آخرین اخبار
کد خبر: ۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
فارس استان گنبدهای برافراشته وشیراز شهر شاهچراغ (ع) و حرم مطهر امامزادگان شریف است، آستان قدسی حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) در تعطیلات نوروزی امسال پذیرای صدها هزار نفر میهمان و مسافر نوروزی بوده است .

حضرت سید امیر احمد (ع) ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات العاظم ، فرزند بزرگوار حضرت امام موسی بن جعفر (ع) و برادر حضرت امام رضا (ع) است. حرم مطهر این امامزاده بزرگوار در شهر شیراز هر ساله زیارتگاه میلیونها انسان ارادتمند و دوستدار خاندان اهل بیت است كه نه تنها از اقصی نقاط كشور بلكه از سایر كشورهای دنیا هم برای زیارت و عرض ادب به آستان قدسی اش می آیند.

درباره قداست و بزرگی این امامزاده عظیم الشان رهبر معظم انقلاب اسلامی هجدهم اردیبهشت ماه سال 87 در دیدار مسئولان اجرایی - اداری بخش های مختلف استان فارس، فرمودند: برخورداری شیراز از حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) و چند امامزاده عالی مقام دیگر امتیازی كم نظیر برای استان فارس است.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار شیراز را بعد از مشهد و قم، سومین حرم اهل بیت(ع) دانستند فرمودند كه : این برجستگی و محوریت، باید در تبلیغات عمومی و رسانه ای و هنگام تخصیص اعتبارات گوناگون، مورد توجه قرار گیرد تا دلهای مشتاقان در داخل و خارج از كشور بیشتر متوجه قداست و اهمیت این بارگاه مهم شود.

مقام معظم رهبری در دیدار با مردم شیراز در توصیف جایگاه رفیع حضرت شاهچراغ (ع) فرمودند : از جنبه دینی كه من باز هم روی این مسئله تاكید خواهم كرد مرقد جناب احمدبن موسی و برادران بزرگوارش و دیگر امامزاده های خاندان پیغمبر، یك نشانه بسیار مهم است.

ایشان افزودند: این كه پیغمبرزادگان محترم و معتبر، مردم فارس را مخاطب خود و منطقه و منزل آنها را مامن خود قرار دهند، بسیار چیز پرمعنا و مضمون داری است؟ بخصوص شخصیت برجسته جناب احمدبن موسی كه در میان امامزادگان شناخته شده خاندان پیغمبر(ص) ، جزو برجستگان محسوب می شود.

استان فارس با داشتن بیش از یك هزار امامزاده و بقعه متبرك، دارای بیشترین تعداد اماكن متبركه در كشور است و در این میان حرم مطهر احمد بن موسی(ع) شاهچراغ در شهر شیراز از جایگاه ویژه ای نزد مردمان دیندار ولایتمدار برخوردار است.

وجود این تعداد امامزاده و بقعه متبرك در فارس و همچنین تاكید مقام معظم رهبری برتوجه به این فرصت و امتیاز كم نظیر كه در این استان وجود دارد، بهره گیری مناسب از این فضاهای ارزشمند مذهبی برای ترویج علوم و معارف اسلامی و نزدیك تر شدن قلوب افراد جامعه با یكدیگر را با اهمیت تر می سازد.

زیارت میلیونی خیل دوستداران خاندان عصمت و طهارت از آستان حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز لزوم توجه بیشتر مسوولان به برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های كلان برای استفاده بیشتر از فضای معنوی این امامزاده و سایر بقاع متبركه در فارس را مشخص می سازد.

احداث زیر ساخت های مناسب از جمله مكان هایی برای استراحت و اسكان مسافرانی كه از شهرهای دور و نزدیك برای زیارت این آستان مقدس می آیند و ایجاد فضاهایی برای معرفی و آگاهی بخشی هر چه بیشتر درباره این وجود مقدس به زائران و مجاورانش، می تواند نقش مهمی در افزایش رضایتمندی زایران داشته باشد.

این در حالی است كه به گفته آیت الله سید محمد مهدی دستغیب تولیت آستان احمدی و محمدی(ع) این حرم مطهر با توجه به تعداد رو به افزایش زائران آن در این چند سال هیچگونه توسعه ای نداشته و این مساله توجه ویژه مسوولان استان فارس و شهر شیراز را می طلبد.

ضرورت پیگیری و تحقق بخشیدن به فرمایش های مقام معظم رهبری درباره سومین حرم اهل بیت با توجه به جایگاه رفیع آستان ملكوتی حضرت احمد بن موسی الكاظم(ع) در میان مردم، نیازمند یك عزم همگانی و تلاش بی وفقه در تمام دستگاهها و نهادهای استان فارس است.

آرامگاه شاهچراغ (ع) باشكوه ترین و مهم ترین مركز مذهبی شهر شیراز است كه گنبد نیلوفری آن به سبك بسیار زیبایی كاشی كاری شده است.

این آرامگاه نزد شیرازی ها شكوه و قداست خاصی دارد و همواره زیارتگاه مومنان است درون حرم را با به كار بردن آینه های ریز رنگین ، به سبكی هنرمندانه ، آینه كاری كرده و انواع خطهای زیبای فارسی و عربی ، تزیین كننده نمای اطراف آینه ها و كاشی ها است. بنای حرم ، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است كه در چهار جانب حرم ، چهار شاه نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده است .

ضریح آن در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده است ، حیاط شاه چراغ دارای دو در اصلی ورودی است كه در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ كاشی كاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم می شویم .

در میان حیاط، حوض بزرگ فواره داری ساخته شده و در اطراف حوض درختكاری شده است ، حرم شاهچراغ در سمت غرب حیاط و حرم سید میر محمد - برادر شاه چراغ - در سمت شمال شرقی حیاط قرار دارد.

حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز علاوه بر اینكه در تعطیلات نوروز پذیرای خیل زایران و دوستداران خاندان عصمت و طهارت است در ایام سوگواری ها و مناسبت های دیگر نیز كانون اصلی توجه و اجتماع شهروندان است.

از این رو می طلبد با تدوین برنامه های گردشگری مذهبی در شیراز توجه بیش از پیش به این حرم مطهر و مقوله گردشگری مذهبی بشود.

 

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر: