آخرین اخبار
کد خبر: ۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
رزمايش مقتدرانه جمهوري اسلامي ايران در تنگه هرمز كليه معادلات و محاسبات ژئواستراتژيكي توسط كشورهاي مختلف در موازنه قدرت را دستخوش تغييراتي كرده است و عمده نگاه‌ها را معطوف به آب‌هاي جنوبي ايران كرده است که سرنوشت بسياري از اتفاقات و تحولات آينده به آن گره خورده و بر آن اساس رقم خواهد خورد.

مانور عظيم جمهوري اسلامي ايران در دهانه خليج‌فارس زماني شد که زمزمه‌هايي مبني بر تحريم نفت ايران توسط اتحاديه اروپا و توافق برخي کشورهاي عربي براي افزايش توليد نفت بالا گرفت و به طور مشخص امارات و عربستان در نشستي در رم حاضر شدند تا در اين باره در کنار غرب تصميم‌سازي کنند. تلاش‌هاي آمريكا در اجراي پروژه ايران‌هراسي در منطقه كه از يك سو در اروپا، انگليس و فرانسه را با خود همراه كرد و از سوي ديگر با فرستادن فرستاده‌هاي ويژه خود به كشورهاي عربي از جمله عربستان سعي كرد تا آخرين گام پروژه تحريم‌ها را با قطع تعامل نفتي ايران با دنيا بردارد با مانور هشدار دهنده ايران در آب‌هاي خليج‌فارس با شكست مواجه شد. جمهوري اسلامي ايران با اين رزمايش 10 روزه که با خبر‌سازي وسيع و نمايش ابزار و تجهيزات نظامي گسترده‌اي همراه بود، هشدار داد که اگر ممنوعيتي در صادرات نفتي‌اش توسط متخاصمان غربي ايجاد شود، تنگه هرمز را به راحتي يک ليوان آب خوردن مي‌بندد. اين موضوع آن قدر واضح بود كه ديگر هشدار ايالات متحده مبني بر اينكه هر گونه اقدام به جلوگيري از رفت و آمد در تنگه هرمز را تحمل نمي‌کند و به اين مسئله واکنش نشان مي‌دهد اثر‌هاي خود را از دست داد. از سوي ديگر وزارت امور خارجه فرانسه در اظهاراتي بي‌اساس، آزمايش‌هاي موشکي در رزمايش دريايي اخير ايران در نزديکي تنگه هرمز را تاسفبار خواند و تاكيد كرد که مسير ترانزيت نفت بايد باز بماند تا به اين طريق سعي در سياه نمايي يك رزمايش وسيع داشته باشد.

بازتاب‌هاي سياسي و رسانه اي

جو عمومي رسانه‌هاي غربي حاكي از آن است كه هشدار مقتدرانه كشورمان نگراني مقامات غربي را برانگيخته چرا كه در همان روزهاي نخستين اظهار كردند كه بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند كرد. اين واكنشها كه حاكي ازنگراني غرب از واقعي شدن هشدار كشورمان به سياست‌هاي خصومت‌جويانه غرب در انسداد مهم‌ترين تنگه استراتژيك جهان است در حالي است كه دو كشور انگليس و آمريکا در موضعي متناقض با واكنش اوليه‌، اعلام کردند که ايراني‌ها به شکلي نسبتا معمول در اين ناحيه رزمايش برگزار مي‌کنند. بر اساس آنچه در رسانه‌هاي خارجي منتشر شده است رزمايش ولايت 90 آنقدر موفق عمل كرده است كه آمريكا و انگليس همچنين سعي مي‌کنند آرامش خود را حفظ کنند و اينگونه تلقين کنند که نشانه‌اي از اين که ايران در حال برداشتن گام‌هاي تحريک کننده در اطراف تنگه هرمز باشد، وجود ندارد. اين واكنش غرب در حالي است كه منابع خبري روسيه با بازتاب گسترده رزمايش ولايت 90 اعلام كردند جمهوري اسلامي ايران پيشرفته‌ترين و جديدترين تسليحات خود را در رزمايش بزرگ دريايي آزمايش مي‌كند و برگزاري اين رزمايش بستري براي نمايش خلاقيت و نوآوري ايراني‌هاي در عرصه‌هاي دفاعي است. بنابر گزارش خبرگزاري ريانووستي، ايران بخشي از توانمندي واحدهاي دريايي خود را به نمايش گذاشته و نيروهاي شركت كننده در آن با استفاده از انواع زيردريايي‌هاي سبك و سنگين، ناوشكن‌ها در عرصه و سطح دريا، ناوهاي موشك انداز، ناوهاي پشتيباني و اطلاعاتي، توان بازدارندگي و اقتدار دفاعي اين نيرو را در عرصه آب‌هاي آزاد و بين‌المللي نشان داده‌اند.


نام:
ایمیل:
* نظر: