آخرین اخبار
کد خبر: ۲۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
گزارشی از اصلی‌ترین هدف بسیج سازندگی؛
بسیج سازندگی در عرصه خدمات کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، در عرصه خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی، خدمات بهداشت و درمان، خدمات حمایتی، فنی، حرفه‌ای و مهارتی و در عرصه خدمات عمرانی و آبادانی روستایی نیز خدماتی توسط این سازمان ارائه می‌شود.
به گزارش تنویر، کودکان بعضی از روستاهای کشورمان تا سال های پیش از داشتن مدرسه محروم بودند، تعدادی از آنها مجبور بودند هرروز مسیر طولانی را تا رفتن به مدرسه در نقاطی دیگر بروند امازمستان های سرد و تابستان های گرم نیز مانع حرکت آنها برای درس خواندن نبود. اساسا این حرکت مستلزم تحمل مشقت هایی بود که بسیج سازندگی با ساخت مدرسه برای بسیاری از روستاهای کشور که فاقد مدرسه بودند راه را برای این بچه ها کوتاه کرد.

بسیج سازندگی در عرصه پیشرفت اقتصادی کشور قریب به 7600 پروژه عمرانی در زمینه محرومیت زدایی و 23000 طرح هم در زمینه اقتصاد مقاومتی در عرصه هایی مانند شیلات و کشاورزی انجام داده است.

بسیج نیروی مردمی است و در همه عرصه ها حضوری موثر و سازنده دارد، بهانه ایجاد نهادی بود که بسیج سازندگی نامینندش. این نهاد، در واقع بخشی از نیروی مردمی بسیج بود که برای ساختن و عمران و آبادانی پا به عرصه گذاشت و آغاز گر رسمی راهی بود که بسیج مردمی از سالیان پیش آغاز کرده بود.

17 اردیبهشت ماه همزمان با سالروز فرمان تاسیس بسیج سازندگی به دستور امام خامنه‌ای به عنوان روز «بسیج سازندگی»در تقویم رسمی کشور مصوب شده است.

مطمئنا واگذاری سازندگی به بسیج و تشکیل بسیج سازندگی رسالتی بزرگ برای احیا این فرهنگ در کشور است اما باید فعالیت خود را در این عرصه بیشتر کرد.
 
این مهم نیز تنها با همکاری و تعامل مضاعف مسئولان و اختصاص اعتبارات هر چه بیشتر و وسعت فعالیت‌های مستعد سازندگی محقق خواهد شد.
 
مقام معظم رهبری: بسیج سازندگى و این اردوهاى هجرت را قدر بدانید
 
مقام معظم رهبری در دیداری که با کارکنان و مسئولین سازمان بسیج سازندگی داشتند در خصوص ضرورت بسیج سازندگی بیان داشتند: بسیج سازندگى و این اردوهاى هجرت را قدر بدانید. این کارِ اردوهاى هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگى یکى از برکاتش خدمت‌رسانى است که میلیونها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند میشوند. از لحاظ مادى، از لحاظ امور روزمره‌ى زندگى، از لحاظ معنوى و هدایت، بهره‌مند میشوند. شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید، خودِ حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه‌ى روستائى، در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیه‌ى قرآن است؛ آنها را به دین، به انقلاب، به معنویت، سوق میدهد.
 
رسالت بسیج سازندگی حضور درخشان این نهاد در محرومیت زدایی است
 
به گزارش دانا ابراهیم عزیزی رئیس سازمان بسیج سازندگی، در خصوص بسیج سازندگی و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بسیج سازندگی از جمله ارگان هایی است که با تایید و نظر مقام معظم رهبری تشکیل شده است و در عرصه های مختلف عمرانی سازندگی، محرومیت زدایی و در این اواخر در اقتصاد سازندگی پیشقدم بوده است.
 
وی به حضور نیروهای جوان و متعهد در بسیج سازندگی اشاره و خاطرنشان کرد: در بسیج سازندگی نیروهای جوان و مخلص عاشق اسلام و انقلاب وجود دارند که به دنبال آبادانی و خدمت رسانی به مردم هستند و در این چند سال قدم های زیادی را برای خدم به مردم برداشته اند.
 
رئیس سازمان بسیج سازندگی به حضور درخشان این نهاد در محرومیت زدایی اشاره و تصریح کرد: بسیج سازندگی برای حل مشکلات مردم در زمینه محرومیت زدایی گام های فراوانی را برداشته است و همواره توانسته است که با اعتقاد و روحیه جهادی مشکلات را مرتفع کند.
 
عزیزی به حضور بسیج سازندگی در سال های اخیر در عرصه اقتصاد مقاومتی بعد از تاکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بعد از پیام مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی در زمینه اقتصاد مقاومتی فعالیت های قابل توجهی را در عرصه های مختلف انجام داد که قریب به 7600 پروژه عمرانی در زمینه محرومیت زدایی و 23000 طرح هم در زمینه اقتصاد مقاومتی در عرصه هایی مانند شیلات و کشاورزی بوده است.
 
عملکرد و فعالیت‌های بسیج سازندگی
 
بسیج سازندگی از سال 1379به دستور مقام معظم رهبری به منظور استفاده از نیرو و نشاط جوانان در امور سازندگی و اوقات فراغت فراهم شده که تاکنون در عرصه‌های مختلف اعم از جهاد کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری، آموزش و پرورش، کمیته امداد، محیط زیست، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و غیره فعالیت داشته و اقشار مختلف دانش آموز، دانشجو و سایر افراد از تحصیلات مختلف، حتی کسانی که فقط در حد خواندن و نوشتن سواد دارند در این سازمان فعالیت می کنند.
 
عرصه های فعالیت طرح سازندگی شامل عرصه بهسازی و زیباسازی و مرمت مدارس، منابع طبیعی و آبخیز داری، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات عمرانی و  آبادانی روستایی است.
 
بسیج سازندگی همچنین در طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسیار بالایی دارد. برای مثال طرح بصیرت از جمله فعالیت‌های بسیج سازندگی جهت مبارزه با آثار زیان بار مواد مخدر در کشور است که با تعامل و همکاری سازمان مبارزه با مواد مخدر و بسیج سازندگی با هدف آشنایی خانواده‌ها با تبعات اجتماعی مواد مخدر اجرا می‌شود. بهترین و تأثیر گذارترین محیط برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی درون خانواده است و اگر سازمان‌های مختلف با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها، اقدام به پیشگیری از این خطرات داشته باشند نتایج حاصل شده به طور قطع و یقین موثر و کم هزینه‌تر خواهد بود.
 
بسیج سازندگی در عرصه خدمات کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، در عرصه خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی، خدمات بهداشت و درمان، خدمات حمایتی، فنی، حرفه‌ای و مهارتی و در عرصه خدمات عمرانی و آبادانی روستایی نیز خدماتی توسط این سازمان ارائه می‌شود.
 
از دیگر فعالیت های بسیج سازندگی طی سالهای جدید می توان به‌ پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی، عملکرد بسیج سازندگی قابل قبول است، به‌کارگیری جوانان در بخش‌های مختلف جامعه اشاره نمود.
 
 
اردوهای جهادی بسیج سازندگی
 
از جمله برنامه‌های بسیج سازندگی حمایت و پشتیبانی برای اعزام دانشجویان در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم است، هر چند فعالیت‌های عمران و آبادانی پایه این اردوهاست اما مناسب با رشته تحصیلی دانشجویان و توانمندی آنها سایر خدمات از جمله بهداشتی، درمانی و آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی تقویت و ارائه خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: