کد خبر: ۸۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
«نفوذ» در عرف سیاسی به معنای ورود و تخریب است در این میان ممکن است، تخریب بخشی از هدف نفوذ باشد و یا نتیجه قطعی نفوذ، بنابراین «تخریب» با مقوله نفوذ پیوستگی قطعی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج جامعه زنان فارس به نقل از خبرگزاری فارس، در یکسال اخیر که بحث مذاکرات هسته ای به ایستگاه پایانی خود رسیده و با تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید مشروط رهبر معظم انقلاب اسلامی وارد فاز اجرایی خود گردیده است، آیت الله خامنه ای از برنامه جدید دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی پرده برداشتند که عبارت است از "نفوذ".

اما "نفوذ" چیست و چگونه می تواند اهداف دشمن را در براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی برآورده کند؟ در این مجال بر آن هستیم که به صورت اجمالی به بررسی این مقوله در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخته و با بررسی روش‌های متداول آن، نحوه مقابله با آن را نیز معرفی نمائیم:


1) تعریف نفوذ، اقسام و اهداف دشمن:


«نفوذ» در عرف سیاسی به معنای ورود و تخریب است در این میان ممکن است، تخریب بخشی از هدف نفوذ باشد و یا نتیجه قطعی نفوذ، بنابراین «تخریب» با مقوله نفوذ پیوستگی قطعی دارد. نفوذ و رخنه‌ دارای وجوه مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و... می‌باشد. در این میان رسوخ و نفوذ سیاسی نوعا دارای تاثیراتی سریعتر است و حال آنکه در وجوه فرهنگی، اقتصادی و ...، نفوذ نوعا بصورت بطئی و در طول زمان صورت می‌گیرد. البته هر دو نفوذ در نهایت با هدف «تغییر» دنبال می‌شود.


آنچه طی سال‌های اخیر زمزمه آن در کشور شنیده می‌شود عمدتا نفوذ از نوع سیاسی است اگرچه در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی نیز تلاش هر روزه دشمن وجود دارد.


در بخش سیاسی، نفوذ عمدتا در سه موضوع دنبال می‌شود: الف) نفوذ در ادراک سیاسی ب) نفوذ در متولیان امور ج) نفوذ در شبکه تصمیم‌گیری سیاسی کشور.


رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تاریخ 1394/06/25 با هشدار نسبت به این مساله، فرمودند "نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری، و اگر نشد تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریّتی یک کشور تحت‌تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن‌وقت همه‌ی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده‌ی مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور میشوند. وقتی یک کشوری تحت نفوذ سیاسی قرار گرفت، حرکت آن کشور، جهت‌گیری آن کشور در دستگاه‌های مدیریّتی، بر طبق اراده‌ی آنها است؛ آنها هم همین را میخواهند. آنها دوست نمیدارند که یک نفر از خودشان را بر یک کشوری مسلّط بکنند"


برای درک بهتر این مساله مصداقی را که می توان در اینجا ذکر کرد،استعمار هند توسط انگلیس می باشد. در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 در هند دولت انگلیس با سرکار آوردن یک فرد هندی که طبق امیال و خواسته های آنجا عمل می کرد، به راحتی توانستند ثروت این کشور بزرگ و پهناور را به یغما برده و مردم آنجا را به خاک سیاه بنشانند. در حالی که اگر یک نفر از انگلیس رئیس هند بود. این مساله امکان‌پذیر نبود و آنها فهمیدند که برای آنها بهتر این است که از خود آن ملّت کسانی در رأس آن کشور باشند که مثل آنها فکر کنند، مثل آنها اراده کنند، مثل آنها و بر طبق مصالح آنها تصمیم بگیرند.


در بخش فرهنگی دشمن سعی میکند در زمینه‌ی فرهنگی، باورهای جامعه را دگرگون کند و آن باورهایی را که توانسته این جامعه را سرِپا نگه دارد جابه‌جا و در آنها خدشه وارد کند.


نفوذ فرهنگی امروز با روش‌های مختلف و با استفاده از ابزار نوین و بمباران تبلیغاتی انجام می گیرد که شبکه های اجتماعی و ماهواره ای امروزه از ابزار مهم دشمن در هجمه به باورهای دینی مردم می باشد.


در بخش اقتصادی نیز دشمن سعی دارد تا با تحمیل نظرات و سیاست‌ها و یا نفوذ افراد سرمایه دار وابسته به خود بر کشور هدف، در لحظه موعد با هدف انهدام شریان‌های اقتصادی آن کشور به اهداف خود دسترسی پیدا کند.


بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در 1394/06/25 با هشدار نسبت به این مساله فرمودند: "آنجاهایی که نفوذ اقتصادی کردند، آنجاهایی که توانستند خودشان را بر اقتصاد کشورها و ملّتها مثل یک بختکی(12) سوار بکنند، پدر آن کشورها درآمد. اینجا ده پانزده سال قبل از این، رئیس یکی از همین کشورهایی که جزو کشورهای پیشرفته‌ی منطقه‌ی ما بود، در سفری که به تهران داشت و پیش ما آمد به من گفت آقا ما به خاطر نفوذ اقتصادی در ظرف یک شب تبدیل شدیم به فقیر، به گدا؛ راست میگفت. فلان سرمایه‌دار، به‌خاطر فلان خصوصیّت اراده میکند این کشور را به زانو دربیاورد: سرمایه‌ی خودش را میکشد بیرون یا تصرّفاتی میکند که اقتصاد آن کشور به زانو دربیاید."


2)نقاط آماج دشمن در مساله نفوذ:


به طور کلی مسئولان، مردم و نخبگان آماج اصلی نفوذ هستند که برای هرکدام از آنها از سوی دشمن برنامه ریزی انجام گرفته است تا بتوانند از این طریق نسبت به جذب یا بازی در زمین طراحی شده توسط خود اقدام کنند.


3)ابزارهای مورد استفاده دشمن برای نفوذ:


الف) ایجاد رابطه با کشورهای هدف در عرف سیاسی بین الملل امروز سفارت خانه های کشورهای غربی مانند انگلیس و آمریکا نقش مهمی در پیگیری اهداف کشورهای متبوع خود در سایر کشورها دارند و بارها مشخص گردیده است که اساس ناآرامی‌ها و اغتشاشات در یک کشور، ریشه در سفارتخانه ها دارد.


کشورهایی چون آمریکا و انگلیس به سفارتخانه های خود همچون یک پایگاه نگاه می کنند که بوسیله آن می توانند در رفت و آمد آزاد و بی‌دغدغه‌ی مأموران جاسوسی و مأموران اطلاعاتی و ارتباطات نا مشروع آنها با عناصر سفله و مزدور و کسانی که حاضرند خودشان را به دشمن بفروشند، تسهیل بنمایند.


ب) ترویج فرهنگ منحط غربی که از مصادیق بارز آن می توان به رواج روابط غیر اخلاقی لجام گسیخته و مصرف گرائی اشاره کرد.


پ)ایجاد خلل در باورهای دینی-انقلابی


یک تحلیل عمیق که محصول تجارب بیست‌ساله‌ی نظریه‌پردازان سیاسی بیگانه است همه‌ی دشمنان ایران اسلامی را به این نتیجه رسانیده است که راه سلطه بر ارکان جمهوری اسلامی و رخنه در پایه‌های استوار این نظام شامخ، منحصراً سست کردن ایمان دینی نسل جوان، سست کردن پیوند فکری و عاطفی آنان با کانونهای اصلی نظام، سست کردن انگیزه‌های آموزشی و پرورشی آنها است.


4) راه های سد کردن، مقابله و جلوگیری از نفوذ دشمن:


در مساله مقابله با مقوله "نفوذ" اقشار مختلف وظائف متفاوتی دارند که در ذیل به آن می پردازیم:


الف) مردم: هوشیاری در برابر برنامه های دشمن، حفظ وحدت ملی-اسلامی، تعمیق بخشیدن به معارف دینی، حضور در عرصه های مختلف پشتیبانی از جمهوری اسلامی


ب)مسئولان و دستگاه های مختلف: پیگیری تحقق اقتصاد مقاومتی، حساسیت در برابر رخنه های فرهنگی-اقتصادی امنیتی، حفظ استقلال کشور، هوشیاری در برابر حربه های دشمن برای ایجاد اختلاف در میان مسئولان با استفاده از ابزای چون حمایت از یک گروه و هجمه به یک گروه دیگر که در این موارد باید با ابراز برائت از حمایت دشمن آنها را ناکام گذاشت،


آنچه در پایان باید بر آن تاکید کنیم این است که دشمن درصدد نفوذ است. هر پنجره‌ای پیدا کند، وارد خواهد شد. بر اساس سخنان منتشره مسئولان غربی و برنامه های اعلام شده توسط اندیشکده های غربی، دشمن، امنیت ملی ما را هدف گرفته است و با توجه به اینکه اگر امنیت ملی نباشد هیچ دولتی نمیتواند کار کند. وقتی که هرج و مرج و ناامنی باشد، هیچ مشکلی از مشکلات مملکت حل نخواهد شد؛ نه اقتصاد مردم، نه فرهنگ مردم، نه مسائل اجتماعی مردم، نه مسائل سیاسی مردم. وقتی امنیت نبود، همه اینها از بین خواهد رفت و این مساله نشان می دهد که مسئولان ما می توانند با حفظ هوشیاری و مقابله با این حربه جدید دشمن در جنگ تمام عیار با جمهوری اسلامی، باز هم آنها را ناکام گذاشته و کشتی انقلاب اسلامی را به ساحل امن و نجات برسانند ان شاءالله


انتها

نام:
ایمیل:
* نظر: