‏گيرد، لذا كفايت روزه استيجارى و غيره براى كسى كه در نيت‏خود اعتكاف نموده محل تامل و اشكال است.

آية الله مكارم: كفايت روزه استيجارى براى اعتكاف مشكل است.

آية الله بهجت: كافى است.

اجازه اعتكاف:

30-اين افراد بدون اجازه، نمى ‏توانند معتكف شوند:

زن بدون اجازه شوهرش، در صورتى كه اعتكاف موجب از بين رفتن حق او باشد، بنابر احتياط واجب  اجازه او لازم است.

فرزند بدون اجازه والدين، در صورتى كه اعتكاف او موجب اذيت و آزار آنان باشد و اگر موجب اذيت و آزار آنان باشد و اگر موجب اذيت و آزار آنها هم نباشد احتياط مستحب  است اجازه بگيرد.

كسى كه در استخدام ديگرى است، مانند برخى از كارگران و كارمندان، در صورتى كه قرار داد اجاره به گونه‏ اى است كه منفعت اعتكاف را نيز در بر مى ‏گيرد، يعنى اعتكاف با عمل به اجاره منافات دارد.

31-در اعتكاف، بلوغ شرط نيست، بنابر اين اگر كودك مميز معتكف شود، صحيح است.

مدت اعتكاف:

32-مدت اعتكاف حداقل سه روز است و در كمتر از آن صحيح نيست ولى در زياده حدى ندارد.ولى اگر پنج روز معتكف شود، روز ششم را نيز واجب است ‏بماند، بلكه بنابر احتياط واجب، هر گاه دو روز اضافه كرد، روز سومش هم بايد بماند، پس اگر هشت روز معتكف شد، روز نهم هم واجب است.

33-اين سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب  روز سوم است، بنابر اين اگر بعد از طلوع فجر، و لو با چند دقيقه تاخير به مسجد برسد آن روز جزو اعتكاف به حساب نمى ‏آيد و چنانچه قبل از مغرب روز سوم، اعتكاف را قطع كند، افزون بر آنكه كار حرامى كرده، اعتكاف نيز باطل است.

34-سه روز اعتكاف با شبهاى آن است كه حداقل سه روز و دو شب در وسط است، بنابر اين نمى ‏تواند شب ها را از مسجد خارج شود، يا نذر كند كه سه روز بدون شبها در مسجد معتكف شود.

35-اگر انسان نذر كند كه دو روز معتكف شود نه بيشتر از آن، اين گونه نذر باطل است ولى اگر مقيد نكرده كه بيشتر نباشد نذر صحيح است و واجب است كه روز سوم را نيز بماند.

36-س: منظور از روز در اعتكاف چيست؟

آيات عظام تبريزى، بهجت، مكارم: منظور از روز طلوع فجر است تا غروب آفتاب چنانچه در احكام نماز ذكر شده است.

37-س: اگر كسى نذر كند، سه روز منفصل اعتكاف كند آيا نذرش منعقد مى‏شود؟ نذر اعتكاف كمتر از سه روز چه؟

آية الله بهجت: منعقد نمى ‏شود.

آية الله صافى: الف: منعقد نمى ‏شود ب: اگر مقيد به كمتر از سه روز باشد منعقد نمى ‏شود.

38-س: آيا بيشتر از سه روز مى‏ توان اعتكاف كرد به طورى كه آن زياده، قسمتى از يك روز يا قسمتى از يك شب باشد.

آية الله تبريزى: مانعى ندارد.

39-س: كسى كه پنج روز در اعتكاف بوده: آيا روز ششم بر او واجب است؟

آية الله تبريزى: واجب است.

مكان اعتكاف:

40-اعتكاف تنها در مسجد صحيح است، بنابر اين اگر كسى در خانه خود يا در تكيه، يا حسينيه يا در حرم معتكف شود صحيح نيست و از مساجد نيز تنها در اين مساجد، اعتكاف صحيح است.

مسجد الحرام

مسجد النبى صلى الله عليه و آله

مسجد جامع كوفه

مسجد بصره

و به قصد رجاء (يعنى به نيت مطلوب بودن و به اميد پاداش و ثواب) مى‏ توان در مسجد جامع هر شهر معتكف شد.

41-در اين مساله فرقى بين مردان و زنان نيست، بنابر اين اگر دختران و بانوان بخواهند معتكف شوند، بايد در يكى از همين مساجد باشد.

42-س: آيا اعتكاف در غير مساجد جامع، مثل نمازخانه دانشگاه‏ ها رجاء اشكال دارد يا نه؟ در صورت صحت، آيا احكام اعتكاف، از قبيل ترك محرمات جارى مى ‏شود يا خير؟

آية الله خامنه‏ اى(مدظله العالی): رجاء اشكالى ندارد.

آية الله بهجت: ظاهرا جايز نيست و احكام اعتكاف را ندارد.

آية الله فاضل: اعتكاف در مسجد جامع رجاء صحيح است و در غير از مساجد جامع جايز نيست.

آية الله سيستانى: مشروع نيست و احكام آن را ندارد.

آية الله مكارم: اعتكاف بايد فقط در مساجد جامع باشد و منظور از مسجد جامع مسجدى است كه قشرهاى مختلف شهر در آن شركت كنند.

آية الله تبريزى: اعتكاف بايد در مسجد جامع شهر باشد و اعتكاف در غير مساجد جامع صحيح نيست.

43-س: آيا انسان مى‏تواند نذر كند كه در شهر ديگرى معتكف شود؟

آية الله تبريزى: مانعى ندارد، بايد روزه‏اش در آنجا صحيح باشد و نذر اعتكاف در شهر ديگر، نذر روزه نيست.

44-اگر در يك شهر، دو يا چند مسجد جامع وجود داشته باشد، در هر كدام كه بخواهد مى‏ تواند معتكف شود.

45-اگر جاى خاصى از مسجد را براى اعتكاف خود مشخص كند، چنين قصدى لغو است، و لازم نيست‏ حتما در آنجا معتكف شود.

46-اگر معتكف جنب شود و با حال جنابت در مسجد بماند اعتكاف او باطل است. چون توقف او در مسجد، حرام است.

 47-اگر جاى شخص ديگرى را غصب كند، يا عمدا بر فرش غصبى بنشيند، هر چند گناه كرده است ولى اعتكافش باطل نيست.

48-اگر كسى از روى فراموشى يا جهل به مساله، بر فرش غصبى بنشيند، اعتكاف باطل نيست.

49-س: اگر جاى كسى را كه معتكف بوده غصب كند، فرموده‏ اند اعتكاف او باطل است، حال اگر جاهل بود يا عامد بود و حال پشيمان شده و جاى خود را عوض كند، اعتكاف او صحيح است‏ يا خير؟ در صورت عمد آيا كفاره دارد يا خير؟

آية الله بهجت: در فرض مذكور اعتكاف او صحيح است و در صورت بطلان كفاره ندارد.

آية الله خامنه‏ اى(مدظله العالی): اعتكاف صحيح است و كفاره هم ندارد.

آية الله سيستانى: عمدا هم اگر باشد اعتكاف صحيح است.

آية الله فاضل: على اى حال اعتكاف صحيح است.

آية الله مكارم: اگر جاهل به موضوع باشد، اعتكافش صحيح است ولى اگر غصب بودن را مى ‏دانسته و حكم اعتكاف را نمى ‏دانسته، اعتكاف او صحيح نيست و توبه در اينجا مشكل را حل نمى‏كند.

آية الله تبريزى: چنانچه غافل بوده اعتكافش صحيح است و اگر جاهل متردد بوده يا عامد بوده اعتكافش صحيح نيست. لكن كفاره ندارد.

50-س: اگر كسى را كه زودتر از او در مسجد رفته، بيرون كند و جايش را بگيرد، اعتكافش صحيح است‏ يا نه؟

آية الله صافى گلپايگانى: بنابر احتياط، اعتكاف او باطل مى ‏شود، بايد اگر اتمام اعتكاف بر او واجب شده، آن را تمام نمايد و اگر اعاده آن، واجب است، پس از اتمام اعاده نمايد.

آية الله بهجت: اگر مكان منحصر به آنجا باشد بنابر اقوى اعتكافش باطل است.

آية الله مكارم: خالى از اشكال نيست.

آية الله فاضل: بلى اعتكاف او صحيح است و بطلان آن محل منع است.

51-س: آيا گذاشتن وسائل يا نوشتن نام و امثال آن موجب سبقت در محلى از مسجد مى ‏شود؟

آية الله مكارم: هر گاه به موقع در مسجد حضور يابند بعيد نيست موجب حق سبق باشد.

آية الله بهجت: مى ‏شود.

تعريف مسجد جامع

52-س: تعريف مسجد جامع چيست؟

آية الله گلپايگانى: مسجد جامع مسجدى است كه اغلب اوقات بيشتر از ساير مساجد جمعيت داشته باشد.

آية الله خامنه ‏اى(مدظله العالی): مسجدى كه براى اجتماع زيادى از اهالى آنجا ساخته شده و اختصاص به گروه خاصى يا اهالى محله‏ اى نداشته باشد؟

53-س: مسجد جامعى در شهرى ساخته شده، بعد از آن، مسجد بسيارى بزرگترى ساخته شده و آن نيز مسجد جامع معروف گشته، كداميك از اين دو مسجد، شرعا مسجد جامع مى ‏باشد، و ملاك در تعيين مسجد جامع چيست، با توجه به اينكه گاهى در اين مسجد نماز جمعه خوانده مى ‏شود و گاهى در آن و حكم اعتكاف در اين دو مسجد چيست؟

آية الله خويى: در صدق جامع بودن مسجد شرط نيست كه تنها يك مسجد باشد، پس تعدد مسجد جامع در يك شهر ضررى نمى ‏زند و اعتكاف در هر دو صحيح است، اگر جامع ناميده شود و اقامه نماز جمعه دخلى در موضوع ندارد.

54-جامع بودن مسجد را از اين راهها مى ‏توان فهميد:

خود انسان يقين كند.

به طورى بين مردم مشهور باشد كه جامع بودن آن معلوم شود.

دو نفر عادل بگويند.

و چنانچه دو نفر در جامع بودن مسجدى اختلاف داشته باشند، با حكم حاكم نيز معلوم مى ‏شود.

55-اگر انسان در جايى به اعتقاد اينكه مسجد جامع است معتكف شود، بعدا معلوم شود مسجد نيست (مثلا تكيه يا حسينيه است)يا مسجد جامع نيست، اعتكاف باطل است.

حدود مسجد

56-پشت‏ بام و سرداب و محراب مسجد، و هر چه به سبب توسعه مسجد آن افزوده شده جزو مسجد به حساب مى ‏آيد، مگر آنكه بدانيم، جزو مسجد نيست.

[در صورت شك، چنين جاهايى، حكم مسجد را دارد.]

57-به جز سه مكانى كه در مساله قبل گفته شد، جايى را كه انسان نداند جزو مسجد است‏يا از متعلقات آن، (مثل حياط مسجد) حكم مسجد را ندارد و اعتكاف در آنجا صحيح نيست.

58-س: مسجدى كه علاوه بر شبستان، داراى حياط و صحن و راهرو است و در عرف همه آنها را مسجد مى ‏خوانند، آيا احكام مسجد بر آنها جارى است‏يا نه، و در صورتى كه قصد بانى معلوم نباشد، ساختن مستراح و امثال آن در يك طرف آن صحن چه صورت دارد، دليل و قرينه بر عدم مسجديت لازم است‏ يا نه؟

آية الله گلپايگانى: با شك در آنكه صحن را جزء مسجد قرار داده، اگر اماره ‏اى (علامت، نشانه‏اى) بر مسجد بودن نباشد، محكوم به مسجديت نيست، و اماره بر عدم،لازم نيست.

اعتكاف در دو مسجد

59-يك اعتكاف بايد در يك مسجد باشد، پس اعتكاف در دو مسجد كه بخشى از وقت را در يكى و بخشى از آن را در ديگرى بماند صحيح نيست، خواه آن دو مسجد، متصل  به هم باشند يا جداى از هم، آرى اگر به گونه ‏اى وصل به يكديگر باشد، كه يك مسجد شمرده شود، صحيح است.

60-اگر در مسجد معتكف شود ولى مانعى از ادامه ماندن در آن مسجد پيش آيد، اعتكاف باطل است و چنانچه آن اعتكاف، واجب باشد، بايد در مسجدى ديگر و اگر مانع بر طرف شد، در همان مسجد، بار ديگر معتكف شود، يا قضا كند.

61-اعتكافى را كه به سبب پيش آمدن مانع به هم خورده است، نمى‏ توان پس از آنكه مانع بر طرف شد، ادامه دهد.چه در آن مسجد يا مسجد ديگر، بنابر اين اگر پس از يك روز اعتكاف در مسجد، مانع پيش آمد، نمى ‏تواند به مسجد ديگرى برود و بقيه ايام را در آن مسجد بماند، يا بعد از آنكه مانع بر طرف شد، برگردد و بقيه را در همان مسجد بماند.

خروج از مسجد:

62-در موارد ذيل معتكف مى‏ تواند از مسجد خارج شود:

براى گواهى دادن در دادگاه.

براى تشييع جنازه، در صورتى كه ميت‏ يك نحو وابستگى به معتكف داشته باشد به طورى كه شركت در تشييع جنازه او از ضرورت هاى عرفى او به حساب آيد.

و براى انجام ساير كارهاى ضرورى عرفى يا شرعى، خواه واجب باشد يا مستحب، مربوط به امور دنيوى باشد يا اخروى ولى مصلحتى در آن نهفته باشد.

63-و در اين موارد، بر معتكف واجب است از مسجد خارج شود:

براى انجام غسل جنابت.

براى پرداخت طلب ديگران، در صورتى كه نتواند در مسجد آن را بپردازد.

 براى انجام كار واجب ديگرى كه لازم باشد از مسجد خارج شود.

64-كسى كه خارج شدن از مسجد بر او واجب شده باشد ولى تخلف كند و خارج نشود، هر چند گناه كرده است ولى اعتكاف باطل نيست، مگر كسى كه با حال جنابت در مسجد توقف كند.

65-اگر به جهت ضرورت از مسجد خارج شد، اين امور را بايد مراعات كند:

بيش از مقدار ضرورت و نياز بيرون مسجد نماند.

در صورت امكان زير سايه ننشيند.

بلكه مطلقا ننشيند، مگر در حال ضرورت.

بنابر اين احتياط واجب نزديكترين راه را انتخاب كند.

66-اگر به جهت ضرورت از مسجد خارج شود و به قدرى طول بكشد كه صورت اعتكاف بر هم بخورد، اعتكاف باطل است.

67-اگر به سبب فراموشى از مسجد خارج شود، اعتكافش باطل نيست.

68-س: اگر كسى از روى فراموشى محل اعتكاف را ترك كند، اعتكافش چه حكمى دارد؟

آية الله تبريزى: ظاهر اين است كه اعتكافش باطل مى‏ شود.

69-س: در چه مواردى خروج از مسجد مبطل اعتكاف است؟ و در چه مواردى مبطل نيست؟

آية الله صافى: اگر عمدا و اختيارا بدون ضرورت عقلى يا شرعى يا عادى خارج شود، اعتكاف باطل مى ‏شود و اگر براى امورى كه ذكر شد بيرون رود يا او را اكراه بر بيرون رفتن نمايند باطل نمى ‏شود، ولى اگر نسيانا از راه فراموشى بيرون رفت اگر اتمام آن واجب شده باشد، تمام كند و اگر اعاده واجب باشد اعاده نمايد.

آية الله بهجت: خروج از مسجد با عمد و اختيار مبطل است.

آية الله مكارم: عمدا و اختيارا نبايد از مسجد خارج شود ولى در مواردى كه ضرورت شرعى يا عرفى داشته باشد مانعى ندارد، مانند بيرون رفتن براى قضاى حاجت و غسل جنابت و مانند آن يا امثال تشييع جنازه نزديكانى كه اگر در آن شركت نكند امر شايسته‏ اى نيست.

70-س: در مواردى كه مى‏توان از مسجد خارج شد آيا مى‏ توان نشست‏ يا در سايه رفت‏ يا در جماعت‏ حاضر شد؟

آية الله صافى: جواز بيرون رفتن براى جماعت مورد اشكال است.

71-س: خارج شدن معتكف از مسجد در موارد ذيل چه حكمى دارد؟

الف: براى وضو و غسل مستحبى و مسواك زدن.

ب: جهت تلفن زدن به خانواده در موارد غير ضرورى و امور متعارف.

ج: جهت ديدار با خانواده در بيرون و در حياط.

امام خامنه ای(مدظله العالی):

الف-جايز است اما زياد معطل نشود.

ب-در موارد ضرورى اشكالى ندارد و در موارد غير ضرورى اگر امور مستحبى را در بر بگيرد و طول هم نكشد اشكالى ندارد.

ج-در بعضى موارد اشكالى ندارد، مثل رسيدگى امور خانواده و ديدن فرزندان كه عدم ديدار باعث مفسده و اشكالاتى مى ‏شود.

آية الله بهجت: ضابطه كلى در موارد جواز خروج نيست، هر كارى كه خروج براى آن عقلا يا شرعا يا عادتا لازم است از امور واجبه باشد يا راجحه چه متعلق به امور دنيا باشد يا امور آخرت ولى بايد اقرب طرق را مراعات نمايد و اقتصار كند بر مقدار حاجت و ضرورت، البته خروج هم به قدرى طول نكشد كه محو صورت اعتكاف شود.

آية الله سيستانى: به احتياط واجب جايز نيست، مگر در مورد حاجت ضرورى باشد.

آية الله تبريزى: خارج شدن معتكف از مسجد در موارد مذكور جايز نيست.

آية الله فاضل: مانعى ندارد، ولى تلاش كنند اين امور با سرعت انجام شده و هر چه سريعتر به مسجد بر گردند.

آية الله مكارم: الف-براى وضو و غسل مستحبى اشكالى ندارد و براى مسواك كه مقدمه آن باشد نيز اشكالى ندارد.

ب-اشكال ندارد.

ج-اشكال دارد.

محرمات اعتكاف

72-آنچه بر معتكف حرام است‏ به طور اجمال بدين شرح است:

استفاده از عطريات و گياهان خوشبو

خريد و فروش

مجادله

استفاده شهوانى از جنس مخالف

استمناء (يعنى انسان با خود كارى كند كه از او منى بيرون آيد.)

توضيح محرمات اعتكاف

73-بوئيدن عطريات و گياهان خوشبو براى كسى كه از آن لذت مى‏ برد در حال اعتكاف حرام است، پس براى كسى كه حس بويايى ندارد اشكال ندارد.

74-در حال اعتكاف، خريد و فروش و بنابر احتياط واجب، هر نوع داد و ستدى، مانند اجاره و مضاربه حرام است.

75-هر چند داد و ستد در حال اعتكاف حرام است، ولى باطل كننده اعتكاف نيست.

76-اشتغال به امور دنيوى، مانند خياطى، نساجى نقاشى، مطالعه و امثال آن اشكال ندارد.

77-در حال اعتكاف مجادله در امور دنيوى و دينى در صورتى كه به قصد غلبه بر طرف مقابل و اظهار فضيلت و برترى باشد حرام است، اما اگر به قصد اظهار حق و بازداشتن طرف از طريق باطل باشد نه تنها حرام نيست، بلكه از افضل طاعات و عبادات است.

78-هر گونه استفاده شهوانى از جنس مخالف، نظير لمس، بوسه و آميزش حرام است و فرقى در اين مساله بين زن و مرد نمى‏ باشد.

79-در حال اعتكاف نگاه از روى شهوت به همسر خود اشكال ندارد، هر چند احتياط مستحب ترك آن است.

80-استمناء نيز بنابر احتياط واجب از محرمات اعتكاف شمرده شده است، هر چند از راه حلال آن، مانند بازى با همسر باشد. گر چه استمناء حرام در هر حال حرام و از گناهان بزرگ است ولى در حال اعتكاف گناهى بزرگتر است.

81-معتكف بايد روزها را روزه ‏دار باشد و از هر كارى كه روزه را باطل مى ‏كند، پرهيز كند و هر آنچه روزه را باطل مى‏ كند، اعتكاف را نيز باطل مى‏ كند.

82-اگر معتكف جماع كند اعتكافش باطل است ولى اگر يكى ديگر از محرمات را مرتكب شود، احكام مفصلى دارد كه در بحث‏ «قضا و كفاره اعتكاف‏» خواهد آمد.

83-بر معتكف واجب نيست از كارهايى كه بر محرم حرام است، مثل پوشيدن لباس دوخته و كندن مو از بدن و نگاه در آينه پرهيز كند، هر چند احتياط مستحب است.

84-بجز مبطلات روزه، ساير محرمات، اختصاص به روز نداد، بلكه در شب نيز بايد از آنها پرهيز كند.

85-س: عطر و گلاب زدن يا بو كردن عطر و گلاب اعتكاف را باطل مى ‏كند يا خير؟

آية الله تبريزى: استعمال عطر و گلاب چنانچه مستلزم بو كردن آن باشد، هر چند بر معتكف حرام است لاكن بطلان اعتكاف از جهت آن محل اشكال است و اگر معتكف در روز سوم اين كار را كرده بايد اعتكافش را تمام كند.

آية الله سيستانى: بو كردن آنها اعتكاف را باطل مى ‏كند.

آية الله بهجت: اگر با تلذذ باشد بنابر احتياط باطل مى ‏شود و احتياط واجب در صورت وجوب اعتكاف [آن است كه] آن را تمام كند و سپس قضا نمايد.

86-س: آيا در صورت نياز مى ‏تواند خريد و فروش نمايد؟ آيا توكيل يا نقل به غير بيع لازم است (يعنى به شخص ديگرى وكالت دهد تا از طرف او خريد و فروش كند يا به غير خريد و فروش،مثلا با قرض يا بخشش نقل و انتقال كنند.)؟

آية الله مكارم: در صورت عدم امكان توكيل يا نقل به غير بيع اشكالى ندارد.

آية الله بهجت: در صورت اضطرار براى حاجت‏ خودش مانعى ندارد.

87-س: ارتكاب سهوى محرمات اعتكاف چه حكمى دارد؟

آية الله فاضل لنكرانى: ارتكاب سهوى سائر محرمات غير از جماع ضرورى به اعتكاف نمى ‏زند.

آية الله مكارم: خالى از اشكال نيست.

آية الله بهجت: ارتكاب سهوى، حرام و مبطل نيست.

قطع اعتكاف

88-براى شناخت‏ حكم قطع اعتكاف بايد اقسام آن را شناخت.

اقسام اعتكاف:

واجب معين: پس از شروع قطع آن جايز نيست.

واجب موسع : پس از تكميل دو روز، قطع آن جايز نيست.

مستحب: پس از تكميل دو روز، قطع آن جايز نيست.

توضيح:

اگر اعتكاف، واجب معين باشد، يعنى وقت مشخص داشته باشد، مثلا نذر كند از 21 تا 26 ماه رمضان در مسجد معتكف شود، همين كه اعتكاف را شروع كرد اتمام آن واجب و قطع آن غير جايز است.

و اگر اعتكاف، واجب موسع باشد، يعنى وقت آن وسعت دارد، مثلا نذر كرده باشد كه امسال، يا در اين ماه سه روز معتكف شود، يا اعتكاف مستحب باشد، تا قبل از تكميل دو روز مى ‏تواند آن را رها كند، مثلا در روز اول، شب اول يا روز دوم، ولى اگر اعتكاف را رها نكرد و در مسجد ماند تا غروب روز سوم در اين صورت، بر او واجب است كه اعتكاف را كامل كند و روز سوم را بماند.

89-انسان مى ‏تواند از آغاز، هنگام نيت، شرط كند كه اگر مشكلى پيش آمد-مثلا بگويد اگر هوا سرد شد-اعتكاف را رها مى‏ كنم، در صورت پيش آمدن مانع، رها كردن اعتكاف اشكال ندارد، حتى در روز سوم.

90-در اعتكاف نذرى، انسان مى‏ تواند هنگام خواندن صيغه نذر شرط كند كه اگر مانعى پيش آمد اعتكافم را رها كنم.

91-س: آيا معتكف مى ‏تواند به هنگام نيت اعتكاف شرط كند كه هر زمان خواست از اعتكاف خود رجوع كند؟ اگر بعد از نيت‏ حكم شرط خود را ساقط نمود، آيا شرط او ساقط مى‏ شود يا خير؟

آية الله تبريزى: مى ‏تواند شرط كند و با اسقاط ساقط نمى ‏شود.

92-س: اگر شرط رجوع در وقت نذر كردن براى اعتكاف باشد چه حكمى دارد؟

آية الله تبريزى: مثل شرط كردن در زمان نيت اعتكاف است و چنانچه اعتكاف را به عنوان وفاء به نذر مزبور انجام دهد، حتى در روز سوم مى‏ تواند رجوع كند.

قضاء و كفاره اعتكاف

قضاء

93-اگر در حال اعتكاف جماع كند-عمدا باشد يا سهوا  پس اگر اعتكاف، واجب معين باشد، بايد قضاى آن را بجا آورد. و اگر واجب غير معين باشد، بايد آن را از سر بگيرد.

94-اگر يكى ديگر از محرمات اعتكاف را سهوا انجام دهد و اعتكاف:

واجب معين باشد: بنابر احتياط واجب بايد اعتكاف را به پايان ببرد و قضاى آن را بجا آورد.

واجب غير معين باشد: اگر در دو روز اول باشد بايد اعتكاف را از سر بگيرد و اگر روز سوم باشد، اعتكاف را به پايان ببرد و از سر بگيرد.

اگر اعتكاف مستحب را بعد از روز دوم باطل كند، بايد  قضاى آن را بجا آورد. ولى اگر قبل از اتمام روز دوم باطل كند، چيزى بر عهده او نيست.

95-واجب نيست قضاى اعتكاف را فورا  بجا آورد، گر چه احتياط مستحب است.

96-س: اگر كسى نذر كند ايام معينى را معتكف باشد و از آن ايام معين تخلف نمايد-يك روز يا بيشتر-آيا قضاء بر او واجب است‏ يا خير؟

آية الله تبريزى: بنابر احتياط، قضاى آن واجب است.

كفاره

97-اگر اعتكاف واجب را با آميزش(جماع) باطل كند، كفاره واجب است و در ساير محرمات كفاره نيست، هر چند احتياط مستحب است.

98-اگر در دو روز اول اعتكاف مستحب آميزش كند و اعتكاف را رها نكند بنابر احتياط واجب كفاره لازم است.

99-كفاره بطلان اعتكاف، مانند كفاره روزه ماه رمضان است، يعنى، بايد:

-دو ماه روزه بگيرد.

-يا به 60 مسكين، طعام بدهد.

-يا يك برده را آزاد كند.

100-احتياط مستحب است  كه اگر ممكن است ‏يك برده آزاد كند و در صورت ناتوانى دو ماه روزه بگيرد و چنانچه نتواند روزه بگيرد، به 60 فقير طعام بدهد.

«و الحمد لله اولا و آخرا»

 

نام:
ایمیل:
* نظر: