آخرین اخبار
کد خبر: ۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱
عملیات ثامن الائمه ساعت یک بامداد پنجم مهرماه سال 1360 با هدف شکست حصر آبادان آغاز شد و فرمان امام‌خمینی (ره) مبنی بر شکست حصر آبادان، در مدت 48 ساعت تحقق یافت.

منطقه عملیات ثامن الائمه در شرق رودخانه کارون و در حد فاصل شمال شهر آبادان و جنوب منطقه دارخوین قرار داشت و شامل سرپل دشمن به وسعت 150 تا 180 کیلومتر مربع می شد که در اشغال نیروهای عراقی بود.
در نخستین ماه های سال 1360، شهید "یوسف کلاهدوز" قائم مقام وقت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طرح شکست حصر آبادان را که توسط شهید حسن باقری طراحی شده بود، به شورای عالی دفاع ارایه کرد.
پس از تصویب طرح و هماهنگی نیروهای سپاه و نیروی زمینی ارتش چگونگی انسجام و نحوه ادغام نیروها، نام حمله، روز و ساعت آن مشخص شد.
سر انجام، نخستین عملیات گسترده و مشترک ارتش و سپاه با نام "ثامن الائمه" با رمز « نصر من الله و فتح قریب » به منظور تصرف پل های روی کارون و قطع حلقه ارتباطی نیروهای محاصره کننده آبادان آغاز شد.
در روز پنجم مهرماه ؛ یعنی 13 ساعت پس از آغاز عملیات، دومین پل ارتباطی دشمن با غرب کارون نیز به تصرف نیروهای رزمنده ایران در آمد و پیشروی از همین نقطه آغاز شد.
ترکیب نیروهای این عملیات، شامل ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای ژاندارمری بود که شامل لشکر 77 با سه تیپ شامل 9 گردان نیروی پیاده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با 16 گردان نیروی پیاده که در سازمان سه قرارگاه تیپی عمل می کرد، تیپ 37 زرهی شیراز، گردان 251 تانک از لشکر 16 زرهی، گردان 107 ژاندارمری، گروه رزمی 291 تانک، بود.
پیروزی در این عملیات، به معنای ورود به مرحله تازه ای از جنگ محسوب می شد به طوری که نزدیک به 13 کیلومتر از کناره رود کارون و 13 کیلومتر از کارون تا جنوب جاده ماهشهر – آبادان در اشغال دشمن بود و دو جاده اهواز – آبادان و ماهشهر – آبادان در منطقه اشغالی قرار داشت و بخش هایی از آن نیز در تصرف دشمن بود.
تلفات و خسارات دشمن طی دو روز عملیات، موجب شد که فرماندهان ایرانی در این نبرد به سه هدف مهم "انهدام نیروهای دشمن"، " آزادسازی نیروهای خودی از حلقه محاصره دشمن"، "آماده شدن برای حمله تعیین کننده نهایی" دست یابند.
تصرف و تامین ساحل شرقی رودخانه کارون، خروج کامل آبادان از محاصره یک ساله، آزاد سازی بیش از 150 کیلومتر مربع از خاک اشغال شده، کشته و زخمی شدن بیش از سه هزار نفر از نیروهای دشمن و اسارت 1656 نفر از آنها، انهدام تعداد 90 دستگاه تانک و نفربر، انهدام 100 دستگاه انواع خودرو، سرنگونی سه فروند هواپیما و یک فروند هلیکوپتر، به غنیمت گرفتن 100 دستگاه تانک، 60 دستگاه نفربر، سه دستگاه لودر و 150 دستگاه خودرو از جمله دستاوردهای این عملیات بود.
اما این عملیات که منجر به شکت دشمن و وارد شدن خسارات فراوان به بعثی ها شد، آنقدر برای صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق گران و غیر قابل باور بود که وی پس از این شکست، هفت تن از فرماندهان خود را تیرباران کرد.
پس از انجام موفق عملیات موفق ثامن الائمه و اعلام خبر شکست حصر آبادان به امام، هواپیمای سی – 130 حامل شماری از فرماندهان جنگ هنگام بازگشت به تهران سقوط کرد. در این سانحه که روز هفتم مهرماه رخ داد، "محمد جهان آرا " فرمانده سپاه خرمشهر، "جواد فکوری" فرمانده نیروی هوایی ارتش، "یوسف کلاهدوز" قائم مقام فرماندهی سپاه پاسداران، " ولی الله فلاحی" رئیس ستاد مشترک ارتش و " موسی نامجو " وزیر دفاع و نماینده امام در شورای عالی دفاع که همگی در طراحی و اجرای عملیات شکست حصر آبادان شرکت داشتند، به همراه تعدادی از افسران و همراهان به شهادت رسیدند.

نام:
ایمیل:
* نظر: