آخرین اخبار
کد خبر: ۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۳
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اعلام خبر احیاء 16 یادمان دفاع مقدس در مناطق عملیاتی غرب کشور گفت: کاروان‌های راهیان نور غرب از ابتدای آبان به مدت 20 روز به مناطق عملیاتی اعزام می‌شوند.

جواد تاجیک در نشست خبری راهیان نور غرب که در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت و درود بر امام خمینی (ره) و شهیدان، اظهار داشت: این ایام مصادف با اجرای عملیات «مسلم‌بن عقیل» است که در 9 مهرماه 1361 با رمز «یا ابوالفضل العباس (ع)» به اجرا درآمد. به همین مناسبت و به منظور پاسداشت یاد شهدای این عملیات، رمز اردوی راهیان نور غرب کشور «یا ابوالفضل‌العباس (ع)» نامگذاری شده است و امیدواریم که علمدار کربلا ما را در این رسالت بزرگ یاری کنند.

* مناطق عملیاتی دفاع مقدس ذخیره بی‌نظیر و گنج ناتمام برای ارتزاق فرهنگی

وی ادامه داد: مناطق عملیاتی دفاع مقدس ذخیره بی‌نظیر و گنج ناتمام برای ارتزاق فرهنگ و معنویت تمام نسل‌ها و ملت‌ها است؛ راهیان نور هم به عنوان بستر بزرگ و دانشگاه عظیم برای آموختن درس مقاومت، ایثار و شهادت‌طلبی برای امت اسلامی قلمداد می‌شود.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور بیان داشت: راهیان نور جشنواره بزرگ فرهنگی است که همه عوامل اعم از زائر، خادم و راوی مرحله به مرحله در آن رشد می‌کنند، برای خود و زندگی‌‌شان ذخیره درست می‌کنند و از حماسه‌ها و شهدا درس زندگی را می‌آموزند.

* حضور 300 خادم شهدا در راهیان نور غرب

وی با اشاره به اینکه بیش از 300 نفر از دانشجویان و طلاب به عنوان خادمان شهدا در مناطق عملیاتی غرب حضور پیدا کردند، گفت: علاوه بر راهیان نور جنوب و شمال‌غرب، احیا راهیان نور غرب را به عنوان گنج دست نخورده در دستور کار قرار دادیم؛ خداوند متعال به مجموعه جوانان نسل سوم انقلاب عنایت کرد تا با حمایت نیروهای مسلح، دولت و رزمندگان دوران دفاع مقدس، واسطه استخراج این گنج تمام نشدنی باشیم.

تاجیک اظهار داشت: راهیان نور غرب و شمال‌غرب طی برنامه‌ریزی و جلسات متعددی تفکیک شد که محدوده مشخصی را با توجه به شرایط جغرافیایی و انسانی در نظر گرفتیم؛ محدوده راهیان نور غرب از شهرستان مهران در استان ایلام تا دشت ذهاب در استان کرمانشاه تعیین شده است. جریانی که امسال شکل می‌گیرد برای نخستین بار با این محتوا در حال انجام است و از صفحات زرین تاریخ فرهنگی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

* اعزام کاروان‌های راهیان نور غرب از ابتدای آبان‌ماه

وی با اشاره به اینکه راهیان نور غرب از ابتدای آبان به مدت 20 روز به اجرا درمی‌آید، گفت: قبل از اعزام کاروان‌ها، برنامه‌های متعددی انجام خواهد شد؛ از آنجا که حضور زائران در مناطق راهیان نور مستلزم شرایط و بسترهایی است، اقدامات اجرایی در این زمینه از ابتدای سال جاری آغاز شده که این اقدامات و هماهنگی‌ها با حمایت ستاد کل نیروهای مسلح و دولت صورت گرفت.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور از شفافیت نقش دستگاه‌های کشور و لشکری در راهیان نور خبر داد و افزود: هم‌اکنون در بهترین شرایط تعامل و همکاری با دولت و نیروهای مسلح قرار داریم؛ در این زمینه ستادکل نیروهای مسلح با ابلاغ دستورالعمل به دستگاه‌های نظامی، آنها را موظف به همکاری در برگزاری راهیان نور کرده است و دولت نیز برای نخستین بار دستورالعملی را تنظیم و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرده است؛ به خصوص مأموریت استانداری ایلام و کرمانشاه در این دستورالعمل مشخص شده است.

* احیای 16 نقطه یادمانی راهیان نور غرب

وی با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی راهیان نور غرب در 10 بخش فعالیت صورت گرفته یا در حال انجام است، خاطرنشان کرد: حضور زائران در مناطق عملیاتی باید در بستری به نام یادمان و نقطه بازدیدی شکل بگیرد؛ در مجموع 9 یادمان فعال و غیرفعال در غرب کشور وجود داشت که این یادمان‌ها با اقدامات انجام شده به 16 یادمان بازدیدی افزایش یافت و در سال‌های بعد نیز تعدادی دیگر به آنها افزوده خواهد شد.

تاجیک، احیا، گویاسازی و عملیات عمرانی را مهم‌ترین محور راهیان نور برشمرد و گفت: یادمان‌های قراویز در شهرستان سرپل ذهاب، تپه کرجی‌ها در جبهه آوزین گیلانغرب، گیسکه در منطقه عملیاتی سومار، تپه شهدا در میمک استان ایلام، نقطه‌ای در شهر گیلانغرب به عنوان نماد مقاومت مردمی و نقطه‌ای در شهر سومار به عنوان نماد عملیات‌هایی که در این منطقه صورت گرفته است، نقاط احیا شده و جدید در سال جاری بوده است.

* 15 مهرماه دو شهید گمنام در گیلانغرب به خاک سپرده می‌شوند

وی با بیان اینکه تدفین شهدای گمنام در نقاط یادمانی، موجب تثبیت و افزایش ظرفیت یادمانی نقاط می‌شود، گفت: بنابراین تدفین شهدای گمنام در منطقه یادمانی بازی‌دراز و پادگان ابوذر صورت گرفت و در 15 مهرماه به یاد 750 شهید شهر گیلانغرب که 100 نفر از آنها زنان شهیده هستند دو شهید گمنام در نقطه مقاومت مردمی گیلانغرب به خاک سپرده می‌شوند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور اضافه کرد: 15 آبان‌ماه و همزمان با روز عرفه در شهر مرزی و خالی از سکنه سومار یک شهید گمنام به خاک سپرده می‌شود و یادمانی نیز به یاد عملیات‌های «مسلم‌بن عقیل» و «زین‌العابدین (ع)» در این نقطه احداث خواهد شد.

وی افزود: اداره یادمان‌ها در ایام اعزام کاروان‌های راهیان نور به عهده سپاه، ارتش، نیروی انتظامی است که با کمک خادمان افتخاری شهدا از نقاط مختلف کشور به زائران خدمات‌رسانی می‌شود.

* افزایش 3 برابری ظرفیت اسکان در راهیان نور غرب

تاجیک با اشاره به اینکه اسکان یکی از ضرورت‌های راهیان نور غرب به شمار می‌رود، گفت: با احیای پادگان‌ها، اردوگاه‌ها و بیمارستان‌هایی که قابل استفاده نبوده، ظرفیت اسکان را به 3 برابر افزایش دادیم که سپاه، ارتش، وزارت بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی نقش عمده‌ای در این زمینه داشتند.

وی به برنامه‌های حوزه عمرانی و زیرساخت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: ساخت جاده‌های منتهی به یادمان‌ها، پارکینگ، سرویس بهداشتی، پوشش تلفن همراه از جمله اقداماتی بوده که در این حوزه با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت صنایع و معادن، ارتباطات و فناوری اطلاعات و با کمک معاونت عمرانی استان‌های ایلام و کرمانشاه صورت گرفته است.

* حضور 115 نیروهای جهادی در مناطق راهیان نور غرب

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور بیان کرد: خدمات‌رسانی به مردم منطقه از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است؛ لذا بر آن شدیم تا به همراه جریان راهیان نور، در حوزه جهادی، بهداشت و درمان و فرهنگی به مردم این منطقه خدماتی ارائه دهیم؛ در این زمینه 115 نفر از دانش‌آموزان از اتحادیه انجمن‌های اسلامی و بسیج دانشجویی به مناطق عملیاتی به خصوص روستاها اعزام شدند و اقدام به ساخت مسجد، سرویس بهداشتی و خانه عالِم کردند.

* خدمات‌رسانی گروه «دارالشفای شهدا» به مردم 3 شهرستان استان کرمانشاه

وی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان، گروه پزشکی «دارالشفای شهدا» از مجموعه پزشکان بسیجی و انقلابی با کمک جامعه پزشکی، هلال احمر، بهداری سپاه و وزارت بهداشت و درمان از 15 تا 21 مهرماه در محدوده شهرستان‌های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین اقدام به احداث بیمارستان‌های صحرایی خواهند کرد و خدمات پزشکی به مردم منطقه به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

تاجیک بیان کرد: در این زمینه 80 نفر که شامل 20 نفر پزشک متخصص و فوق تخصص و 60 پرستار هستند با داروهای متعدد مردم این شهرستان را ویزیت و درمان می‌کنند.

* چاپ اطلس کرمانشاه و راهنمای مناطق عملیاتی غرب

وی گفت: برگزاری یادواره شهدا در روستاها، چاپ اطلس کرمانشاه و ارائه آن به کاروان‌های راهیان نور غرب، چاپ نقشه راهنما در رابطه با توضیح مناطق عملیاتی با کمک سازمان میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تولید مستند‌هایی با کمک مؤسسه رسانه‌ای «اوج» و صدا و سیما و پخش از رسانه ملی از جمله برنامه‌های فرهنگی به شمار می‌رود.

دبیرستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به حوزه امور دینی و مساجد، خاطرنشان کرد: حضور کاروان‌ها در مساجد بین‌راهی با همکاری امور مساجد و سازمان اوقاف و تبلیغات اسلامی، برگزاری رزم شب فرهنگی ـ حماسی در پادگان ابوذر توسط ارتش و در قرارگاه امیرالمؤمین (ع) ایلام توسط سپاه از دیگر برنامه‌های حوزه فرهنگی است.

* تربیت 80 راوی جوان برای راهیان نور غرب

تاجیک با اشاره به نقش کلیدی راویان راهیان نور گفت: برای تحقق اهداف فرهنگی، به تربیت 80 راوی جوان در خرداد و تیرماه اقدام شده است تا در یادمان‌ها مستقر شوند و در اتوبوس‌ها برای کاروان‌ها روایتگری کنند.

وی بیان کرد: شناسایی راویان بومی منطقه که تاکنون مهجور مانده بودند، صورت گرفته تا پس از سازماندهی در مناطق یادمانی روایتگری ‌کنند؛ علاوه براین یگان‌های مختلف ارتش و سپاه به همت معاونت راویان در حال شناسایی هستند تا بستری برای حضور آنها در مناطق فراهم شود؛ بازخوانی عملیات «مسلم بن‌ عقیل» و «زین‌العابدین(ع)» در منطقه سومار ار دیگر برنامه‌های فرهنگی به شمار می‌رود.

* بیمه زائران راهیان نور غرب تا پایان آبان ماه

دبیرستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به اینکه تمام زائران تا آخر آبان ماه بیمه شده‌اند، گفت: در حوزه امداد و درمان کاروان‌های راهیان نور غرب، اورژانس و هلال احمر اعلام آمادگی کردند و محل استقرار نیز تعیین شده تا در 20 روز اعزام کاروان‌ها خدمات درمانی ارائه دهند؛ همچنین طی هماهنگی‌هایی بیمارستان‌های منطقه آماده خدمات سریع و رایگان به کاروان‌ها خواهند بود.

وی اظهار داشت: در حوزه اعزام کاروان‌‌های راهیان نور غرب، احتمال دارد به دلیل شرایط زمانی و اینکه سال نخست اعزام بوده، حضور مردم در راهیان نور عرب کمرنگ باشد، بنابراین بستری فراهم شده تا اقشار خاص مانند دانشجویان، فعالان فرهنگی، شاعران، مداحان، وبلاگ‌نویسان، خبرنگاران، خانواده‌های شهدا و رزمندگان که تا به حال بستری برای حضور آنها در محل شهادت فرزندانشان نبوده، در این مناطق حضور پیدا کنند.

تاجیک بیان کرد: راه‌اندازی ستاد خبری و اعلام آمادگی قرارگاه رسانه‌ای غرب برای پوشش صوتی و تصویری برنامه‌ها راهیان نور غرب با همکاری بسیج صدا و سیما و اعزام خبرنگاران از جمله برنامه‌های حوزه خبری و رسانه‌ای راهیان نور غرب به شمار می‌رود.

وی ضمن تشکر ویژه از استاندار ایلام و کرمانشاه گفت: این عزیزان با اخلاص خود در راه‌اندازی راهیان نور غرب همکاری بسیار خوبی داشتند و فرماندار و شهرداران این استان‌ها با امکانات محدود در فراهم کردن بستر مناسبی برای راهیان نور غرب حمایت‌ها خوبی کردند.

* انتقاد دبیر ستاد مرکزی راهیان نور از بنیاد شهید و امور ایثارگران

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با انتقاد از بنیاد شهید و امور ایثاگران در اعزام خانواده شهدا به مناطق عملیاتی و محل شهادت عزیزانشان گفت: رئیس بنیاد شهید و امر ایثاگران در محضر رهبر معظم انقلاب به یکی از وظایف ذاتی خود که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، اشاره کرد؛ بنابراین از این بنیاد می‌خواهیم اعزام گسترده‌ خانواده شهدا به مناطق عملیات را در دستور کار خود قرار دهد.

* حضور 100 هزار زائر برای برگزاری دعای عرفه در سومار

وی بیان کرد: قرارگاه مشترکی برای راهیان نور غرب ایجاد کردیم که فعالیت نمایندگان دولت، استانداری، ارتش و سپاه و همه دست‌اندکاران و مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه راهیان نور غرب را هدایت خواهد کرد.

تاجیک خاطرنشان کرد: سامانه پروژه «امداد یاور» در بخش‌های امداد ونجات، اسکان، تغذیه، حمل‌ونقل، راوی، خدمات مشاوره با کمک هلال احمر، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و اورژانس خدماتی را برای کاروان‌های راهیان نور ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرایی از 60 هزار زائر در 20 روز راهیان نور غرب را داریم، گفت: در 15‌آبان روز عرفه، برنامه ویژه‌ای‌ در شهر سومار با حضور خانواده شهدای عملیات‌های «مسلم بن‌عقیل» و «زین‌العابدین(ع)» برگزار می‌شود و پیش‌بینی شده در روز عرفه 100 هزار زائر در شهر سومار حضور پیدا کنند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور خاطرنشان کرد: همزمان با این برنامه در 15 آبان ماه برنامه ویژه روز عرفه در راهیان نور جنوب برگزار خواهد شد و افتتاح یادمان «چزابه» را نیز خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: حدود 40 هزار نفر از مناطق عملیاتی شمال غرب در تیرماه سال جاری بازدید کرده‌اند.

در ابتدای این نشست کلیپی پخش شد که حاوی سخنرانی امام خمینی (ره) در جمع رزمندگان، پخش نماهنگی از دلدادگی مادر شهید مفقود «بهروز صبوری» در استقبال از شهدای گمنام و حضور خادمان شهدا در آماده‌سازی منطقه راهیان نور غرب بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: