آخرین اخبار
کد خبر: ۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۸
رئيس شوراي توسعه فرهنگ قرآني کشور با تشريح چگونگي تخصيص بودجه نيم درصد دستگاه‌هاي دولتي براي فعاليت‌هاي قرآني و آخرين مصوبات اين شورا از امکان تحصيل رايگان حافظان کل قرآن در دانشگاه‌ها و برپايي همايش تجليل از اساتيد جلسات سنتي خبر داد.

حجت‌الاسلام حميد محمدي،‌ گفت: وقتي خواستيم در حوزه توسعه فعاليت‌هاي قرآني تقسيم بودجه کنيم از دستگاه‌ها خواستيم ظرفيت خود را در اين حوزه اعلام کنند که بالغ بر 22 دستگاه اصلي قرآني بيش از 3 هزار برنامه قرآني را به دبيرخانه شوراي توسعه فرهنگ قرآني اعلام کردند و اين نشان مي‌دهد جهتگيري اصولي آموزش تخصصي، پژوهش و تبليغ و ترويج شکل گرفته است. وي با اشاره به تأکيدات مقام معظم رهبري در تربيت قرآني، غايت فعاليت‌هاي قرآني را تحقق رفتار قرآني خواند و افزود: فرهنگ قرآني غير از فعاليت قرآني است؛ زماني فعاليتهاي قرآني منتهي به فرهنگ قرآني مي‌شود که مثلث توسعه قرآني (آشنايي با قرآن، ايمان به قرآن و عمل قرآني) محقق شود.

وي با بيان اينکه رشد متوازن اين سه ضلع توسعه قرآني براي ما در حوزه قرآن ارمغان ارزشمندي خواهد داشت؛ تأکيد کرد: ما به دنبال تحقق حافظ حامل عامل هستيم که اين سه، فرآيند واحدي دارند.

حجت‌الاسلام محمدي همچنين از تدوين اسناد راهبردي فعاليتهاي قرآني کشور در 3بخش آموزش عمومي، آموزش تخصصي و پژوهش و تبليغ و ترويج تا 6 ماهه اول سال 91 خبر داد. وي با اشاره به آغاز اجراي برنامه تربيت 10 ميليون حافظ قرآن بر اساس تأکيدات مقام معظم رهبري افزود: براي تحقق اين هدف سه قرارگاه آموزش و پرورش براي حفظ دانش‌آموزي و فرهنگيان، قرارگاه دانشگاهي و قرارگاهي در وزارت ارشاد براي ديگر اقشار کشور تشکيل شده است.

تحصيل رايگان حافظان کل قرآن در دانشگاه

وي حمايت از فعالان قرآني را يکي از دغدغه‌هاي اصلي مرکز توسعه فعاليتهاي قرآني دانست و گفت: براي تحقق اين هدف چند مصوبه در شوراي توسعه داشتيم که يکي از آنها حمايت از حافظان کل قرآن است که 18 دي‌ماه تصويب شد که بر اساس آن حافظان کل قرآن درجه 1 و 2 و 3 مورد تاييد تا مقطع دکترا از تحصيلات رايگان دانشگاهي اعم از دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي بهره مند مي‌شوند. وي از بررسي برنامه جامع حمايتي از نخبگان قرآني در بنياد نخبگان خبر داد و افزود: بر اساس اين برنامه تمام لايه‌هاي مختلف فعال در عرصه قرآني در يک مجموعه‌اي از امکانات و تسهيلات مناسب برخوردار خواهند شد و ظرف چندماه آينده علاوه بر حمايتهاي صورت گرفته پشتيباني‌هاي مختلفي را شاهد خواهيد بود.

حجت‌الاسلام محمدي يادآورشد: از سال 88 تاکنون 233 درصد رشد فعاليتهاي قرآني داشته‌ايم و در آغاز دولت دهم 192 موسسه مجوز داشتند اما الان هزار و 100 موسسه قرآني مجوز فعاليت دريافت کرده‌اند و بيش از 2 هزار موسسه نيز در آستانه دريافت مجوز هستند. وي تأکيد کرد: اميدواريم در آينده براي هر 10 هزار نفر يک موسسه قرآني داشته باشيم که اين مستلزم راه‌اندازي هفت هزار و 500 موسسه قرآني است. رئيس شوراي توسعه فرهنگ قرآني با بيان اينکه از ظرفيت بزرگي به نام جلسات سنتي قرآن غفلت کرديم؛ افزود: براي رفع اين ضعف ستاد ساماندهي جلسات قرآني در مرکز توسعه فعاليتهاي قرآني کشور ايجاد شده است و ظرف يک ماه آينده همايش تجليل از اساتيد جلسات قرآني برگزار مي‌شود. وي همچنين از تعيين سهميه عمره مفرده براي فعالان قرآني خبر داد و افزود: 750 سهيمه عمره براي فعالان قرآني زير مجموعه مرکز توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني داريم که در 7 گروه اين برنامه در حال اجرايي است. رئيس شوراي توسعه فرهنگ قرآني از ارائه زمين با تسهيلات ويژه به موسسات قرآني فاقد مکان مناسب خبر داد و گفت: اين برنامه واگذاري از اواخر سال گذشته آغاز شد.

وي ارائه مجوز فعاليت‌هاي قرآني به حوزه‌هاي علميه و توسعه فعاليت‌هاي قرآني در مساجد را دو رويکرد اصلي مرکز توسعه فعاليت‌هاي قرآني اعلام کرد و افزود: حدود 100 حوزه علميه خواهران موفق به اخذ مجوز از وزارت ارشاد شدند. حجت‌الاسلام محمدي در تشريح چگونگي اختصاص نيم درصد از بودجه دستگاه‌هاي کشور براي فعاليتهاي قرآني کشور گفت: شوراي توسعه فعاليتهاي قرآني کشور با همکاري کميته توزيع سه نفره که شامل معاونت برنامه‌ريزي و راهبردي رياست‌جمهوري، وزارت ارشاد و سازمان تبليغات اسلامي است اين بودجه بر اساس 12 سياست مشخص شده، تقسيم مي‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: