آخرین اخبار
کد خبر: ۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۷
ایران در طول تاریخ همواره کشوری مستقل بوده و مردم آن تحمل تجاوز بیگانگان را ندارد؛ از این رو سیاست‌های غرب علیه ایران را می‌توان نوعی حمله به خود دانست.

پایگاه تحلیلی «اینفورمیشن کلیرینگ هاوس» در مقاله‌ای به قلم «استفان مریل» می‌نویسد: آیا قدرت نمایی رهبران آمریکا در مقابل ایران و آماده کردن آمریکا برای یک جنگ خارجی فاجعه‌آمیز دیگر بر اساس فرضیات اشتباه استوار است؟ آیا این جنگ دروغین جدید با ایران راه نخبگان شکست خورده ما برای پنهان کردن انفجار درونی دلار است؟

* ایران همواره کشوری مستقل بوده
از نقطه‌نظری متعادل‌تر و بلندمدت‌تر از آنچه بیشتر روزنامه‌نگاران غربی در نظر می‌گیرند، در مورد مقاصد و تمایلات امروزی جمهوری اسلامی ایران چه می‌توان گفت؟ آیا این کشور در حقیقت ملتی با تمایلات انتحاری است که متعهد است جنگ و تخریبی تمام عیار به راه بیندازد که زمین تا کنون به خود ندیده است؟
چند حقیقت مهم در این مورد واضح است. از این امر می‌توان چند نتیجه نیز در مورد سیاست خارجی گرفت.
ایران کشوری است که همیشه به شدت مستقل بوده است. اما تمام کشورهای خاورمیانه نیز در دوره‌ای طولانی از تاریخ خود تحت سلطه قدرت‌های خارجی بزرگ بوده‌اند.

* مردم فرهیخته ایران انعطاف‌پذیر بوده و توانایی مقابله با دیکتاتورها را دارند

ایران قدیم اگرچه درزمان هخامنشیان در حدود بیست و پنج قرن پیش، به کرات به کانونی برای جنگ تبدیل شده بود، اما هرگز به کشوری حمله نکرده و کشوری را اشغال نکرد. مردم ایران انعطاف‌پذیری زیادی در مقابله با دیکتاتورها و رهایی از دست آن‌ها از خود نشان داده‌اند، که این ویژگی در جنگ شدید دهه 80 با صدام حسین، هنوز هم به چشم می‌خورد. اما هیچ چیز در تاریخ ایران نیست که نشان دهنده گرایش این ملت به خودکشی باشد. ایران فرهیخته‌ترین کشور مسلمان در منطقه است.

* سیاست غرب، پلید نشان دادن، تحریم و تهدید کشورهای اسلامی است

اما امروزه سیاست غرب، پلید نشان دادن، تحریم و تهدید کشورهای اسلامی است، همانطور که چند کشور مدرن نیز به این کار وادار شده‌اند. ایران متهم به تجاوز و شروع جنگ شده است. اما این آمریکا، و برخی موارد ناتو، است که پس از جنگ جهانی دوم به کشورهایی مانند کره، ویتنام، گرنادا، ال‌سالوادر، پاناما، بوسنی، صربستان، عراق، افغانستان و یمن حمله کرده است. آمریکا از سال 1941 مورد حمله هیچ کشور خارجی قرار نگرفته است.

* سیاست‌های غرب در قبال کشور پرافتخاری مانند ایران، نابود کردن خود است

این سیاست‌های غرب، به خصوص در قبال کشور پرافتخاری مانند ایران، به نظر نابود کردن خود است. مردم آمریکا در صورت جنگ با ایران چه عکس‌العملی خواهند داشت؟ در دوران گذشته، آیا متجاوزان خارجی از جنگ علیه آمریکا و مردمانش احساس امنیت ملی بیشتری می‌کردند؟ یا در عوض ملت‌های متجاوز خود را در یک درگیری مرگبار بدون پایان و دچار شکستی سخت در سرزمین بیگانه با قاتلانی مجنون خواهند یافت؟ انتخاب عاقلانه توسل به سیاست‌هایی است که باعث گسترش صلح، مقاومت، اقتصاد و دیپلماسی می‌شوند: همان سیاست خارجی که این کشور را بنیان گذاشت و به خوبی برای مدتی طولانی در خدمت آن بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: