آخرین اخبار
کد خبر: ۳۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
سردار غیب پرور بررسی می کند: مدیریت جهادی چیست؟ مدیر جهادی کیست؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم‌داری و گشاده‌رویی در برخورد با مردم را نه صرفاً یک ویژگی مستحب برای مدیران جمهوری اسلامی ایران که شرط لازم مسئولیت و خدمت‌گزاری در نظام‌ اسلامی خوانده‌اند

تنویـــر/ غلامحسین غیب پرور: رهبر معظم انقلاب چند سالی است که با نامگذاری سالها مسیر پیشرفت کشور را در جهت رشد و بالندگی مشخص می کنند. ایشان در سال 93 با تاکید بر اقتصاد و فرهنگ، بحث مدیریت جهادی را مطرح کردند. راهکاری که چنانچه در آن همتی شود شاهد تحول عظیمی در عرصه های مختلف خواهیم بود.

اما مدیریت جهادی مولفه های متعددی را شامل می شود که نگارنده به اختصار در قالب سلسله مطالبی کوتاه به آن خواهد پرداخت.

توام نمودن کار با عواطف اسلامی و مردم‌داری (اخلاق)

«ان سوء الخلق یفسد العمل کما یفسد الخل العسل»؛ رفتار بد عمل را فاسد می کند چنانکه سرکه عسل را.

یک مدیر جهادی حرکت و فعالیتش از آن‌جایی که مبتنی بر آموزه‌های دینی است و در جهت کمال و رشد متعالی آحاد جامعه گام بر می‌دارد، از عطوفت و دل‌سوزی‌ای مبتنی بر رحمانیت خداوندی که در بسم‌الله الرحمن الرحیم 113 سوره قرآن متجلی شده، بهره می‌برد. خداوند به پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: اگر غلیظ القلب بودید؛‌ «لانفضوا من حولک» از اطراف تو پراکنده می‌شوند.

وقتی که پیامبر الهی حضرت مسیح در مورد گناه‌کاران و معصیت‌کاران در سوره مائده آیه 118 با خدا این‌گونه گفتگو می‌کند که «إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبادُکَ وَ إِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّکَ أَنْتَ الْعَزيزُ الْحَکيمُ» (اگر عذابشان کنی، آنان بندگان تواند و اگر بر ایشان ببخشایی تو خود، توانا و حکیمی)؛ گویای این است که در خدمت‌گزاری باید این‌گونه گام برداشت. آن‌‌جا هم که نیاز به جراحی و برداشتن یک غده سرطانی باشد، تحمل این برای جامعه و فرد سهل و آسان خواهد بود اگر مبتنی بر این مبانی باشد. البته به جز آن کسانی که خود خداوند هم در قرآن آن‌ها را معرفی نموده است: «أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَـكِن لاَّ يَشْعُرُونَ» (به هوش باشيد كه آنان فسادگرانند، ليكن نمى‏فهمند).

مدیر جهادی نسبت به مردم و همکاران خود رئوف اما دقیق و نسبت به قانون شکنان، قاطع و مقتدر است. رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم‌داری و گشاده‌رویی در برخورد با مردم را نه صرفاً یک ویژگی مستحب برای مدیران جمهوری اسلامی ایران که شرط لازم مسئولیت و خدمت‌گزاری در نظام‌ اسلامی خوانده‌اند. در نظام فکری امام خمینی و مقام معظم رهبری که برگرفته از اصول اسلام ناب است، اگرچه مردم نسبت به پیشوای جامعه وظایفی دارند اما، مسئولین تماما باید در خدمت دین و دنیای مردم باشند؛ همان‌گونه که حضرت روح‌الله فرمود: به من خدمتگزار بگوئید بهتر است تا رهبر. وقتی ولی فقیه نظام اسلامی چنین تصوری از خود در پیشگاه مردم دارد، طبیعی است که مدیر جهادی، مردم‌داری را در تمام رفتارها و اعمال خود یک مسئله مهم بشمارد.

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: