آخرین اخبار
کد خبر: ۳۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:
سردار کارگر تصریح کرد: آزادی خرمشهر آرزوی تمام مردم ایرانیان بود، لذا این پیروزی متعلق به همه مردم است و فقط مختص نیروهای مسلح نیست.
به گزارش تنویر به نقل از باشگاه خبرنگاران، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس بزرگداشت مراسم سوم خرداد (روز مقاومت، ایثار و پیروزی) در نشست خبری به همین مناسبت اظهار داشت: روز سوم خرداد که در تاریخ و مجموعه تقویم جمهوری اسلامی ایران درج شده به عنوان یک روز ملی از آن یاد می‌شود و امسال 32 سالگرد آن را گرامی می‌داریم.
 
وی افزود: ان شالله امسال نیز بتوانیم به نحو احسنت ارزش این روز را گرامی بداریم.
 
سردار کارگر تصریح کرد: به فرموده امام خمینی(ره) ما نباید فتح‌های بزرگ مانند فتح خرمشهر را از یاد ببریم و مقام معظم رهبری نیز فرمودند آزادی خرمشهر را باید به عنوان یک یادبود پرافتخار میهنی گرامی بداریم و هم چنین ایشان فرمودند حماسه مقاومت و آزادی خرمشهر حادثه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جهان محسوب می‌شود.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: عملیات بیت‌المقدس از شامگاه 10اردیبهشت 61 آغاز شد و در ساعت 11 سوم خرداد61 به اتمام رسید.
 
رئیس ستاد بزرگداشت مراسم سوم خرداد افزود: از زمان اشغال خرمشهر تا آزادسازی آن این شهر 575 روز در اشغال دشمن بعثی بود که در سوم خرداد 61 آزاد شد.   
 
سردار کارگر اظهار داشت: با این پیروزی بزرگ جنگ ایران و عراق وارد مرحله جدیدی شد و ما در ابتدای سال 61 عملیات فتح المبین را نیز قبل از این عملیات داشتیم.
 
وی تصریح کرد: شهید صیاد شیرازی می‌گفت که یکی از دلایل این که عملیات بیت‌المقدس در ان زمان رخ داد به خاطر بالا بودن روحیه رزمندگان بود و دشمن احتمال نمی‌داد که چنین عملیات بزرگی اتفاق بیفتد و این عملیات 5 هزار کیلومتر مربع از خاک ایران را آزاد کرد.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: عملیات بیت‌المقدس یکی از عملیات‌های بزرگ محسوب می‌شود که نه تنها در دفاع مقدس بلکه در سطح جهان مورد ارزیابی قرار گرفت.
 
رئیس ستاد بزرگداشت مراسم سوم خرداد افزود: بعد از این عملیات استکبار به قدرت جمهوری اسلامی پی برد و در این عملیات ارتش، سپاه ، جهاد سازندگی و عشایر منطقه نقش موثری داشتند که باید از ملت بزرگ ایران تشکر کنیم زیرا پیروز واقعی دفاع مقدس مردم عزیزمان هستند.  
 
سردار کارگر افزود: 19 هزار اسیر عراقی و 16 هزار کشته عراقی و منهدم شدن بیش از 2 لشکر عراقی در عملیات بیت‌المقدس به دست آمد.
 
وی تصریح کرد: عملیات بیت‌المقدس روحیه بزرگی به تمام نیروهای مسلح و مردم بزرگوار داد و بعد از این عملیات بود  که در داخل چه از لحاظ مسائل سیاسی و چه در خارج از کشور پیروزی‌های بزرگی به دست آمد.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: از حاج سید احمد خمینی هم نقل می‌کنند که امام خمینی(ره) معمولا بعد از اتفاقات عکس العمل بارزی نداشتند اما بعد از عملیات بیت‌المقدس واقعا خوشحالی خود را ابراز داشتند و فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.
 
رئیس ستاد بزرگداشت مراسم سوم خرداد اظهار داشت: در آزادسازی خرمشهر شصد هزار شهید تقدیم اسلام عزیز شد و باید یاد این شهدا را گرامی داشت که از همه سنین از نوجوان تا پیرمردهای محاسن سفید در بین شهدا بودند.
 
سردار کارگر درباره کارهایی که قرار است امسال برای گرامی‌داشت سالگرد آزادسازی خرمشهر انجام شود اظهار داشت: برگزاری مراسم شکرگذاری و نثار گل در مرقد امام خمینی(ره) روز سوم خرداد که امسال عهده‌دار این کار ارتش جمهوری اسلامی ایران است صبحگاه مشترک سالروز آزادی خرمشهر با سخنرانی یکی از پیشکسوتان، تجلیل از خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان فتح خرمشهر، پخش مستندهای دفاع مقدس از صدا و سیما به صدا درآمدن زنگ پیروزی در ساعت 11 صبح در مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، کلیه شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما، کشتی‌ها، قطارها، کلیساها ، ادارات و سازمان‌های دولتی، برگزاری ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس در سوم خرداد، نرم افزار چند رسانه‌ای خرمشهر با عنوان شهر دوم همه مردم ایران، سخنرانی یکی از فرماندهان دفاع مقدس در نمازهای جمعه سراسر کشور، برگزاری نشست سیاسی و پژوهشی با حضور اندیشمندان و پیشکسوتان در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، بررسی و تجزیه و تحلیل عملیات بیت المقدس در همه دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های ارتش، اجرای سه شب برنامه زنده در شهر خرمشهر زیر پل قدیم از جمله این برنامه‌هاست.
 
وی افزود: ایجاد قرارگاه‌های مجازی، فراخوان مقاله با عنوان درس‌ها و عبرت‌ها از اشغال تا آزادسازی خرمشهر، همایش سراسری نخل‌های سرافراز، افتتاح موزه دفاع مقدس در دزفول در چهار خرداد با عنوان روز ملی مقاومت روز دزفول، کارهای آموزش و پرورشی و تبیین عوامل محیطی در شکست دشمن در عملیات دفاع مقدس و معرفی شهدا با عنوان طرح رهبران کوچک با درج وصایا و معرفی سیره شهدای فرهنگی و دانش آموز، بهره‌گیری از بیش از 1700 اتحادیه و اتاق اصناف، ایجاد صفحه ویژه خبری در خروجی خبرگزاری ایرنا به عنوان صفحه سوم خرداد، برنامه پلاک عاشقی که به صورت سراسری و تولیدی انجام می‌شود، برنامه پله پله تا ملکوت، پخش زنده با موضوع ارج نهادن به شهیدان، برنامه مصلی عشق در سراسر کشور با موضوع نماز و اهمیت ویژه به نمازهای جمعه، پخش سراسری و زنده موسیقی هفت اقلیم، پخش زنده برنامه گفتار فرهنگی ویژه آزادسازی خرمشهر و برنامه بامداد فرهنگی ویژه سوم خرداد از صدا و سیما از جمله برنامه‌های دیگر این روز است.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: ایجاد پنجره‌ای با نام آزادی خرمشهر از اسارت در مرکز مقاومت بسیج و ایثارگران شناسایی و جمع آوری تصاویر مرتبط با ارتش عراق و آزادسازی خرمشهر از دید دشمن، فعالیت 800 مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مخصوص سوم خرداد، حضور فرماندهان و مسئولین و حماسه سازان خرمشهر در دانشگاه آزاد و استفاده از سخنرانی آن‌ها ، چاپ و رونمایی از ده عنوان کتاب از جمله خرمشهر نمی‌میرد، یک لحظه شوکه شدن ، صورت‌های خاکی، خط به خط ، هنوز فرمانده مایی و سرور سپید، شب شعر و تجلیل از شاعران در موضوع دفاع مقدس به ویژه سه خرداد، کار درباره زنان و حضور زنان در یادمان زنان که توسط سازمان زنان و دفاع مقدس در خرمشهر و اهواز صورت می‌گیرد از جمله دیگر برنامه‌هاست.

رئیس ستاد بزرگداشت مراسم سوم خرداد گفت: تجلیل از رزمندگان دفاع مقدس و عملیات بیت‌المقدس، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی، رونمایی از تندیس کوچک‌ترین شهید استان چهارمحال و بختیاری، مسابقه ویلچررانی جانبازان دفاع مقدس به طور همزمان در همان ساعت آزادسازی خرمشهر سه شب برنامه زنده در شهر ساری مازندران برای این عملیات گلباران و عطرافشانی شهدای ارتش در عملیات دفاع مقدس، اردوی یک روزه کوهنوردی از سوی وزارت ورزش و جوانان به همراه ایثارگران و خانواده‌های ایشان و دیدار با خانواده شهدای ورزشکار و شهدای عملیات بیت‌المقدس و در مجموع حدود 100 برنامه در سراسر کشور برای گرامیداشت سوم خرداد آزادسازی خرمشهر پیش‌بینی شده است.

سردار کارگر اظهار داشت: سوم خرداد روز فوق‌العاده بزرگی است که نقشه استکباری جهانی را برهم زد و مسیر دفاع مقدس ما را تغییر داد.

وی افزود: این عملیات با روحیه‌ای که نیروهای مسلح ما داد و قبل از آن نیز عملیات مهم فتح‌المبین بود اما آزادی خرمشهر آرزوی همه ایرانیان بود و این شهر به عنوان خونین شهر نام گرفت لذا در مورد خرمشهر و سوم خرداد جا دارد که روی این موضوع بسیار کار کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: خود ما نیز در بنیاد و در مجموعه نیروهای مسلح باید به این موضوع بپردازیم و در اینباره شاید جای انتقاد از بنیاد نیز وجود داشته اما پیروزی خرمشهر متعلق به همه مردم است و نه فقط به نیروهای مسلح و به عنوان روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی است که در آن روز شور و شوق مردم بسیار بالا بود و عظمت فراوانی داشت که جا دارد از همه شهدا و جانبازان عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر یاد کنیم.

رئیس ستاد بزرگداشت مراسم سوم خرداد افزود: باید برای جانبازان و خانواده‌های آن ارزش قائل باشیم و همچنین فرماندهان بزرگ نیروهای مسلح و آنهایی که به شهادت رسیدند نیز در عملیات بیت‌المقدس حضور داشتند شهیدان بزرگوار صیاد شیرازی، حسن باقری، احمد کاظمی، خرازی، باکری، مهدی زین‌الدین و جاویدالاثر احمد متوسلیان و از پیشکسوتان امروز سرلشگر قاسم سلیمانی، امیر سرلشگر حسنی سعدی، سرلشگر صفوی و دکتر محسن رضایی که آن روز فرمانده سپاه بود و همچنین از شهدای ارتش، شهید رضوی و نیز از شهید محسن صفوی برادر سرلشگر صفوی که در قسمت مهندسی بودند و نیز باید از نقش نقش روحانیت مانند شهید محلاتی و شهید میثمی نیز یاد کنیم.

سردار کارگر تصریح کرد: در عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین علمای بزرگی مانند آیت‌الله مشکینی که در بسیاری از حوادث بودند و آیت‌الله حائری شیرازی و بسیاری علمای دیگر حضور داشتند و در اینجا باید از همه کسانی که در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر حضور داشتند و من ممکن است اسم آنها فراموش کرده باشم جا دارد که یاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه نقش زنان در دفاع مقدس کم دیده شده و خیلی مردانه به موضوع دفاع مقدس پرداخته شده گفت: ما هرچه کار می‌کنیم نمی‌دانیم چرا نقش زنان در دفاع مقدس آن طور که باید و شاید پرداخته نمی‌شود البته خانم مجتهدزاده رئیس مرکز نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس تلاش‌هایی کرده است اما باید خود خانم‌ها در این عرصه کار کنند چون آقایان کمک در این عرصه نمی‌کنند و اگر می‌خواستند کمک کنند در این سال‌ها می‌کردند.

سردار کارگر گفت: موضوع دفاع مقدس بسیار مردانه دیده شده در حالی که اگر نقش زنان در دفاع مقدس بیشتر از مردان نبوده کمتر نیز نبوده است.

وی افزود: در آن موقع که در سال 59 رژیم بعث عراق حمله کرد من متاهل بودم و شاید شما بگویید که چقدر در سن پایینی ازدواج کرده‌ام اما باید به نقش همسران و مادران رزمندگان توجه کرد و البته آقایان نیز امروز می‌توانند تلاش کنند و در هماهنگی بیشتر نقش زنان در دفاع مقدس بیشتر دیده شود.


سردار کارگر تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس خانمی بوده که سه فرزند و شوهرش نیز شهید شده و از این گونه حماسه‌ها در میان خانم‌ها در دوران دفاع مقدس بسیار داشته‌ایم.  
 
وی افزود: بهترین کتاب‌ها در حوزه دفاع مقدس مانند کتاب‌های دا و لشگر خوبان کار زنان بوده و بهترین فیلم دفاع مقدس شیار 143 نیز به کارگردانی خانم آبیار بوده است.  
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس گفت: پر تیراژترین کتابها در تاریخ ایران و پرفروش‌ترین فیلم‌ها متعلق به دفاع مقدس بوده است.  

وی افزود: شما خبرنگاران دفاع مقدس از ما که یک سال به بنیاد آمده‌ایم حرفه‌ای‌تر هستید و می‌دانید که خبرهای دفاع مقدس ماندگاری دارد و یکی از مسئولین این حوزه می‌گفت که وقتی یک وصیت‌نامه یا واقعه‌ای از دوران دفاع مقدس را منتشر می‌کنیم بیشترین بازدید کننده را دارد.  
 
سردار کارگر اظهار داشت: اشکال حوزه دفاع مقدس این است که از هنر و فیلم و سریال و موسیقی کمتر استفاده می‌کنیم مثلا خواننده عزیز برادر حامد زمانی در روز 25 اسفند روز ملی راهیان نور در حضور سرلشگر فیروزآبادی قطعه‌ای درباره راهیان نور خواند که واقعا زیبا بود.  
 
وی تصریح کرد: باید از کاریکاتور و همچنین در سطح کودکستان، انیمیشن و اسباب بازی‌ها نیز به این موضوع پرداخت و همانطور که راجع به شهید فهمیده در میان کودکان و نوجوانان این طور شد و مثلا درباره لوازم التحریر و کیف‌ها به جای استفاده از کیف‌های بن‌تل از قهرمانان شهید خودمان استفاده کنیم لذا اگر بتوانیم از هنر استفاده کنیم بسیاری از مسائل حل خواهد شد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: