آخرین اخبار
کد خبر: ۳۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
سردار غیب پرور بررسی می کند: مدیریت جهادی چیست؟ مدیر جهادی کیست؟
مدیر جهادی شجاع و انقلابی چون مولایش علی می‌تواند فریاد برآورد که «الذليل عندي عزيز، حتى آخذ الحق له و القوي عندي ضعيف حتى آخذ الحق منه ...» ضعیفان را نیرو می‌دهیم تا حق آنان را برایشان بگیریم و اقویا را ناتوان می‌کنیم تا حق دیگران را از حلقوم‌شان درآوریم.

تنویـــر/ غلامحسین غیب پرور: رهبر معظم انقلاب چند سالی است که با نامگذاری سالها مسیر پیشرفت کشور را در جهت رشد و بالندگی مشخص می کنند. ایشان در سال 93 با تاکید بر اقتصاد و فرهنگ، بحث مدیریت جهادی را مطرح کردند. راهکاری که چنانچه در آن همتی شود شاهد تحول عظیمی در عرصه های مختلف خواهیم بود.

اما مدیریت جهادی مولفه های متعددی را شامل می شود که نگارنده به اختصار در قالب سلسله مطالبی کوتاه به آن خواهد پرداخت.

شجاعت و جسارت (انقلابی بودن)

یک معنای این‌ گفته مقام معظم رهبری که فرمودند «من انقلابی‌ام، دیپلمات نیستم» این است که انقلاب تمام نشده و هم‌چنان ادامه دارد. مدیر جهادی در پیش برد اهداف انقلاب، باید شجاعت و جسارت انقلابی‌اش را به منصه ظهور برساند. یک نمونه از این رفتار انقلابی مبارزه با ظلم اقتصادی است؛ به منظور ایجاد عدالت اقتصادی و رفع ظلم از مظلومان جامعه، مهلت و تراخی جایز نیست. این کار جز با حرکتی انقلابی شدنی نیست؛ زیرا انقلاب پدیده‌ای است مهلت ناشناس.

برخورد انقلابی، حرکتی است ضربتی که بر فرق نظام و جامعه‌ و روابطی که غرق در فساد است فرود می‌آید. باید حرکت‌های ویران‌گر چنان سریع‌ و قاطع و ضربتی صورت پذیرد که مجال اندیشه‌ی بقا و زمینه‌سازی تسلط به اوضاع تازه را از کهنه‌کاران خیانت، جنایت، ظلم، استثمار و استکبار بگیرد.

این بی‌امانی و بی‌زمانی در کار انقلاب تعلیمی است که حضرت امیر(علیه السلام) به ما آموخته است؛ هنگامی که در زمان خلیفه سوم آتش انقلاب شعله‌ور گردید، وی به امام گفت با مردم صحبت کنید تا به من مهلتی دهند که ظلم‌ها را برطرف سازم. علی(علیه السلام) فرمود: «مَا كَانَ بِالْمَدِينَةِ فَلَا أَجَلَ فِيهِ، وَ مَا غَابَ فَأَجَلُهُ وُصُولُ أَمْرِكَ إِلَيْه» (خطبه 164) یعنی هرچه در مدینه است هیچ مهلتی ندارد و هرچه خارج از مدینه است همین اندازه مهلت دارد که دستور تو به آن‌جا برسد.

به فرموده امیر مومنان(علیه السلام) «لَا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ وَ لَا يُضَارِعُ وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ» (کلمات قصار 110)؛ دین خدا را نمی‌توانند ترویج کنند مگر کسانی که سازش‌کار نباشند و با دنیا دوستان و رفاه‌طلبان همسو نشوند و دل در گروی طمع‌ها و آرزوها نداشته باشند.

مدیر جهادی شجاع و انقلابی چون مولایش علی می‌تواند فریاد برآورد که «الذليل عندي عزيز، حتى آخذ الحق له و القوي عندي ضعيف حتى آخذ الحق منه ...» ضعیفان را نیرو می‌دهیم تا حق آنان را برایشان بگیریم و اقویا را ناتوان می‌کنیم تا حق دیگران را از حلقوم‌شان درآوریم. مدیر جهادی که شجاعت را پیشه خود نکند، نه تنها رفتاری جهادی نخواهد داشت که خیلی زود، مورد سوء استفاده دیگران قرار خواهد گرفت.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: