آخرین اخبار
کد خبر: ۸۷۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۱
کارشناس مسائل سیاسی تشریح کرد
رضا عابدی گناباد گفت: شخص گولن معتقد به اسلام اجتماعی از نوع سکولار است و اسلام رحمانی که در بعضی جریانهای غربگرای داخلی ایران از آن استفاده می‌شود را می‌توان در مواردی برگرفته از این جنبش سکولار دانست.
به گزارش تنویر و به نقل از خبرگزاری تسنیم رضا عابدی گناباد کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ، با توجه به کودتای اخیر در ترکیه گفت: ساختار ترکیه کنونی و شرایط کودتای اخیر با کودتای  28فوریه 1997م که علیه نخست وزیر این کشور یعنی اربکان انجام‌ شد، بسیار متفاوت است.

 **عدم حمایت جامعه بین‌المللی

وی با اشاره به ناکامی این کودتا تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی شکست این کودتا عدم پشتیبانی جامعه بین‌المللی است. جامعه بین‌المللی در دوره کنونی، کودتا را به عنوان یک تحول نمی‌پذیرد و وجود دموکراسی ظاهری در ترکیه مانع از آن می‌شود که کشورها از کودتای اخیر حمایت کنند.

 **دودستگی میان نظامیان ارتش

این تحلیلگر مسائل ترکیه با اشاره به فضای داخلی ترکیه، ادامه داد:  بسیاری از نظامیان ارتش ترکیه بعد از سال 2010 میلادی خلع درجه، محاکمه یا بازداشت شدند. حزب عدالت و توسعه به کمک دستگاه اطلاعات و امنیت ترکیه(میت) توانست  بر ارتش و نگاههای تند سکولار و لائیک نظامیان سنتی ضربات سنگینی وارد کند که این امر باعث شکل‌گیری نوعی محافظه‌کاری و دودستگی میان نظامیان شد. در کودتای اخیر این دودستگی کاملا مشهود است.

**وجود دموکراسی و تنفر مردم از کودتا

وی افزود: گسترش فضای به اصطلاح دموکراسی موجب شده که افکار عمومی کودتا را نپذیرد و به خیابان آمدن مردم به دلیل حمایت از اردوغان نبود بلکه تنفر آنها از تحولاتی مانند کودتا در این مسئله وجود داشت.

 **عدم همراهی جریانهای مخالف اردوغان با کودتاچیان

عابدی‌گناباد عدم همراهی جریان معارض اردوغان در کودتا را از عوامل ناکامی این کودتا برشمرد و گفت: در کودتایی که در زمان نجم الدین اربکان اتفاق افتاد علاوه بر حمایت گسترده نظامی، بخشهای سیاسی و اقتصادی نیز با کودتا همراه شدند اما در کودتای اخیر نه تنها بخشهای سیاسی و اقتصادی دخالت نداشتند بلکه در حوزه نظامی مقامات عالی رتبه ارتش نقش نداشتند.

** اسلام رحمانی غربگرایان ایرانی برگرفته از اسلام رحمانی گولن در ترکیه است

وی درباره ارتباط این کودتا با فتح‌الله گولن اظهار کرد: گولن جنبشی به اصطلاح مذهبی را نمایندگی کرده و این مسئله در دایره علوم دینی اهل سنت تعریف می‌شود. این جنبش دارای موسسات متعددی در کشورهای مختلف جهان است. خود شخص گولن معتقد به اسلام اجتماعی از نوع سکولار است و اسلام رحمانی که در بعضی جریانهای غربگرای داخلی ایران از آن استفاده می‌شود را می‌توان در مواردی برگرفته از این جنبش سکولار دانست.

 ** گولن و تهدیدی برای اردوغان

عابدی گناباد به ارتباط اردوغان و گولن اشاره کرد و گفت: در سال 2010 و پس از آن میان اردوغان و جنبش گولن ارتباطات گسترده‌ای به وجود آمد که البته رگه‌هایی از عقاید این جنبش در افکار اردوغان وجود دارد. اعتقاد به اسلام مدرن و سکولار از وجوه تشابهات این دو تفکر است.

وی افزود: آنچه این گروه را به تهدیدی برای اردوغان تبدیل کرده این است که افراد وابسته به این گروه توانسته‌اند در مراکز امنیتی و نظامی ترکیه حضور پیدا کنند.

 **استفاده از این فرصت برای تحکیم مواضع دولت سوریه

وی در پایان با توجه به تغییر سیاست خارجه ترکیه و تاثیرات کودتای اخیر تصریح کرد: ایران، سوریه و مقاومت می‌توانند از این خلا به وجود آمده برای تحکیم مواضع بشار اسد در سوریه به ویژه حلب استفاده کنند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: