آخرین اخبار
کد خبر: ۲۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
سردار غیب پرور بررسی می کند: مدیریت جهادی چیست؟ مدیر جهادی کیست؟

تنویـــر/ غلامحسین غیب پرور: رهبر معظم انقلاب چند سالی است که با نامگذاری سالها مسیر پیشرفت کشور را در جهت رشد و بالندگی مشخص می کنند. ایشان در سال 93 با تاکید بر اقتصاد و فرهنگ، بحث مدیریت جهادی را مطرح کردند. راهکاری که چنانچه در آن همتی شود شاهد تحول عظیمی در عرصه های مختلف خواهیم بود.

اما مدیریت جهادی مولفه های متعددی را شامل می شود که نگارنده به اختصار در قالب سلسله مطالبی کوتاه به آن خواهد پرداخت.

تواضع و فروتنی

جهاد، بیشتر از این‌که صحنه نبرد با دشمن بیرونی باشد، میدان نبرد با دشمن درون است؛ همانی که رسول‌الله(ص) آن را جهاد اکبر نامید. در این مسیر، کبر و غرور سرباز دشمن است که می‌تواند در لحظه‌‌ای انسان را از میدان نبرد به‌در کند. با این قرائت از جهاد، مدیر جهادی در دو سو باید به نبرد بپردازد؛ رفع مشکلاتی حوزه کاری و مبارزه لحظه به لحظه با غرور. امیرمومنان علیه السلام به محمد حنفیه می فرماید: کسی که با نظرات و افکار مختلف روبرو می شود مواضع و جایگاه های خطا را شناسایی می کند.

الگوی نزدیک چنین رفتاری، فرماندهان دفاع مقدس‌اند؛ شیران غرنده در روز و متواضعان و مناجات کنندگان شب. وقتی عرصه مدیریت به مثابه میدان جهاد نگریسته شود، همه چیز باید برای خدا باشد؛ سخن گفتن با بالادست و پائین دست فرقی ندارد، خدا همه جا هست. مدیر جهادی نه تنها از موفقیت مجموعه‌اش مغرور نمی‌شود که آن را نتیجه عملکرد همکاران خود می‌داند. غرور همان ضربه‌ای را به مدیر می‌زند که در میدان نبرد، یک نظامی متکبر را به زانو در می‌آورد.

امام خامنه ای بارها و بارها به موضوع لزوم تواضع و خشوع مسئولین تاکید فرموده اند تا جایی که در خطبه های نماز جمعه سال 88 به مردم توصیه کردند: «... مردم مسولین را نصیحت کنند» و یا در جای دیگر بر این معنا تاکید می کنند که اگر مسئولی شان ومنزلتی بالاتر و والاتر از نوکری مردم برای خود قائل شد این آغاز انحراف است.

وقتی به موسی وحی شد که با برادرش هارون برای ابلاغ پیام حق به سوی فرعون بروند، خداوند تاکید کرد: ... فقولا له قولا لینــا لانه یتذکر او یخشا (طه/43) و این یعنی لزوم برخورد مبتنی بر آرامش و متانت حتی در سخن گفتن با منکران توحید و از این دستور نوع رفتار و سلوک با عوام و مردم به خوبی فهمیده می شود.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: